handdator

Visa fullständig version : Vilka banor tillåter slicks??



Mini_me
2008-02-27, 11:00
Tjo.

Håller på att planera upp inför stundande banträffar.

Vilka banor (som vi har bokat) får man ha slicks på?
Och om man nu har NYA som har djup indekering(?) är det ok även om slicks inte är "tillåtet". (Läs "se genom fingrarna")

Tex Sturup...är det ok?? Eller måste jag köra med slitna R-däck?

Raz
2008-02-27, 11:02
Du får inte ha slicks på några av GTIKlubbens träffar tyvärr, det är SBF som bestämmer att däcken ska vara godkända för brukande på vägen

Mini_me
2008-02-27, 11:29
Men bugrun (Mantorp) har jag blivit infad av oss/er/vi att slicks är ok...Vad räknas som slicks då?

Det var ju folk som körde slicks 2007 på just mantorp..why?

Om jag skriver nåt med en lödpenna i däcket ..typ "Lars e´gud"...är det slicks då eller fula R-däck.

Falcor
2008-02-27, 11:47
BugRun är inte GTIklubbens träff även om klubben hjälper till med besiktningen inför körningen.... så det är nog enda stället du kan köra med slicks....

Problemet med slicks är juh att du har väldigt dåligt våtgrepp ( jämfört med R-däck) och med en såpass "stor" bana som Mantorp så kan det komma några droppar nere i Mjölbykurvan trots att det varit torrt resten av varvet och sen sitter man ute i spenaten (förhoppningsvis utan att ha krockat med några kompisar)

Mini_me
2008-02-27, 11:58
...dammit...det där var ju faktiskt en bra anledning.

Men då får man väl sälja slicksen och köpa R-däck då =(

Barbapappa
2008-02-27, 18:40
Det är tillåtet med slicks på alla banor, MEN det är upp till arrangören att avgöra om du får köra med dom på träffen eller inte, och i fallen där gtiklubben arrangerar träffar tillsammans med Opel sport club så är det inte okej att köra med slicks...

Om man är intresserad av att köra på bana mycket (gatbilsträffar typ som våra) så är ju slicks det sämsta däcket man kan ha eftersom det typ inte är nån arrangör som tillåter det, så det blir inte mycket kört då menar jag. ;-)

Fördelen med slicks har jag svårt att se för en 'vanlig' gatbil, skulle väl möjligtvis vara begagnatpriserna då, om man köper gamla avdankade däck från rejsteam. Dock brukar dom ju vilja bli av med dom av nån anledning (att dom är slut?). ;-)

Mini_me
2008-02-27, 20:55
=)

Jo jag vet men jag fick 4 st helt nya...därför vill jag använda dom ( Läs "gratis e´gott".
Men om det inte tillåts så skiter jag i dom och köper 888R däck istället...såna hade jag på Corren och dom gilla jag.

Rejsa.nu borde man kunna sälja slicks på va?

Manny
2008-02-27, 21:00
billiga däck tips:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44302

Mini_me
2008-03-20, 12:19
Om man skär ut mönster i däcket (som kommer se snudd ut som 888R mönster)...är det ok då?? Vad säger reglerna???

Junfors
2008-03-20, 13:20
Nej ett slicks är ett slicks. Det ska vara ett gatgodkänt däck för att köra på våra träffar men sen är vi inte jättehårda om man kör ner mönstret under dagen.

razer
2008-03-20, 13:21
Däcken ska vara gatgodkända och gå genom besiktningen. Har inget med möstret att göra..

Mini_me
2008-03-20, 15:36
Dammit...

Lillen
2008-03-20, 20:18
Dammit...

Lars =)
Låssas att det är en Volvo......
Om du inte är medlem i Volvo TPC(tyrboperformaceklybb) så bli det.
På deras träffar får man åka slicks enlikgt vad jag fattat det senaste.
Detta även om man åker annat märke , iaf i mån av plats.

Mini_me
2008-03-20, 20:21
hmm...bra idé...en plogbil måste man ju kunna samsas med eller hur??=)

Lillen
2008-03-20, 20:28
Om du håller till på rejsa.nu så PM:a Maijcek(stavning?) där.
Han har hand om deras banåkningar nu.
Då får du bra svar , de har lite mer exotiska banor med........ I NORGE =)