handdator

Visa fullständig version : Extraljusmontering på Golf 3, hur monterade ni ljusena?



RasmusC
2008-03-03, 22:40
Hejsan!

Är på g att smälla på lite extraljus på min Golf 3a. Ljusena är ett par runda Hella Rallye.

Jag funderar på std. lösningen med en hållare bakom nummerplåten och sedan staga ljusena i kofångaren alternativ i grillen.

Vad tror ni om detta? Hur har ni andra gjort? Nöjda?

Nollander
2008-03-04, 18:02
Har gjort exakt som du säger på mig 3:a.

Funkar kanon, lämpligt att staga i grillen och dra in kablarna där åxå.


Är de inte lite sent att sätta på dom nu? När vintern å mörkret snart är över?

RasmusC
2008-03-04, 18:49
Tackar! Då fortsätter jag i de banorna.

Jovisst går det mot ljusare tider, dock har det varit en gång för mycket då man hade behövt bättre ljus så jag slog slag i saken.

Nollander
2008-03-04, 19:02
Jovisst går det mot ljusare tider, dock har det varit en gång för mycket då man hade behövt bättre ljus så jag slog slag i saken.

Mm, kan nog aldrig få för mycke ljus tror jag..

RasmusC
2008-03-04, 22:58
Hur satte du fast ljushållaren i kofångaren?
Genomgående bult eller med självborrande skruv?
Vill ju att det ska sitta fast!

_Putte_
2008-03-04, 23:13
det snyggaste sättet enligt min smak är ju att ta en vanlig extraljushållare som man har bakomregplåten, fast istället för att sätta den som vanligt så kan man vända den så lysena kommer ner en bit, ta sedan bort grillen och skruva fast stagen under grillen i stötfångaren så långt bak som det går om du förstår mig, sedan bara smacka tillbaka grillen och du komemr inte ha några fula hål om du nu vill ta bort ljusena sedan..
kanske lite luddig förklaring men du kanske förstår=)

RasmusC
2008-03-05, 06:30
Tror att jag förstår hur du menar, men sen får man ju flytta ner nummerskylten väl?
Vill ha ljusen så högt som möjligt för bästa ljusbild utan att det stör sikten samt att det ser någotlunda snyggt ut.

zoddri
2008-03-05, 16:08
Köpte fästen från Hella så man fick upp lysena framför grillen. Enkel metallbit och två stag så var det klart.
Enkelt och ganska så snyggt också. Detta var på en Vento men fästena är samma till golf vill jag minnas.

P.Hagel
2008-03-05, 16:20
Bara att fynda i mitt garage:

http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=2813

Nollander
2008-03-05, 18:22
Hur satte du fast ljushållaren i kofångaren?
Genomgående bult eller med självborrande skruv?
Vill ju att det ska sitta fast!


Har satt fast i 6 självborrande skruvar.
Har för mig att de va lite tjockare plast där man skruvade fast origonal skylthållaren, sätt 2 där och resten i nästan var sitt hörn, har funkat för mig i alla år.

Köpte en färdig ljushållare från mekonomen och satte den bakom regskylten.
Med fästena överst (slipper flytta på regskylten då). Och så hamnar dom perfekt framför grillen, stör inte sikten från cupen och man får bra ljusbild.

Stagen är satta så långt in som möjligt strax under huven, kommer inte synas några märken utifrån när dom är borta.

RasmusC
2008-03-05, 21:13
Tack Nollander och andra för tipsen!
Ska kika närmare på det till helgen.

RasmusC
2008-03-11, 22:33
Det var ju inte några större problem med att få dit dem. Vackert med redigt ljus när mörkret tilltar.
Dock blir jag inte klok på hur jag ska staga dem...

Vill undvika att borra i grillen (knepig grill) . _Putte_ sa ju att man kunde lägga skruvarna precis bakom grillen. Jag tänker mig mer en variant där de sitter fast i grillen, utan skruv förstås :P

Nollander
2008-03-11, 22:53
Sätt fast stagen inne vid låsningen till huven.

Där har jag mina, dom tar inte i huven när den är stängd och de syns inga märken på sommaren heller..