handdator

Visa fullständig version : Spridare



GTIPilot
2008-03-01, 23:25
Lite spridarfunderingar.

Har en Golf Gti 8V -89 med digifant.

Plockade bort fuelrailen och konstaterade att alla spridarna var ihopkopplade(alltså elen).
Hur fungerar det? Jag trodde att spridarna öppnade var för sig. Pumpar dom in bränsle hela tiden? Någon som kan förklara för en som inte fattar hur det funkar :)

Joda
2008-03-02, 00:24
Lite spridarfunderingar.

Har en Golf Gti 8V -89 med digifant.

Plockade bort fuelrailen och konstaterade att alla spridarna var ihopkopplade(alltså elen).
Hur fungerar det? Jag trodde att spridarna öppnade var för sig. Pumpar dom in bränsle hela tiden? Någon som kan förklara för en som inte fattar hur det funkar :)

Helt rätt att de är ihopkopplade. Givetvis så sprutar de inte in bränsle hela tiden, däremot så sprutar de givitvis in bränsle samtidigt. En billigare variant än sekvensiella spridarstyrningar kan jag tro.

Det bör ju vara så att det "alltid" finns en bränsledimma ner mot ventilen. Motorn drar i sig den och brummar gött...

Mängden kontrolleras givetvis av boxen.


/Johan

Sn00k
2008-03-02, 17:35
"multipoint injection" även kallat, används ofta i orginalsystem i bilar.. enkelt och fungerar bra.
titta lite i en manual till tex ett haltech E6X, där kan du läsa om olika typer som används.. både tändning och soppa.. multipoint(alla) batch(ex.vis 2 och 2), eller sekventiellt, en åt gången.. finns även lite hybrider.. semi-sekventiellt mm mm.. ganska intressant läsning för dom som inte sysslat med det =)