handdator

Visa fullständig version : remhjul multiribbrem 90-100mm sökes.



Joda
2008-03-03, 21:09
Börjar närma mig konstruktion av remskiva till kompressorn.

Enl ENEM:s beräkningar så ska jag ha en remskiva som är mellan 90-100mm i diameter. 90mm=1,2 bars ladd; 100mm=1,4 bars ladd

Behöver egentligen bara vilken multiribbremskiva som helst som är denna dimension. Resten löser jag med svets och svarv.

Så vet någon om en remskiva som passar så... Ska alltså vara en för 6-ribbors rem. Sitter ju på vattenpumpar.... servopumpar etc.

(visst finns det på ENEM, men de kostar 1500 spänn. Dessutom så vill jag svarva iordning ett själv. Är inte säker på offset etc ännu)

/Johan

Sn00k
2008-03-04, 13:40
måste gå att mäta fram offset etc och tillverka en egen i svarven precis som du skriver att du endå vill göra =)

Joda
2008-03-04, 18:30
måste gå att mäta fram offset etc och tillverka en egen i svarven precis som du skriver att du endå vill göra =)

Jaja... :) Vet inte riktigt vilken "profil" man ska använda på anläggningsytan. Dessutom så känns det som att den aluminuiumklumpen är dyrare än en remskiva... Aluminium är ju svindyrt för oss privatpersoner.!! :(

Får se hur jag gör? Jag är ju inte där ännu...

Förresten så kunde ENEM inte svara på hur långt deras drivekit är. Dåligt att de inte fått sådan info ifrån Lysholm. Man måste ju kunna konstruera efter mått och inte bara efter hur verkligheten ser ut.

/Johan

Lorentz
2013-02-19, 20:34
Nu kanske det inte är aktuellt längre men rotera.se har länkar till ett pdf-dokument [http://www.jens-s.se/LinkClick.aspx?link=pdf%2fRemdrifter%2f1004+2006.0 5+(kopia)+1.pdf&tabid=2724&mid=4655&language=sv-SE] med mått på multiribprofilen. Ganska säker på att det är K-profilen (s.34)