handdator

Visa fullständig version : plåtspänne som håller fast främreröret mot grenröret



Golfmk2Turbo
2007-05-16, 16:00
Har en liten fundering. Hur har ni gjort som har passat mm när ni ska dit med främreröret mot grenröret..dom 2st plåtspännena som håller fast skiten...vet att det finns ett spec verktyg men går det inte utan det ??

Mycket tacksam över svar =)

M V H Kristoffer

mejn
2007-05-16, 16:50
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=12&id=61

Golfmk2Turbo
2007-05-16, 19:57
Någon som har den bilden som inte funkar??

M V H Kristoffer

Golfmk2Turbo
2007-05-16, 21:42
Ingen som har bilden ??

Janne.M
2007-05-16, 21:49
Köp en avgasklämma i lämlig storlek (ta gärna en i reserv också) skruva av muttrarna, ta bort halvmånen. skruva tillbaka muttrarna en bra bit in på gängorna och vänd på halvmånen 180 mot vad den brukar vara annars (så att halvmånen pekar ut från själva klämman) placera den över muttrarna och trä in den i en klämma åt gången och skruva ut muttrarna tills du de drar ut klämman så att du kan lossa den. Funkar bra och jag använder alltid denna metod.

Köp rätt storlek av avgasklämma så att den inte är för stor eller liten bara.

Quattro_mannen
2007-05-16, 21:53
Smart o enkelt Janne.

Golfmk2Turbo
2007-05-17, 11:48
Janne m du har ingen bild på den du har gjort ?? Lättare att bygga en likadan då känns det som.

M V H Kristoffer

Janne.M
2007-05-17, 12:18
Här kommer bilden, ritade snabbt i paint:

http://www.student.luth.se/~janmor-4/bilder/avgasklamma.JPG

Jocke.P
2007-05-17, 19:02
Har ett annat tips annars: Sätt upp den c-formade grejen i ett skruvstäd, ta en skruvmejsel eller något annat som passar i hållet och bänd isär, sätt i en passande sprint som håller isär "klamman" ca 0,8cm längre än vad öppningen är annars, kläm dit den och pilla bort sprinten. (man kan göra en sprint av en bult som man kapar skallen av)

Golfmk2Turbo
2007-05-22, 22:40
Har byggt ett eget verktyg nu och det funkar kanon. Fick dit det vänstra plåtspännet direkt men jävlar inte det högra...får inte främre röret nog rakt för att få dit den andra. Har dock bilen bara upphissad med donkraft i garaget så har inte allt för mycket höjd. Funderar är det lättare om man börjar plåtspännet på högra sidan ?? Ska förlänga verktyget så det öppnar lite mer imorgon så får jag se om jag inte löser det annars :D

M V H Kristoffer

Särkelä
2007-05-22, 22:49
Original verktyget är ett järn som e lite smalare på ena sidan som sedan blir tjockare. så slår man in den i klamman o sen böjer man lite på röret. O vips så hoppar klamman av.. simpelt men mycket bra..

Golfmk2Turbo
2007-05-22, 22:56
Exakt sånt jag gjort. Är dit jag ska med det..inte lös. Men ska förlänga det lite imorgon så borde det nog gå bra :D Ända funderingen jag hade var om det var enklare om man tog och satte dit det högra först innan det vänstra.

M V H Kristoffer

Golfmk2Turbo
2007-05-23, 13:54
Har löst problemet nu. Förlängde verktyget några mm till sen så gick det klockrent :D

M V H Kristoffer