handdator

Visa fullständig version : Passar Corrado G60 i MK1?



purex
2008-02-27, 21:28
hejsan har en Golf GTI cab från 1988, motorn e kass.

Tänkte köpa en Corrado G60 motor om den passar mot växellådan i min lilla bil?
och hur bra/illa motorfästerna passar?

nån som vet eller har erfarenhet av byte till en sån motor?

Manny
2008-02-27, 21:34
I teorin ja. Motorfästen passar, lådan tror jag passar på men vågar inte svara på att den håller.

Men det är mycket annat runtomkring som måste byggas om eller fixas, såsom grenrör, plats för gladern, kylaren, IC, o myyycket mer...

purex
2008-02-27, 21:39
ok, jag har inte direkt nån erfarenhet av dessa bilar då jag bara mekat saab turbo, och haft min golfcab som lite sommar mys.

Bättre koppling å så har jag till min cab, lådan håller nog om man e försiktig.

Myyyycket mer skrev du som behövs byggas om.. jag vore tacksam för all hjälp jag kan få, så jag ska vara så fräck och fråga..

Vad inkluderar myyycket mer? (om du orkar skriva)

Manny
2008-02-27, 21:50
Tog kanske i för mycket. Men det är mer saker än man tror iaf, jag kan tyvärr inte säga exakt vad som behövs men kan försöka med några grejer som jag kan komma o tänka på:

Grenrör är olika på mk1 o mk2, antinge byta elelr svetsa om avgasröret.
Kompressorn och kylaren tar kasnke i varandra.
Kylarslangar lär inte passa.
Styrboxen måste husera nånstans
Tändförstärkaren med el.
Soppapumpen måste troligen bytas.
IC måste få plats, tryckrör måste byggas.
måste flytta över motorfästen.
osså elen förstås.

Sen dyker det alltid upp massa småsaker som måste fixas till oavsett vad det är för motor man ska ha.

ivah
2008-02-27, 21:53
måste man inte knöka om motorfästena lite ? Eller är jag helt miss informerad nu :O

Manny
2008-02-27, 21:59
G60 är ju en 8v, samma som gti och dom har ju i princip samma block så det ska fungera att använda Gtins fästen. Dock kan hålen vara rostiga i g60blocket och måste gängas om eller rensas.

Sen måste jag nämna att besiktningen blir ett stort problem om du inte har sån tur att dom inte märker nåt.

purex
2008-02-27, 22:00
låter ju inte som en omöjlighet iaf :)

tackar för hjälpen, kommer ni på nåt mer bara skriv :)

Manny
2008-02-27, 22:01
nä, inget är omöjligt, det tar bara tid o kostar pengar :D

ivah
2008-02-27, 22:05
G60 är ju en 8v, samma som gti och dom har ju i princip samma block så det ska fungera att använda Gtins fästen. Dock kan hålen vara rostiga i g60blocket och måste gängas om eller rensas.

Sen måste jag nämna att besiktningen blir ett stort problem om du inte har sån tur att dom inte märker nåt.

Hmm, okej. Kanske har blandat ihop med något annat då. Nått fäste på g60 lådan (02A?) som kanske är lite annorlunda?

Oavsett hur det är känns de som att elen är det värsta! Såvida man inte är superduktig på bil el :S Men de är man ju inte :(

Manny
2008-02-27, 22:09
vet inte skillnaderna mella fästen på lådorna, men om han ska ha kvar orglådan så går det ju ändå (till den rasar :/)

På mk1 sitter det ju endast ett fäste på motorn, vid passagerarsidan. de andra fästena sitter ju i lådan framför vis starten och vid diffen.

danno
2008-02-28, 01:45
fästet på motorblocket måste oxå modifieras. g60 blocket har en stor täckplåt över ett hål in till kylkanalerna. jag gjorde så att jag kapade till mk1ans fäste och svetsade på det på täcklocket.
kan bli lite probs med bes. du måste ha med katalysatorn och kolkanister med allt vad det innebär.
sen tror jag att du måste uppgradera bromsarna till g60 oxå.

danie

mickecorrado
2008-03-02, 15:50
När hade du tänkt börja med bytet? Jag har en fin motor ståendes i garaget med allt G-lader fästen ic tryckrör databox mm. Finns bara en hake jag säljer den inte förän mitt motorbyte är regbes och ok.
/Micke

ivah
2008-03-02, 21:08
När hade du tänkt börja med bytet? Jag har en fin motor ståendes i garaget med allt G-lader fästen ic tryckrör databox mm. Finns bara en hake jag säljer den inte förän mitt motorbyte är regbes och ok.
/Micke

Du har PM. :-)