handdator

Visa fullständig version : 1975 sista året för Veteraner ?



Falcor
2008-02-27, 08:23
Enligt den här utredningen så föreslår vägverket att fordon med årsmodell efter 1975 inte kommer bli "veteranfordon" (dvs skattefria och med besiktningsintervall vart annat år) när dom blir 30 år gamla.

http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Jag äger juh själv en bil från 1981 och har sett fram emot att den ska bli "Veteran" och jag är säkert inte ensam om detta. Dags att skapa lite opinion?

(lägger ut denna post på flera bilforum så hjälp till att sprida detta du också)

P-plats.se
2008-02-27, 08:43
Intressant hur dom kan anse att det "saknas skäl" till så mycket innom bulhobbyn som förövrigt måste vara bland dom största hobbys för vanligt folk...

Slutar nu skriva då det kanske skulle bli för mycket politik... ;)

Bra Falcor att du tog upp det!

Falcor
2008-02-27, 08:52
Jo jag tycker också det är intressant...om det skulle gå igenom skulle det juh innebära att bilar som idag är skattebefriade (1975-1977)skulle bli skattepliktiga igen...

Har mailat frågan till Chefredaktören på Klassiker och dom kommer skriva om det i sin tidning.

matsola
2008-02-27, 08:57
Men gud så tråkigt. Och jag som bara har två år kvar, kanske dax att leta en 75:a i alla fall då!

Det som jag inte fattade var att detta är ett förslag än så länge, när skulle beslutet komma? för om man har tittat på det så här långt, så kommer det att klubbas var så säker.

Falcor
2008-02-27, 09:01
Beslutet väntas tas till hösten...

Raz
2008-02-27, 09:34
Men det verkar ju helt vridet, det måste ju finnas nåt man kan göra åt det hela!

Jäkla myndigheter som ska hålla på och ändra en massa regler.

Falcor
2008-02-27, 10:21
Lite mer info från Gustaf "realpinto" som är SFRO besiktningsman om den här frågan...

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44490

Holmgren
2008-02-27, 16:50
Jag tycker inte det är en dum tanke. Men den behöver vidareutveklas.
Finns allt för många som kör diesel bilar bara för att det är billigt. Antar att det är detta problem man vill komma åt.
Bilar i bra skick och som inte används som bruksbil sak vara skattebefriade. men hur det skulle klaras ut det är frågan... Blir nog bara problem att försöka sära på bilarna.

R.Grönberg
2008-02-27, 16:54
Jag tycker inte det är en dum tanke. Men den behöver vidareutveklas.
Finns allt för många som kör diesel bilar bara för att det är billigt. Antar att det är detta problem man vill komma åt.
Bilar i bra skick och som inte används som bruksbil sak vara skattebefriade. men hur det skulle klaras ut det är frågan... Blir nog bara problem att försöka sära på bilarna.

Vad är det för fel på att åka diesel skattefritt då? anser ju inte jag som något som helst fel iaf=)

Manny
2008-02-27, 16:56
Problemet är väl miljön i det fallet. Skitar ner mer.

Lillen
2008-02-27, 17:02
Just skattefribiten skitar inte ner ett dugg.
Det bara skinnar staten på pengar och sparar plånboken.

Dock kanske BILAR från äldre årgångar skitar ner mer.

R.Grönberg
2008-02-27, 17:05
Problemet är väl miljön i det fallet. Skitar ner mer.

Dom skitar ju inte ner mindre för att det blir skatt på dom=)

Lillen
2008-02-27, 17:08
Precis =)

R.Grönberg
2008-02-27, 17:18
Precis =)

Tror inte en golf diesel från -78 skitar ner mindre än min golf 2 heller =)

Manny
2008-02-27, 17:19
Klart dom inte skitar ner mindre för det men fler kör med just skitiga dieslar bara för att dom är skattefria istället för renare/nyare...

Holmgren
2008-02-27, 17:37
Jag menade givetvis så som Manny skriver. åker ju själv Diesel men av årgång -08..
Det blir inte lika lönsamt att köra dom skitiga bilarna om man lägger på skatt.
Personligen skiter jag i vilket men jag är övertygad om att det är just det problemet som dom vill åt.

R.Grönberg
2008-02-27, 17:38
Jag menade givetvis så som Manny skriver. åker ju själv Diesel men av årgång -08..
Det blir inte lika lönsamt att köra dom skitiga bilarna om man lägger på skatt.
Personligen skiter jag i vilket men jag är övertygad om att det är just det problemet som dom vill åt.

Japp det är det nog. Många kommer nog sälja av sig sina nyare veteranare om så blir fallet. Kommer säkert stiga i försäkringen med då dom inte infaller i veteranbilsklassen. Tråkigt att man ska göra av med allting som är bra med sverige.

Falcor
2008-02-27, 17:42
Om man vänder på problemet skulle man juh kunna säga som så att vi som monterar moderna motorer med kat i våra entusiastbilar som tidigare inte hade katt borde få skattelättnader.... ;-)

Manny
2008-02-27, 17:53
Om man vänder på problemet skulle man juh kunna säga som så att vi som monterar moderna motorer med kat i våra entusiastbilar som tidigare inte hade katt borde få skattelättnader.... ;-)
Det håller jag verkligen med om.

Lillen
2008-02-27, 18:28
Exakt det åxå Falcor.