handdator

Visa fullständig version : R däck till golf mkv gti



OmegaMannen
2008-03-02, 14:25
Funderar på att skaffa R däck till min Golf GTI MK5. Hur mycket lägre livslängd är där på ett R däck gämfört med ett standard däck och hur ligger R däcken i pris gämfört med standard däck. Någon som kan rekomendera något prisvärt R däck? Dimensionen jag tänkt är 225 40 18. Kommer att bli 90% gata och typ 10% bana.

znabb
2008-03-02, 14:34
Funderar på att skaffa R däck till min Golf GTI MK5. Hur mycket lägre livslängd är där på ett R däck gämfört med ett standard däck och hur ligger R däcken i pris gämfört med standard däck. Någon som kan rekomendera något prisvärt R däck? Dimensionen jag tänkt är 225 40 18. Kommer att bli 90% gata och typ 10% bana.

Finns en uppsjö olika R-däck.

lite tips om den finner du här: http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

Och i senaste bilsport finns det ett reportage rdäck vs gatdäck som är värt att läsa.

i ditt fall där du kommer köra 90 % gata kommer du inte dra nytta av r-däcken pga de kräver högre temp för bästa fäste samt att våtegenskaperna är sämre än hos ett gatdäck.skulle rekomendera dig att köpa ett bra gatdäck.

priser kan jag inte utala mig om.

Sebbe
2008-03-02, 19:56
Funderar på att skaffa R däck till min Golf GTI MK5. Hur mycket lägre livslängd är där på ett R däck gämfört med ett standard däck och hur ligger R däcken i pris gämfört med standard däck. Någon som kan rekomendera något prisvärt R däck? Dimensionen jag tänkt är 225 40 18. Kommer att bli 90% gata och typ 10% bana.

http://ralphsdack.jetshop.se/

2.450,00 kr/st för Toyo Proxes R888
3.100,00 kr/st för Yokohama Advan A048

Köp inte R-däck om du ska åka 90% gata med dem. De flesta modeller är hemska att åka med på gata sen är det bortkastade pengar. Köp gatdäck till gata och sen försök hitta beggade R-däck som du kan slänga på när du ska köra bana.

ThomasT
2008-03-02, 19:57
Hur mycket lägre livslängd är där på ett R däck gämfört med ett standard däck.

Ett R-däck har betydligt sämre livslängd är ett gatdäck...

Sista åren körde jag på Dunlops SSR på min mkIV, de fungerade mycket bra på gatan fast de var R-däck. Tyvärr så har de utgått ur produktion.


.

GTI-nissen
2008-03-03, 08:09
Däremot så lever ju ett R-däck betydligt längre än ett gatdäck om man kör bana med det.