handdator

Visa fullständig version : 16v GTI i MK1



pb81
2008-02-29, 09:56
Tjenna!
Eftersom sökfunktionen på detta forumet inte är det bästa så får jag väl öppna en tråd.
Jo igår så var ju ute o spann lite med min Golf Gti MK1 -83, tillslut så rasslade det bara till i motorn sen var det roliga över..
Behöver ju en ny motor nu, och jag ser att det finns ju massor av Gti 16V..
Går det att hänga i en sån utan större modifikationer?

vad behövs, antar att det är en annan låda till den oxå?

Raz
2008-02-29, 10:58
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3578&highlight=16v+motor

pb81
2008-02-29, 12:27
hmm framgick ju inte sådär jättemycke där men ändå..
liten bit på vägen.. Aja så motor och låda behövs då.

Jonas
2008-02-29, 12:43
Tjenna!
Eftersom sökfunktionen på detta forumet inte är det bästa så får jag väl öppna en tråd.
Jo igår så var ju ute o spann lite med min Golf Gti MK1 -83, tillslut så rasslade det bara till i motorn sen var det roliga över..
Behöver ju en ny motor nu, och jag ser att det finns ju massor av Gti 16V..
Går det att hänga i en sån utan större modifikationer?

vad behövs, antar att det är en annan låda till den oxå?

Du behöver flytta över motorfästen från din motor,Lådan passar men du tar tryckplattan(eller om det var lammellen från 16V)

Elsystem från säkringsdosan till motorn från 16V

Bränsle systemet (I motorrummet) Där får du lov att byta sida på bränslerören du sätter luftburken på andra sida om du inte får tag på insug från scirocco 16V med bränslesystem


Luftburken behöver moddas lite samt att du får ev göra om rört mellan luftburken och insuget

Gasvajer från din kan du använda men får lov att göra om lite

Grenröret måste göras om alt skaffa ett extraktorgrenrör från scirocco 16V (Finns hos dalhems)


Har säkert glömt en del men fråga kan du göra efter vägen opprationen är inte så komplicerad MEN se till om du köper en maskin att den är komplett med kabelhärva,Bränslesystem,tändbox etc

pb81
2008-02-29, 12:51
Kanon, det var bra svar på min fråga..
Fan så dumt, jag som precis hade hängt på en ny koppling och tryckplatta på denna motorn..

jooeell
2008-02-29, 15:29
Elsystemet behövs inte alls! kanske om du ska ha den nya motorn med kat om du vill regga den som ombyggt fordon men annars behövs det inte bara lådan som ligger i "akvariet" Tändboxen alltså! sen är det mycket lättare om du köper ett insprut från en scirroco iallafall plenumet! sen kan du använda dina bränslerör o mickla ihop det med det funkar jag vet!!!

jooeell
2008-02-29, 15:31
PB81 skrev: "Fan så dumt, jag som precis hade hängt på en ny koppling och tryckplatta på denna motorn.."

gör inget då du kan använda dessa delar om du väljer att använda din orginal växellåda vilket underlättar saker o ting om du inte vill regga om för då behöver du inte byta bromsar överallt o upphängning och inre drivknutar o allt sånt! men akta dig för besiktningsgubben!

Jonas
2008-02-29, 16:08
Elsystemet behövs inte alls! kanske om du ska ha den nya motorn med kat om du vill regga den som ombyggt fordon men annars behövs det inte bara lådan som ligger i "akvariet" Tändboxen alltså! sen är det mycket lättare om du köper ett insprut från en scirroco iallafall plenumet! sen kan du använda dina bränslerör o mickla ihop det med det funkar jag vet!!!




Så du säger att det är samma elsystem i 16V som 8V till motorn? Dvs samma kontakter,givare m,m

jooeell
2008-02-29, 17:06
det säger jag inte men det går o anpassa ettans till o lira med det på 16v! tillexempel tillsatsluftslidens sladdar kan man använda på tomgångsmotorn och så vidare! så har jag gjort iallafall och det funkar!

Nommis
2008-02-29, 17:33
När jag bytte till 16v KR i min Caddy så var det bara å plugga in kontakten motorns kabelhärva i min säkringsbox... inget mekk med å anpassa elr ngt sånt strul...

// Robin

Jonas
2008-02-29, 18:20
det säger jag inte men det går o anpassa ettans till o lira med det på 16v! tillexempel tillsatsluftslidens sladdar kan man använda på tomgångsmotorn och så vidare! så har jag gjort iallafall och det funkar!


Aha... då bytte jag kabelhärva i onödan:)

P J
2008-02-29, 23:35
Undrar om du Raz har någon uppfattning eller erfarenhet ang din 1,8t mot en mk1 med 16v snurran ?

Om de då förhållandevis få extra hästarna mellan motorerna verkligen gör skillnad / stor skillnad ?
Rakt fram och på bana.

Eric
2008-03-01, 00:55
Undrar om du Raz har någon uppfattning eller erfarenhet ang din 1,8t mot en mk1 med 16v snurran ?

Om de då förhållandevis få extra hästarna mellan motorerna verkligen gör skillnad / stor skillnad ?
Rakt fram och på bana.

jag har lite samma fråga, är en mk1 16v kul? eller behöver man mer effekt? har inte slängt ner min turbo snurra än men funderar på en 16v istället.

znabb
2008-03-01, 08:40
jag har lite samma fråga, är en mk1 16v kul? eller behöver man mer effekt? har inte slängt ner min turbo snurra än men funderar på en 16v istället.

en enkel förklaring.

med 16V i golf MK1 går den bra.

med 1.8 T (180 hk) går B R A.

Falcor
2008-03-01, 09:25
Det skiljer iofs bara 11 hk mellan en KR och en 1.8t (150) men den stora skillnaden är väl vridmomentet...

16v'n har 168 Nm vid 4600 rpm

1.8t 150 hk har (lite beroende på motorkod) ca 210 Nm mellan 1750-4600 rpm

Raz
2008-03-01, 10:00
Undrar om du Raz har någon uppfattning eller erfarenhet ang din 1,8t mot en mk1 med 16v snurran ?

Om de då förhållandevis få extra hästarna mellan motorerna verkligen gör skillnad / stor skillnad ?
Rakt fram och på bana.

Eftersom jag har haft en Mk1 16V och äger en Mk1 1.8T idag så kan jag definitivt säga att jag har både en uppfattning och erfarenhet av dom. :-)

Vridet är den absolut största skillnaden mellan dom. En 16V är ju mer varvvillig och på så sätt lite roligare att köra kanske men eftersom jag redan har en Mk2 16V så ville jag testa nåt nytt, därav Mk1 1.8T. Nu under vintern bygger jag visserligen om min min 1.8T motor så jag kan varva lite mer men det är en annan historia.

Jag har en 1.8T 180hk maskin i min bil och hade en standard 139hk 16V förut och skillnaden mellan dom är grymt stor, speciellt när det gäller accelerationen tycker jag.
Men om skillnaden är så stor så jag kan motivera prisskillnaden? Nej man får mest "Bang for the bucks" med en 16V.

P J
2008-03-01, 15:42
Intressant svar, var alltså ungefär som man trodde. Stor potential med 1,8t/T motor då.

pb81
2008-03-04, 03:39
Aja så det är kabelhärva,Bränslesystem och tändbox jag behöver ändra på då.
Låter ju inte som ett stort ingrepp för att få i 16v

Tanken är ju att jag skall ha en driftsäker motor då jag kommer ha bilen på knutstorp i sommar. Hade funderingar på att hänga i en turbo men det ju som sagt lättare att köra sönder skiten då hehe

http://www.pbstudio.se/?Show=mk1 där finns lite bilder på kärran.

pb81
2008-03-04, 11:36
Föresten, är det ingen som har lite byggbilder på ett liknande projekt?

P J
2008-03-04, 13:50
Finns ju raz coola byggtråd (http://www.raz.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12)och dessa bla :

Mk1 med 16v motor (18 sidor) (http://www.golf1.info/forum/thread.php?threadid=4963)

Mk1 med 1,8t motor (12 sidor) (http://www.golf1.info/forum/thread.php?threadid=28929)

pb81
2008-03-04, 16:21
De 8v motorerna som sitter i mk2, det är väl typ samma som mk1an fast luftburken sitter på vänstersidan? eller skiljer det i motorfästen o sånt på den oxå?