handdator

Visa fullständig version : Knacksensorer på KR-motor?



JettaSport
2008-02-28, 22:44
Om de finns (e dåligt påläst för stunden) och kablarna (eller givarna i sig) skulle vara dåliga.

Kan de ge upphov till att tändningen sporadiskt helt slår av sig vid hård körning?

Tänkte om kabelglapp till dom kan ge upphov till borttappad gnista stundvis/sporadiskt (all tändning just då)

Nån som kan det där?

Mvh Mårten

GTI-nissen
2008-02-29, 07:20
På KR finns det ingen knacksensor, det kom först på PL som har kat.

Jani Hast
2008-02-29, 11:52
Dåliga tänd kablar eller andra tänd delar.
Provat och byta dågra sådan ??

Dave the brave
2008-02-29, 12:51
Är du säker på att det är något med tändningen som är dåligt. En trasig matarpump i tanken kan vid gaspådrag ge liknande symptom, dvs att den hackar.

razer
2008-02-29, 14:44
Kolla hur det ser ut med fördelaren, det kan vara olja i fördelaren som gör att det bråkar. Kontrollera även hallgivarens kontakt (plaststycket som sitter på fram/nersidan av fördelaren).

Kom på en sak till, när huvudpumpen på min gamla gt bråkade var känslan att den inte orkade och att bilen hackade vid gaspådrag.

JettaSport
2008-03-08, 07:33
Vad bra att de inte finns knacksensor på KR då :)
Menar en sak mindre som kan krångla :)
Har bytt tändkabeln mellan tändspole och fördelarlock, bytt fördelare och lock, ruckat på alla sladdar, inne i kupé och allt under huven på tomgång.
Provbytt tändmodul och även databox.

Ska kolla olja i fördelar locket!
Motorn har alltid varit torr överallt hittils, men numer har den svettats lite mer på den sidan där fördelaren sitter faktiskt!

Ska förtydliga lite mer om felet med tändningen.

När den lägger av så klipps tändningen HELT, alltså, inte blöpp, blöpp, vrrr, vrrr,, utan mer: vrrr,vrrr,vrrr,TYST(olika tid, ½sek till 5 sek, eller kanske tills bilen slutat rulla), KAPANG(avgasmoln i backspegeln), vrrr,vrrr,vrrr,vrrr,vrrr

så låter ett scenario då tändningen bråkar.
Händer inte vid fiskörning, men vid aktik körning.
har hittat tändplatta för 900 på en bilskrot(som har nya plattor tydligen)
(Razer: får se om jag kanske kan låna en hallgivare av dig en dag då tiden e mogen att mekka lite på min bil? att testa med alltså.
fullt upp med husjobb o bröllopsbestyr nu. men i höst kanske)