handdator

Visa fullständig version : För hög HC..



mejn
2007-05-16, 13:03
Var och besiktade bilen idag och det var för hög HC 206 (100).
Vad beror detta på och vad gör man åt det?

Dieselbrännare
2007-05-19, 01:30
ett fulknep om man bara vill ha den genom besiktningen är att blanda E85 i bensinen. (ca 35-40 % E85 brukar göra susen.)

mejn
2007-05-19, 10:03
Ja det verkar ju funka av vad jag har läst,, Jag hittade en sprucken vakumslang till insuget också,, innan blöddrade den lite och missstände och nu när det är tätt går den helt rent så jag hoppas att det var boven i dramat..

k49
2007-05-21, 08:15
E85 hjälper oftast inte vid högt HC.
Troligtvis drar den olja genom motorn eller läckande avgasventil.
Högt HC är oförbränt bränsle som går genom motorn.

Hade trimkammar på min VR6 som öppnade avgas för tidigt, bottade mätaren hos BP.

Rickard.v
2007-05-21, 21:14
Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet.

K49 vad hade du för kammar då??

Duration?? lyft?? fabrikat??

Funderar på att köpa till min vr6a så det kan vara bra att veta!!

mejn
2007-05-23, 22:36
Hade in den idag för byte av skivor och belägg och då mätte han även avgaserna och HC:n är nere till 121 från tidigare 206 och det jag gjort är att täta den spruckna vakumslangen bytt rotor och fördelarlock bytt olja och filter. Vakumslangen är tätad med tejp men ska bytas mot ny för att vara på den säkra sidan,, tyvärr borde den vart bytt innan mätningen men det blev ju inte så, Skulle vilja ha lite mer förslag på vad jag kan göra..

Lillen
2007-05-23, 22:52
Hade in den idag för byte ....... då mätte han även avgaserna och HC:n är nere till 121 från tidigare 206 och det jag gjort är att täta den spruckna vakumslangen bytt rotor och fördelarlock bytt olja och filter........mer förslag på vad jag kan göra..

Byt stift åxå om du inte gjort det nyligt!
Oljan brukar vara en stor bov i dramat.
Och förbränner den inte allt i cylindern så kommer oförbränt att mätas upp.
Så är inte stiften bra kommer alltså inte allt att förbrännas optimalt.
Sedan att du förmodligen får bättre bränsle ekonomi är ju bara plus.
Och är du nog byter du luftfilter åxå även om det inte gör lika mycket.
Men även det gör soppaekonomin bättre.

razer
2007-05-23, 23:29
Se till att bilen är ordentligt varm när du mäter också, jag hade 250+ i HC vid en oljetemp på 94 och när besiktningsgubben körde ett varv till så var det nere under 60 i HC (oljetemp 98-100grader)

Jag åker visserligen 16v och har högre oljetemp än en 8v...