handdator

Visa fullständig version : Kylvätskeförlust - stön



berlands
2007-05-16, 14:46
Jag har råkat ut för en rejäl följetång vad gäller kylvätskeförlust på min Golf TDI-04. Börjat bli helt less på det nu, och hoppas att någon av Er klipska mekarfränder därute kan komma med något bra tips som kan få en på bra humör igen.

Det hela började med att eländet indikerade låg kylvätskenivå för ungefär ett år sedan. Jag brydde mig inte så mycket om det då, utan fyllde på.
Det var inget synligt läckage nånstans, motorn torr och fin överallt.
Sen återkom indikeringen efter kanske en 1,5 månad, och sen har det smugit sig på och blivit mer frekvent.

När jag för ungeför 3 månader sedan började behöva fylla på 0,5 liter varannan vecka så lämnade jag den på verkstad. (Det är tjänstebil, så jag mekar inte själv med den även om jag är mycket sugen på det)
Verkstaden konstaterade glad i hågen att det var påfyllnadslocket som var kasst, så vattnet läckte ut här. De monterade nytt lock, tog betalt och var glada.
Jag hade vid det här tillfället även noterat att det rök lite grand om bilen när den var kall, så verkstaden konstaterade att glödstiften var kass och bytte dessa med glad min med.

Efter 2 veckor hade kylvätskan sjunkit till indikeringsnivå igen. *suck*
Dessutom rök det fortfarande, kändes som om det dessutom rök allt mer.
En skum iakttagelse som jag dessutom gjorde var att ibland när man startade bilen på morgonen så kunde den ibland bete sig som om startmotorn hickade till och "inte riktigt orkade", typ som om kompressionen var för hög eller man hade en läckande insprutare som läckt in bränsle i cylindern.
In till verkstaden igen.
De rev toppen och konstaterade att topplockpackningen gått. Bytte denna, och mätte upp toppen. Toppen var fin, sade de.
Ny packning och ihopmontering, jag fick tillbaks bilen.

Nu slutade rykandet, men efter en vecka indikerade den låg kylvätskenivå igen...
In till verkstaden, som efter många om och men konstaterade att oljekylaren var kass. Kylvätskan hade läckt in till oljan och förångats där.
Ny kylare, olja, filter, m.m. Jag fick tillbaks bilen.

Och nu har det gått en vecka, nivån sjunkit så att den indikerar igen... *stön*

Någon som har något tips om vad det kan vara? Kan det vara så att toppen ändå är kass och har slagit sig så att den inte håller tätt? D.v.s. man ska inte lita på verkstadens utlåtande.
Eller vad kan det mer vara när den tar kylvätska såhär?

/uppgiven Berlands