handdator

Visa fullständig version : Corrado 16VG60 blir 16VLysholm *BIL ÅTERFUNNEN*



Joda
2008-02-24, 22:22
Då var det dax att byta den tickande bomben under huven. Med ett varvstopp på 7750rpm och 70mm remhjul samt 268 graders kammar så blir det lätt att man ligger och varvar där på toppen!! ;)

Har inhandlat något som ser ut att vara en lysholm 1600. Dvs 1,6 liter/varv. Max ladd 1,4 bar. Luft som räcker till 410hk. Max 13000rpm. Aningen högra kapacitet än G-ladern som ska ligga på 0,85 liter/varv om jag inte minns fel? Kompressorn är lite i överkant med tanke på att jag fortfarande åker 1,8litare.
http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_49.jpg
Inte så olika storleksmässigt!

Nu blir det till att rita på en adapterplatta så att jag kan använda mig utav original G-laderfäste. Ska även korta av "förlängaren" på lysholmaren. Detta kräver dock att jag tillverkat adapterplattan först.

Här ser ni en provinstallation:
http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_50.jpg

Ser helt ok ut va?

Undra om motorn kommer att yla!!!?? haha...

Lillen
2008-02-24, 22:39
Grymt med 16V kompressor!
Låter så härligt.

Har du nån bild på själv bilen?

Joda
2008-02-24, 23:16
Grymt med 16V kompressor!
Låter så härligt.

Har du nån bild på själv bilen?

Det finns endel byggbilder på www.cardomain.com/id/joda78

Enda gången jag hört bilen "utanför" kupén är när den bromsades på bugrun förra året. Då hade jag KR-kammar, KR-grenrör och G60 främre rör. Liten Katalysator och ett varvstopp på 7000. Då lät den sååå gött...

Det blev ett par uppgraderingar efter det. Köpte ett rostfritt extraktorrör, Enem-kammar, plockade bort katten och höjde varvstoppet till 7750rpm. Där snackar vi om eargasm!!!

Lär inte låta så tråkigt med en ylande skruv under huven heller. Men jag är inte där än!.. Hoppas verkligen pengar och motiovation räcker.

/Johan

Joda
2008-02-27, 23:04
Knåpade ihop en adapterplatta i Autocad. Efter det så limmade jag ihop 2 st 10mm ekparkettbitar. Borrade och sågade... vips så hade jag en adpterplatta!!! Inte fel att bygga i trä först! 20mm aluminium är dyrt.Dessutom så vet jag inte om jag ska borra/fräsa ut den själv, eller lämna iväg cad-filen?

Bifogar nårra bilder:

http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_51.jpg

http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_52.jpg

Jani Hast
2008-02-27, 23:14
Fräsa lite alu kan ordnas för en rimlig kostnad.

Joda
2008-02-27, 23:22
Fräsa lite alu kan ordnas för en rimlig kostnad.

Låter inte fel!..

Är dock sugen på att köpa en:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=250051

Ska provmontera så gott det går med träbiten! haha.. Är inte helt 100 på frigångar och vinklar överallt. Dessutm så var det inte helt lätt att mäta av och "kopiera" G-laderns "bult-cirkel". 4 bultar i en salig ogeometri. Ska kolla med cad-gubbarna på jobbet hur man kan göra för att få det så exakt som möjligt. Vill även rita den i 3D. Men det var bara 12 år sedan jag gick 1 liten Cad-kurs på gymnasiet. Inte så lätt rita proffsigt då...

Antar att du kan fixa material också? Det verkar väldigt problematiskt att köpa det som privatperson! Dyrt och krångligt.

Du bor i Trollhättan va? 10 mil ifrån Borås isf.. Inte så långt.

/Johan

onk
2008-02-27, 23:24
Grymt bygge. Lär ju låta helt galet när den är färdig.

(Galet är ju givetvis positivt..)

Joda
2008-02-27, 23:34
Grymt bygge. Lär ju låta helt galet när den är färdig.

(Galet är ju givetvis positivt..)

A.. Roligt att väcka alla grannar med det ljudet! haha...

Lite motorteori...

Man kan anta att motorn jag har kan lämna 155hk utan överladd.

Lägg till 1,4 bar (max vad lysholmaren klarar) Dvs 2,4x155=372hk Dra ifrån lite (mycket) förluster. vad kan man hamna på? En bit över 300 i alla fall va? Med svinhögt ladd ifrån tomgång upp till 7750 rpm! JAG ser fram emot den körbarheten.

Frågan är om originalstakarna klarar detta? (KR-stakar) och om växellåddan klarar det? Kopplingen ska givetvis bytas till en värre. Skulle vilja ha en diff också. Men det får vänta.

Vem vet.. Det kanske blir 2,0 16V (har en ABF stående) och diff nästa år?

/Johan

Jani Hast
2008-02-28, 08:22
Låter inte fel!..

Är dock sugen på att köpa en:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=250051

Ska provmontera så gott det går med träbiten! haha.. Är inte helt 100 på frigångar och vinklar överallt. Dessutm så var det inte helt lätt att mäta av och "kopiera" G-laderns "bult-cirkel". 4 bultar i en salig ogeometri. Ska kolla med cad-gubbarna på jobbet hur man kan göra för att få det så exakt som möjligt. Vill även rita den i 3D. Men det var bara 12 år sedan jag gick 1 liten Cad-kurs på gymnasiet. Inte så lätt rita proffsigt då...

Antar att du kan fixa material också? Det verkar väldigt problematiskt att köpa det som privatperson! Dyrt och krångligt.

Du bor i Trollhättan va? 10 mil ifrån Borås isf.. Inte så långt.

/Johan

Jag kan lösa material.
Du kan ju komma bort på en helg så kan vi kolla på det live i stället så blir det inte fel.

Joda
2008-02-28, 19:00
Jag kommer att få en bit alu nästa vecka!! Ska fundera över om jag gör det själv eller om jag kommer upp till dig Jani. Kan själv!!.. eller kanske inte. Får se!.. Hoppas att erbjudandet kvarstår annars?!

Jag planerar att Cadda upp biten i 3D. Hade ju varit lite roligt att kört hela jobbt i någon form utav CNC-maskin iofs.

/Johan

Joda
2008-03-02, 00:01
Åstadkom detta och lite annat i garaget idag.
http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_53_full.jpg

Svetsade om inblåset jag fick med till kompressorn. Ska fortsätta svetsa på det i morrn.

Kvar att göra är:
Laddtryckretur
Bygga klart inblås
Bygga utblås
Svarva om drivekitet till kompressorn.
Svarva remskiva.
Ordna med oljesmörjningen.
Bygga några stag så att inte original G-lader fäste trillar ihop..

Joda
2008-03-02, 19:31
Sakta men säkert.
http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_54_full.jpg

Röret tar nog i huven som det är nu. Får lösa det med en Vr6-huv. Någon som har en?...

Det kan räcka med "stumma" motorfästen. Får kolla med DLI-teknik...

/Johan

David L
2008-03-02, 22:54
Du kan ju annars göra som jag gjorde, byta plats på luftburk/filter och batteri. Då kan du mer eller mindre dra ett rakt rör från filtret till inloppet på kompressorn.

Får du verkligen plats med utloppet mot motorn? Hade min ut mot kylaren, lite snett vinklad nedåt, iofs inte samma modell av 1600 dock.

Joda
2008-03-02, 23:32
Det finns mer plats mot motorn än man kan tro.. :) Det är tight dock. Ska få en alufläns i veckan. Sedan blir det till att handla aluplåt av lämlig dimension.

Sedan så ska ju vattenanslutningen få plats ocksp. Som tur är så har jag en ifrån KR-motorn (i alu istf plast). "Bara" att svetsa.

Jag har funderat på att dra inloppet rakt åt vänster också, men jag kör ju med vatten intercooler. Kolla bilderna på www.cardomain.com/id/joda78 Där ser du att det blir ganska schysst rördragning EFTER utloppet.. Ungefär samma som när jag hade G-lader.

Batteriet och spolarbehållaren sitter i skuffen! :)

Röret som sitter tejpat med papperstejp på utblåset är för laddtryckreturen.

Inloppssidan ser ju ut ungefär som BBM:s kit. Tror nog jag ska skriva något roligt på röret också!

Nästa jobbiga moment (förutom utblåset) blir att svarva ner förlängaren till lämplig längd, samt apassa till remskiva. Om det blir egen remskiva eller en ifrån ENEM det vet jag inte. Har i alla fall förlängaren färdig i huvudet. Blir ett dubbelradigt kullager för "bryteffektens" skull.

Handlar kanske en svarv:

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=11089&Hkat=

Är inte gjord av pengar, men NÄR ska man handla? Får väl skita i semester i år också. :)

Räcker det förresten med dimensionen på inloppet. Tror det är 2,25".. Säg ja... snälla.. :)

/Johan

Joda
2008-03-13, 00:00
Det verkar bli lite som David skrev. Jag kommer antagligen att vrida kompressorn så att utblåset hamnar nedåt. Luftburken får sittar där vatten-ic:n sitter nu. KOmmer att montera luftkyld ic i fronten istället.

En bild på flänsen... Caddade ihop den ikväll!.. Börjar bli riktigt snabb! :)
http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_55_full.jpg
/Johan

Joda
2008-03-29, 21:51
Nytt vattenkyl ifrån Golf 3 1,4 liters.. Cellpaketet är 430x320mm. Vattenanslutningarna och uttaget för termokontakten är på samma sida som på Corradon original.

Intercoolern kommer ifrån KL-racing. Cellpaketet är 45x30x7,6cm, anslutningarna är 2,5"

http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_56_full.jpg

/Johan

RallyeBroo
2008-04-02, 17:52
Det flyter på Johan, när du är klar får du komma hemma till mej och "yla" lite.
Dags för mej att hugga tag i min höga avgasvärden.

Vi synes

/Broo

Joda
2008-04-03, 19:09
Det flyter på Johan, när du är klar får du komma hemma till mej och "yla" lite.
Dags för mej att hugga tag i min höga avgasvärden.

Vi synes

/Broo

Så klart jag kommer förbi då. Får hoppas stålet i VW:n håller bara. :)

Skulle du behöva låna lite G60-prylar ifrån min motor så kan du göra det. Den står ju bara still nu. Tänkte på Lite givare etc..

Du är givetvis välkommen ut till supergaraget i Fristad någon dag. Köra bilen till verkstad får man ju!!! ;)

/Johan

Joda
2008-04-05, 14:51
Har svarvat en ny förlängare. Blev superbra. Lager och packboxar kostade ~200kr. Materialet till förlängaren kostade max 150 kr.
Förlängare finns att köpa för 3500 kr. Dock bara från 84mm och upp till ?
Denna är 59mm.
Eventuellt så svarvar jag ner den lite. Den blev någon cm för lång.
http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_57_full.jpg

Faltdach
2008-04-05, 17:21
Följer detta projekt med stor väntan;)

Lillen
2008-04-05, 22:44
Följer detta projekt med stor väntan;)

Instämmer.
Det är seriöst och tekniskt!
Blir kul att se resultatet!

Joda
2008-04-07, 09:34
Instämmer.
Det är seriöst och tekniskt!
Blir kul att se resultatet!

Tack ska ni ha!

Jag känner dock att jag måste skynda på nu. Skulle ju vilja ha den klar till bug run. Det är det absolut viktigaste!

Det som är kvar att göra är:

-Kylarslangar
-svetsa om kylaranslutningen på framsidan av toppen
-bygga inlopp och utlopp till kompressorn
-bygga om vevhusventilationen
-Bygga stag till kompressorn
-svetsa tryckrör och ny anslutning till CO-potentiometern
-Oljeretur till kompressorn
-Oljetillförsel till kompressorn
-svarva klart en remskiva och skaffa rem som passar till det.
-Byta spridare, bränslepump och koppling (det är där bristen på pengar kommer in) :/

Väldans mycket det var kvar... :)

/Johan

Joda
2008-04-14, 16:56
Då fick jag den laserskurna flänsen (rostfritt).

enjoy...

http://memimage.cardomain.net/member_images/2/web/794000-794999/794771_58_full.jpg

/Johan

J.L
2008-04-14, 17:33
ser bra ut detta, kommer bli bra!

scirocco8v
2008-04-14, 19:49
grymt motor! skulle va skoj å provköra en sån någon gång...:P
men du får ju ta å skriva vad du har för planer med chassi mm också tycker jag;)
blir de rejsstuk?

Joda
2008-04-15, 04:28
grymt motor! skulle va skoj å provköra en sån någon gång...:P
men du får ju ta å skriva vad du har för planer med chassi mm också tycker jag;)
blir de rejsstuk?

Tack ska ni ha allihopa! Jag behöver verkligen motivation (och pengar) för att bli klart till Bug Run.

Det sitter originaldämpare fram och Monroe Reflex? bak. Och så är den sänkt med 50-60mm sänkfjädrar (Cobra). Bromsar är original.

Det skulle verkligen behövas uppgraderingar vad det gäller chassie, men pengarna räcker inte. Skulle i alla fall vilja få tag i R-däck till sommaren. Men det får bli senare i sommar pga ekonomin.

Förresten så är Inloppet snart klart. ;) Har jobbat lite ikväll så att säga. Monterade även en "Race" tryckplatta idag. En Sachs Race nånting.. Ska klara 465 Nm med organisk lamell!

"Att göra listan" blir kortare.

Det som kostar pengar nu är:
Bränslepump 1200kr (Walbro dränkbar ifrån Raidopower)
Spridare 2800kr (Siemens 630cc ifrån Raidopower)
Tryckrör ~600 kr
El-fläkt ~700kr
Ventilkåpspackning (pga att KR och ABF inte har "samma" packning. pris?
Kylarslangar?
Mappning.. Men jag känner en kille som gärna gör det gratis!!! ;)
Mapsensor pris?`

har säkert glömt något.


/Johan

JRJ
2008-04-30, 09:07
Hoppas du hinner klart till BugRun, ska bli intressant att få kika lite närmare på den där!
Jag räknar med att du linear upp den med Camp CCS på utställningsområdet. =)

En liten fundering bara, blir det inte lite väl högt laddtryck för en Lysholm 1600 på en 1,8'a?

Joda
2008-04-30, 12:13
Hoppas du hinner klart till BugRun, ska bli intressant att få kika lite närmare på den där!
Jag räknar med att du linear upp den med Camp CCS på utställningsområdet. =)

En liten fundering bara, blir det inte lite väl högt laddtryck för en Lysholm 1600 på en 1,8'a?

Blir svårt att hinna till BugRun. Jag har inte fått något gjort på en vecka nu. :(

Med 90mm remskiva blir laddet 1,4bar vid 7750rpm. Blir kanon det.. :) Med 100mm remskiva blir laddet 1,2 bar vid 7750rpm.

Njae.. den är lite väl stor egentligen, men den blir mer lagom när jag får igång 2-litaren till nästa år (kanske)?

Jag får i alla fall spridare och map-sensor inom 1 vecka.

Får jobba på nu till helgen!!!!!!!.... Måste känna att jag åtminstone börjar bli klar.
Funderar nästan på att dra den på biltransport annars!... Allt för att visa upp motorn.

/Johan

Joda
2008-05-05, 20:14
Äntligen så börjar det hända något i garaget.

-Svetsat inlopp. Punktat med Mig och helsvetsat med Tig. Får duga.
-Svetsat om en vattenanslutning. Nästan färdigpolerad!.. Blev bra!!
-Fått spridare (685cc), Map-sensor och effektmotstånd.
-Svetsat fast adapterplattan i original G-laderfäste!!.
-Köpt Anlslutning för oljeretur

Vill bli klar till Bug Run ju!!!!!!!!!!!

http://memimage.cardomain.com/member_images/2/web/794000-794999/794771_59_full.jpg

Faltdach
2008-05-05, 21:47
Vill bli klar till Bug Run ju!!!!!!!!!!!



Och det vill jag också....
Att du blir klar till BugRun, så att man kan skåda skönheten;)

pekka kiiskilä
2008-05-05, 22:51
Den bilen är ju bara så helt rätt med motorn och stuket så jag hoppas med att du blir klar till bugrun så man får se den live.

Joda
2008-05-05, 23:05
Tack ska ni ha!... Bra att ni jagar på mig lite!!!...

Måste bli klar!!!!!!!

Tror faktiskt att jag hinner. har halvt om halvt fått löfte om en "åkbar" mapp också. Vet inte om den kommer att bli så bra att man vågar stå på rejält bara.

/Johan

Sn00k
2008-05-07, 14:37
det är väl inte en omöjlighet att ta med grejjerna ner om inte annat.. lördags-kvällen brukar ju i normala fall gå åt till ombyggnationer, justeringar å mappning iaf så.. innan den 3:e ölen slinker ner.. sen finns det inga garantier.. ;)

Joda
2008-05-07, 20:08
det är väl inte en omöjlighet att ta med grejjerna ner om inte annat.. lördags-kvällen brukar ju i normala fall gå åt till ombyggnationer, justeringar å mappning iaf så.. innan den 3:e ölen slinker ner.. sen finns det inga garantier.. ;)

:) Vad glad jag blir... Då kan ju hela VW-Sverige se på när det sprutar drev ifrån växellådan!! haha... Det skulle vara sketabra om vi kunde få till något. Ska kolla om biltransportsläpet är ledigt den helgen. Likabra att ta den på släp då ju.

/Johan

Joda
2008-11-27, 23:23
Jag har återupptagit mitt bygge. Motivationen är på topp.

Fick förlänga oljestickan och oljestickans rör 64 mm för att komma upp
ovanför kompressorn och vattenstosen.

Jag har stagat upp kompressorn mot det främre motorfästet.

Oljereturen plockade jag ifrån en 1,8T. Minns inte om det var olje eller vattenkopplingarna. Jag har i allafall svetsat fast en anslutning mot tråget.

Eftersom att jag måste koppla in ett motstånd till varje spridare så kommer jag att använda spridarkablaget ifrån en 1,8T. Perfekt!!!

Planerar att modda en 1,8T fuelrail. Är inte helt nöjd med min alu-rail.

Jag lade ner idén om att polera hela insuget. Lackade det mattsvart och polerade ytan vid texten istället.

TROR jag kommer att köra med en 100mm remskiva till kompressorn. Den ska då ge ett ladd på 1,2bar. Det kan räcka till att börja med.


http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710060_large.jpg?552505-332

Lillen
2008-11-27, 23:52
Kul , du har ju kommit en bit på väg nu!

Jugo
2008-11-28, 07:02
Bra jobbat Johan=) Kämpa på bara

JRJ
2008-11-28, 09:08
Bra där! =)

Joda
2008-11-30, 04:33
Tack ska ni ha!!

Nu har jag fixat till spridarkablaget med motstånd och allt. Har även bultat fast SPAL-fläkten på kylet. Kablage och relä till kylet är fixat.

Walbro-pumpen är monterad och provkörd lite lätt...

Har tejpat kabelstammar....

Utloppet till kompressorn är lämnat på planing.

Ventilkåpspackning och oljetrågspackning är monterade.

På Måndag ska jag beställa:

Expansionkärl
Övre kamremskåpa
Spridarinsatser
Rostfritt material till rail

/Johan

D_Stenlund
2008-11-30, 12:40
grattis till ett bra bygge, hoppas de blir som du vill, blir avis faktiskt

Joda
2008-12-02, 00:32
Tack ska ni ha!... Peppa mig mer!!!

Byggde mig en fuelrail idag. Tog en rail ifrån en 1,8T och svetsade på 4 st rör jag svarvat till! Är mer än nöjd.
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710061_large.jpg?512714-336

pekka kiiskilä
2008-12-02, 11:30
det kommer att bli mkt fint i motor rummet samt att den fuelrailen blev ju vacker det syns inte att den är moddad.

Joda
2008-12-02, 17:06
det kommer att bli mkt fint i motor rummet samt att den fuelrailen blev ju vacker det syns inte att den är moddad.

Tror också att det kommer att bli fint i motorrummet. Det finns dock på tok för många kablar åt alla möjliga håll.. :(

Funderar på att ta bort kolkanistern. DÅ blir man av med några slangar.


å jo visst!!! Originalrail är ju dösnyggt. Nu ska jag ragga tag i en 3 bars regulator. Den som sitter i är på 4 bar. Onödigt mycket med mina stora spridare.

Joda
2008-12-04, 23:29
Satt på jobbet och knåpade ihop en lista på motorns beståndsdelar.

· Helrenoverat KR-block ifrån Golf 2 1,8 16V 1986
· Smidda kolvar ifrån Audi S2 2,2T ABY-motorn (81,00 mm). Kolvarna är moddade för att inte ta i kolvkylningen i KR-blocket.
· 52mm Insug ifrån Scirocco 16V (pga att det har spjällhuset på rätt sida.
· Kinaextractorrör med avgastemp och lambda uttag (Supersprintkopia)
· 2,5" rostfritt avgassytem ifrån Simons
· KR-topp (Totalrenoverad, ej portad)
· ENEM 268/260 graders kammar
· 685 cc Lågohmiga Delphi-spridare
· Walbro 255 l/h "intank pump". Klarar närmare 500hk
· Spridarkablage ifrån Audi A4 1,8T (Ihopkopplad med förkopplingsmotstånd pga att spridarna är lågohmiga)
· Större MAP-sensor. Original är 2 bars, den klarar alltså 1,0 bars överladd. Min nya är på 2,5 bar och klarardärmed 1,5 bars överladd.
· Modifierad Fuelrail ifrån Audi A4 1,8T
· Spridarinsatser ifrån G60 · Lysholm 1600 kompressor
· Modifierat original G-laderfäste med fastsvetsat adapterplatta.
· Egengjord hållare till spännanordning för multiribbremmen.
· Egengjord löprulle för multiribbremmen.
· Egendesignat utblås och intag till kompressorn
· Kinaintercooler ~7,6*35*45cm (ska klara över 400 hk)
· Moifierad original vattenstos fram på toppen. (det ska vara den gamla modellen i aluminium)
· 64mm förlängt rör till oljestickan. Givetvis förlängd oljesticka också.
· Hemmabyggd oljeretur i oljetråget.
· Vattenstos ifrån VW 2,4D (transporter?). Sitter på sidan av toppen. Stosen har anslutning för den blå och den svarta temgivaren.
· Generator ifrån en Nissan 200 SX Turbo. Passar mycket bra där AC-kompressorn satt på originalmotorn. (PG-motorn)
· Moddad remhjul till generatorn. (Remhjul plockat ifrån "random" bil på skroten)
· Vattenslang ifrån värmepaket till vattenstos ifrån Saab 9000.
· Vattenkyl ifrån Golf III 1,4(pga att vattenanslutningarna är på rätt sida).
· Kylfläkt med 1 läge ifrån SPAL.
· Hemmasvarvad och svetsad hållare/rörböj för insugstempgivaren.
· Hemmabyggt rör för bypass/returluft mellan kompressorinloppet/tomgångsmotor/vevhusvent och spjällhusets retur.
· Original Digifant motorstyrning. · Specialchip by "Sn00ken"

Joda
2008-12-04, 23:42
En kompis ordnade med planing av utloppet för kompressorn. Först planade han med fräsen, sedan körde han med en bandslip med fint papper. Packningen eller vad det nu blir kommer att hugga fast rejält i de små reporna. http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710063_large.jpg


Fuelrail monterad!!!
Jag svarvade 2 st alumuttrar och svetsade på dem på insuget. På fuelrailen svetsade jag på 2 st plattjärn..
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710062_large.jpg

Lillen
2008-12-04, 23:56
Oj va snyggt det blir.
Stilrent jobb!

Jugo
2008-12-05, 12:53
· Vattenstos ifrån VW 2,4D (transporter?).

Japp det är från en caravelle 2.5i , jag har en likadan. Det var ju du som tipsade mig om den =)

Snyggt Jobbat Johan. Motorn ser riktigt bra ut =)

Joda
2008-12-05, 17:18
Japp det är från en caravelle 2.5i , jag har en likadan. Det var ju du som tipsade mig om den =)

Snyggt Jobbat Johan. Motorn ser riktigt bra ut =)

A just det.. :)


Idag har jag monterat den stora MAP-sensorn i Digifant-låddan.!..

/Johan

Joda
2008-12-08, 10:42
Bränsletrycksregulator på 3,0 bar är inhandlad.

Boschnummer: 0280160574
Volvonummer: 1275711

Spridarna flödar 685cc vid 3,0 bar vilket bör betyda en bra bit över 400 hk på en 4 cylindrig motor. Jag hade redan en 4,0 bars, men vill inte köra dem på 4,0 bar, jag har ingen nytta av det.. Vet dessutom inte om spridarbilden blir sämre, eller/och om pumpen belastas onödigt hårt?

/Johan

Polo Classic
2008-12-22, 14:21
Men lav-ohm dyser på digifant er ikke noen bra kombinasjon....G60 har høy-ohm

Joda
2008-12-30, 18:39
Men lav-ohm dyser på digifant er ikke noen bra kombinasjon....G60 har høy-ohm

Jag har förkopplingsmotstånd till spridarna. För övrigt så är de Sn00kens gamla prylar så det ska funka. ;)



För övrigt så har det inte blivit speciellt mycket gjort sista veckorna. Jag har klippt ut packning till kompressorns insugsdel och utblåsdel. Insug fick en vanlig papperspackning, medans utblåset fick en som klarar högre tryck etc. En armerad grafitpackning.. bla bla... Funkar säkert.

/Johan

Joda
2009-01-20, 23:50
Är lite på gång igen.

Har handlat ett "uppstartsfilter" på Biltema. Tror jag vill montera en riktig luftbox, men det tar vi sedan.

Jag har beställt slangar, rör och siliconböjar på www.a-alt-avgassystem.se

Notan landade på 1580 kr med frakt. Mycket pengar, men när de delarna är monterade så är motorn "tät" på både sug och trycksidan.

Efter detta tror jag nog bara att de fattas remhjul till kompressorn, samt smörjning till kompressorn och en ny multiribbrem.

Uppstart om en dryg månad kanske?

Bilder kommer kanske efter helgen.

/Johan

Joda
2009-01-21, 19:00
Bild på prylarna
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710064_large.jpg

fjadrik
2009-01-21, 23:08
Kul att det går framåt för dig. kommer bli riktigt fett när det blir klart.

Funderar lite på din placering av spjällhuset, kommer du att ha det på trycksidan, eller suga igenom det?

Mvh fredrik

Joda
2009-01-22, 15:04
Det kommer att sitta på trycksidan.

Lita på att kompressorn kommer att yla! haha...

Vem vet, det kanske blir ombyggnationer i framtiden. Fast jag funderar på att sälja bilen när den är färdig. Eller rättare sagt köra lite i sommar och sälja den mitt i sommaren kanske.

/Johan

Joda
2009-01-28, 00:19
Fuelrail etc är inkopplat och trycksatt. Det verkar hålla tätt!!!

Nu jäklar närmar det sig!

Ska försöka få till remskivan snart också. Har fått svarvhjälp.. Nu behöver jag bara få hjälp med att få tummen ur också.
http://photos-h.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2130/48/17/614864395/n614864395_1175655_1982.jpg

Kom på att jag måste handla mig en bredbandslambdasond, mätarhus till dito och en avgastempgivare. Finns en schysst modell på www.vems.se

Lillen
2009-01-28, 00:46
Snyggt jobbat!

Joda
2009-01-28, 21:53
Snyggt jobbat!

Tack!

Ska försöka städa upp ytterligare. Kabeldragningen är ju under all kritik. Allt hänger ju i luften.

Jag har skaffat en M8x1,0 gängtapp. Så nu har jag möjlighet att labba lite med smörjningen till kompressorn. Banjobulten är M8x1,0.

Ska även kapa till alu i morrn. Ska kapa till ett par bitar 100mm stång så att proffssvarvaren har något att utgå ifrån.

Som sagt, jag löser inte svarvningen av spåren till en 6PK rem. Måste ha rätt profil etc.. Tycker svarven är omedgörlig när man försöker svarva ett spår i remskivan. Allt bara studsar och skakar.. Jag vet helt enkelt inte hur man går tillväga.

/Johan

Lillen
2009-01-28, 22:00
Som sagt, jag löser inte svarvningen av spåren till en 6PK rem. Måste ha rätt profil etc.. Tycker svarven är omedgörlig när man försöker svarva ett spår i remskivan. Allt bara studsar och skakar.. Jag vet helt enkelt inte hur man går tillväga.

Du måste ju fatta att du inte kan göra allt =)
Tycker du verkar ha god hand med verktyg ändå jag.....

Joda
2009-01-28, 23:23
Du måste ju fatta att du inte kan göra allt =)
Tycker du verkar ha god hand med verktyg ändå jag.....

Fina ord. Tack!..

Hoppas verkligen allt går som det ska. I år måste jag ta med bilen på bug run. Är besviken på mig själv att jag inte ens åkte dit förra året.

Snart måste jag börja jaga på Sn00ken lite angående mappningen förresten. Får muta honom med en hög pengar tror jag. ;)

Joda
2009-02-09, 23:40
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710065_large.jpg

Påbörjad smörjanordning. Har beställt ett gäng 0,6mm borr. Ska borra ett hål i sidan på "tappen" för att få ett smörjmunstycke som ska spruta olja på dreven (åt rätt håll) i kompressorn.

Kontaktade Lysholm idag och fick ett snabbt svar på lite smörjningsfrågor. En produktttekniker svarade att han tyckte jag skulle köra slutet smörjsystem. Fast inte helt okontrollerat. Han tyckte att jag skulle montera en tempgivare för att monitorera temperaturen i kompressorn. Är det så att den överstiger 130 grader så behövs extern smörjning.

/Johan

Joda
2009-02-25, 23:29
Monterade oljekyl idag!.. Pressade stålomspunna slangar blev det också. Najs!
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710068_medium.jpg
http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710067_medium.jpg

Kylet är ett 16 raders ifrån KL-racing.
Slangarna kommer ifrån Borås Hydraulik och Handel
Hålet i smörjprylen är ett 0,6mm!.. Inte stort.

Joda
2009-03-09, 10:36
Final assembly!!

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710070_medium.jpg

kolla på http://www.cardomain.com/ride/794771 För betydligt större bilder. (Obs 2 sidor)

widget
2009-03-09, 12:24
ser riktigt bra ut...=D

Raz
2009-03-09, 14:07
Monterade oljekyl idag!.. Pressade stålomspunna slangar blev det också. Najs!

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710067_medium.jpg


Ska du inte montera anslutningarna uppåt på oljekylaren? Jag har fått lära mig att det är större risk för luftbubblor och därmed sämre kylning med anslutningarna nedåt.

Joda
2009-03-09, 14:19
Ska du inte montera anslutningarna uppåt på oljekylaren? Jag har fått lära mig att det är större risk för luftbubblor och därmed sämre kylning med anslutningarna nedåt.

Tanken flög förbi i mitthuvud för några veckor sedan. Funderade på det i ungefär 0,1 sekund. Tillräckligt kort tid för att släppa tanken helt.

Lite dumt nu i efterhand. Får helt enkelt hoppas på att det blir tillräckligt bra. Slangarna kostade 1150kr. Pengahögen är platt just nu :( Får bygga klart bilen och monitorera oljetempen.

Tack för tipset! Får jag problem med tempen så vet jag ju vart jag ska börja.

/Johan

Joda
2009-05-13, 06:32
Nu dröjer det inte länge innan motorn är startklar.

Kompressorns remskiva är på plats. Ska handla rem i morrn.

Det som är kvar är alltså:
-remmontering
-återmontera spjällhus
-ordna ett startchip
-tanka
-tvätta bilen
-hoppas att allt är tätt och lirar ok.

Återkommer snart med bilder.

/Johan

Joda
2009-05-13, 23:47
Rem monterad. Blev en 1352mm lång. Omslutnigen runt kompressorhjulet är minst 200 grader!

I morrn ska spjällhus monteras. Vågar man vrida på starten så kanske? :) :)

/Johan

Joda
2009-05-15, 11:21
Lite bilder. Originalbilderna finns i betydligt större format på http://www.cardomain.com/ride/794771/2

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710074_medium.jpg

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710075_medium.jpg

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710076_medium.jpg

Rickard.v
2009-05-15, 19:45
OJOJ riktigt trevligt bygge! Sälja låter bra tänkte jag!!!
Sen kom jag på att jag har en lite son, fru och ett garage i länga, nähe synd!

Son o fru går bra men en shysst villa med rejält dubbelgarage hade varit fint!

Håller med om att oljekylen borde nog vändas på. Hur ska du få ur luften?

Lycka till med uppstarten, testa allt och mät allt innan du tokkör!

Joda
2009-05-16, 17:23
Startade upp bilen igår. :)

Lite småproblem, men det ordnar sig nog. Var och kompletterade med en oljetrycksmätare i dag. Den ska installeras i dag eller i morrn.

Chip verkar vara på gång också.

Måste tillverka en ny oljeslang också. Hydraulikfirman har tyvärr inte helgöppet.. :(

Får väl se hur det blir med försäljning av bilen.. Var och provkörde Scirocco 2,0T igår. Är lite sugen på en Scirocco.. fast en 1,4. Den är 2-2,5dl snålare per mil i stadstrafik. (Enligt boken).

Får se hur det går med oljekylningen. Inte bra om jag behöver vända på kylet.. Dyrt och svårt lär det bli. :(

/Johan

Rickard.v
2009-05-16, 18:31
Men vad säger du! Snålare vem brys sig.

Du köper väl inte en nya scirocco för du har hittat en snål bil. Då kan du köpa en Lupo.
Det är väl körglädje man är ute efter. Jag tänkte tvärt om, tycker 2.o verkar klent, R32 motorn skulle sitta fint!
Riktigt hk utan stressfläkt o ett underbart motorljud=Körupplevelse

D_Stenlund
2009-05-16, 20:42
riktigt fint bygge. Va är de för sandwitch du köpt till oljekylaren ?

Lillen
2009-05-16, 20:48
Startade upp bilen igår. :)

Hur gick motorn då??

Joda
2009-05-16, 23:48
riktigt fint bygge. Va är de för sandwitch du köpt till oljekylaren ?

Minns inte vad den heter. Köpte den av garagepolaren.. Riktigt schysst finish på den i alla fall.

Ska kolla om jag hittar någon bil på den. Det står ett firmanamn på den vet jag.

På tal om oljekylaren. Den blir varm och go i alla fall. Tror nog att det inte kommer att bli problem med luft i den.!!

/Johan

Joda
2009-05-16, 23:50
Hur gick motorn då??

Motorn går fett som... Kör med chippet som är gjort för 16vg60 med 350cc spridare. Nu har jag 685cc spridare. haha...

Det ryker svart ifrån avgassystemet som om det satt en dieselmotor ifrån 70 talet i bilen.

Joda
2009-05-17, 00:06
Men vad säger du! Snålare vem brys sig.

Du köper väl inte en nya scirocco för du har hittat en snål bil. Då kan du köpa en Lupo.
Det är väl körglädje man är ute efter. Jag tänkte tvärt om, tycker 2.o verkar klent, R32 motorn skulle sitta fint!
Riktigt hk utan stressfläkt o ett underbart motorljud=Körupplevelse

Hehe.. Nu har du nog lite fel va? Sciroccon har ju grym väghållning.

Tror nog man får uppleva körglädje med 160hk också. Den har ju 240Nm i vrid från 1700 rpm.

Pratade nyss med en polare som hade en Seat Leon 1,8T 4x4. Den var utrustad med ALLT vad det gäller väghållning. Dyra coilovers, ställbara länkarmar. Bytt alla bussningar etc etc.

Nu kör han en Golf 5 Gti med coilovers också.. Fram i alla fall.. Bak är det ju lösa fjädrar på 5:an. Han känner folk på ACE competition ganska väl. De trodde att han skulle köra snabbare på bana med Golf 5:an jämfört med Seaten.. Tyvärr så hänger nog inte gammal teknik med längre. Med andra ord så gäller det även min Corre.

Jag vill dessutom ha en hyffsat snål bil. Jag har 1km till jobbet, men lyckas ändå köra närmare 2000 mil/år.
Gissar att jag börjar bli gammal och ändrar mina prioriteringar. ;)

/Johan

Joda
2009-05-17, 00:09
GREX står det på sandwichen...!!

Smidigt med 4 anslutningar, då kan man ju välja vinkel på slangarna till oljekylaren!

/Johan

Joda
2009-05-18, 12:07
Nu har jag kopplat in mina mätare. Oljetempmätaren vet jag fungerar... likaså laddtrycksmätaren.

Oljetryckmätaren är ny, så det var ju lite spännaden att installera den.

SÅ nu sitter det 3 st Biltemamätare där stereon normalt sitter i Corren.


Biltema i alla ära, men de har ju fel i manualerna till mätarna.

Länkar till tråd på huvudforumet http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?p=92769#post92769

/Johan

Joda
2009-05-19, 04:57
Fortsätter monologen ;)

Ny slang till kompressorsmörjningen är nu tillverkad. En 10mm banjo i ena änden och en 8mm banjo i andra. Slangen är en teflonmodell som är stålomspunnen. Det bästa alltså!! Kostade 361kr på Borås Hydraulik och handel. Mycket bra företag. Man får alltid bra och snabb hjälp där!

Ett chip har anlänt i "brevlådan" också. Detta ska brännas ut under morgondagen. Jag hoppas på en mer körbar map än den som är nu. Men jag tror inte på några underverk ännu. Det blir nog några olika chip innan maestro träffar rätt.

Otäckt nära dammsugning och tvätt/polering av bilen nu alltså! :) :) :)

/Johan

Junfors
2009-05-19, 09:01
BugRun nästa nu då om allt vill sig väl. Ska bli skoj att se hur du tycker den går med nya kompressorn.

Joda
2009-05-19, 09:08
BugRun nästa nu då om allt vill sig väl. Ska bli skoj att se hur du tycker den går med nya kompressorn.

Jajemen.. Jag ska förresten mot Sollebrunn i morrn. Kan tyvärr inte åka Corren :( Jag ska hämta båten på ett ställe som ligger en bit innan Sollebrunn på RV190. Har haft den på kapelltillverkning.

Sitter här och bråkar med min programmerare till chippet. :( Det blir error när jag försöker ladda ner "mappen" till programmerarens minne. :(

FÅr bråka vidare.. Sedan sova lite (jobbar natt).. Efter det så hoppas jag kunna montera chippet.

FÖrresten!.. Hoppas på Husvagn på BugRun i år. Vill ju stanna flera dagar om allt vill sig väl!

/Johan

Lillen
2009-05-19, 12:20
Otäckt nära dammsugning och tvätt/polering av bilen nu alltså! :) :) :)

Det gick fort sa flickan =)
Här satt man ju å läste........å vips är du nästan klar!

Ser ju bra ut för sommaren då.

Joda
2009-05-19, 14:47
Det gick fort sa flickan =)
Här satt man ju å läste........å vips är du nästan klar!

Ser ju bra ut för sommaren då.

Känner samma sak. Det bara small till.

Nu ska jag ut till garaget och montera min nya oljeslang till kompressorn. Samt montera chippet då. :)

Sedan blir det provstart. Gissar att jag vet betydligt mer om hur allt funkar om 3 timmar.

Rapporterar givetvis här i kväll.

/Johan

Joda
2009-06-07, 20:13
Jag lovade visst att rapportera hur det gått. ;) Får göra det nu istället.

Har haft problem med styrsystemet samt problem med oljeläckage.

Problemen med styrsystemet bör bero på en felaktig lambdason, så den kör jag utan nu. Har även problem med att tomgången pendlar något hemskt när tomgångsmotorn är inkopplad. Ett par personer har funderingar på om det kan vara så att tomgångsmotorn är för liten nu när den nya kompressorn skyfflar så mycket luft. Systemet får frispel så att säga. Tomgångsmotorn är också urkopplad.

Med säkert 80-90 timmars mek de sista 2 veckorna så fungerar bilen alltså. (dock utan lambda och tomgångsmotor)

Detta resulterade i 320hk i bromsbänken på BugRun idag!

För er som bara sett den gamla bromsbänken så kan jag berätta att BugRun använder en ny nu. Säkert mer tillförlitlig.

Mappningen är inte helt klar, tändningen är inte ställd, kamdrevet är inte inställt, laddtrycket ligger på "bara" 1,1 bar. Eftersom att kompressorn klarar 1,4 bar så skulle jag kunna byta till ett mindre remhjul. 350 Hk känns inte alls omöjligt. Men det känns som att jag ska stanna i detta läget. Ökar jag lite till så tror jag inte att drivlinan kommer att hålla.


Efter 60 mils körning så fungerar allt som det ska. Många många hårda accelrationer har bilen fått stå ut med. :)

/Johan

Lillen
2009-06-07, 20:36
Grattis måste man väl säga då!

Sn00k
2009-06-07, 21:32
hehe, kör hårt! =)

den pinnade ju på riktigt bra, finns väl lite mer att hämta både på tändning och med mera tryck.. men jag tror inte du ska ställa om tändningen, utan bara kolla hur den står, märka upp den så du vet till senare, då nuvarande tändmappen är gjort efter hur den står i dagsläget.

jag ska se över tändkurvan vid tillfälle, vet ju bra mycke mer om motorn nu.. hur mycke drog den på hemvägen, nån aning? =)

Joda
2009-06-07, 21:54
Japp.. den gick riktigt bra.

Det var lättare att bilda sig en uppfattning om hur den går nu när jag körde ensam, samt att jag slapp kolla ladd och varvtal samtidigt som bilen skenade. ;)

Jo.. mera ladd :) Får väl se. Man kanske skulle bygga om till mekaniska tryckare samt porta toppen.

Frågan är om spridarna hänger med då?

Vad som inte kommer att hänga med är växellådan.. Den kommer att stanna kvar på punkt A. :)

Hur mycket soppa den drog på vägen hem?.. Ingen aning. Inte tokigt mycket i alla fall. Men A/F låg lite högt, samt lite lågt på vissa varv (under dellast). Känsligt område det där verkar det som. Får väl se hur mycket lambdan kan korrigera sedan när jag fått ekonomiska möjligheter att handla en sådan.

Överlag så... mycket bra jobbat Mattias. Först mappning på distans och sedan 1 timmas mappning på väg. (med en varvräknare och hastighetsmätare som inte funkade.

Förresten... jag skulle ju frågat om jag fått den kvinnliga polisens telefonummer. Hon såg ju trevlig ut. ;)


/Johan

Joda
2009-06-07, 22:03
Grattis måste man väl säga då!

Tack tack!!

Fick applåder av publiken. Det var riktigt roligt.

Hoppas på en film med "bänkningen" också. En polare filmade med mobilen.

/Johan

Joda
2009-06-08, 00:37
Bromsningen...

http://www.youtube.com/watch?v=dEk9B-A5674&feature=channel

Börja kolla 1:10 in i filmen om ni inte har tålamod.

/Johan

Manny
2009-06-08, 00:59
Grattis till siffrorna!

Jag får tacka för åkturen, mycket imponerande bygge! Kul o snacka lite skit med =).

Joda
2009-06-08, 06:56
Grattis till siffrorna!

Jag får tacka för åkturen, mycket imponerande bygge! Kul o snacka lite skit med =).

tack tack!

Ja.. Vi hade det ju döskoj. Groggen var ju kanon också! ;)

Jugo
2009-06-08, 13:04
Bra att det löste sig med bilen och att du kom med den till BR. Bromsningen gick ju också väldigt bra =) GRATTIS
Jag tackar för det trevliga sällskapet och åkturen man fick =)

David L
2009-06-08, 13:20
Detta resulterade i 320hk i bromsbänken på BugRun idag!

För er som bara sett den gamla bromsbänken så kan jag berätta att BugRun använder en ny nu. Säkert mer tillförlitlig.

Mappningen är inte helt klar, tändningen är inte ställd, kamdrevet är inte inställt, laddtrycket ligger på "bara" 1,1 bar. Eftersom att kompressorn klarar 1,4 bar så skulle jag kunna byta till ett mindre remhjul. 350 Hk känns inte alls omöjligt. Men det känns som att jag ska stanna i detta läget. Ökar jag lite till så tror jag inte att drivlinan kommer att hålla.

/Johan

Vad fick du på hjulen?

Joda
2009-06-08, 18:25
Vad fick du på hjulen?

Har inte papprena här, men nästan 280 hk på Hjulen har jag för mig.

Effektförluster hit och dit.. vad vet jag ;)

Jag är nöjd i alla fall. Var ju så inne på att bygga på ABF:en först, men hade inte råd. Detta visade sig ju fungera väldigt bra det också.

/Johan

Joda
2009-06-08, 18:29
Bra att det löste sig med bilen och att du kom med den till BR. Bromsningen gick ju också väldigt bra =) GRATTIS
Jag tackar för det trevliga sällskapet och åkturen man fick =)

Då får jag passa på att tacka för åkturen med din Etta GTi. Den gick ju riktigt fiiint. Som en oljad blixt faktiskt!

Ja vi hade det ju bra. i Lördags och Söndags. Skoj att umgås lite.

Nu ska jag till garaget och packa ur alla verktyg ur bilen. Ska även koppla ur polarens bredbandslambda. Måste försöka få liv i min egna skräpgrej :(

/Johan

Sn00k
2009-06-09, 14:28
276hk/297Nm på hjulen under andra pullen.. =)

D_Stenlund
2009-06-09, 19:50
grattis, bra klös i maskinen !

Joda
2009-06-09, 22:35
grattis, bra klös i maskinen !

Tack!

Jo den går riktigt bra! Hade tänkt att scanna in bromspappret, men har inte fått tummen ur. Har ingen scanner heller för den delen. Men det kanske funkar att fota av pappret?

D.E
2009-06-10, 12:59
Var det du som for runt på Lugna med vinande kompressor? Lät nästan som rakskurna drev...

Faltdach
2009-06-10, 13:24
Att jag totalmissa din bil Johan....

Det är nästan så så jag ger mig själv stryk för detta;)

fjadrik
2009-06-10, 16:21
fan vad kul att du har fått liv i den =) Grattis!!

Verkar som om du har fått bra klös i maskinen med =)

Jag minns inte om du har skrivit det, men vad vart laddtrycket i verkligheten?

Och vad kör du på för kompressionsförhållande?


Mvh Fredrik

Joda
2009-06-10, 16:50
Var det du som for runt på Lugna med vinande kompressor? Lät nästan som rakskurna drev...

Det måste det varit ;) Det visade sig att bilen blev en riktig nackvridare. haha..

Joda
2009-06-10, 16:53
Att jag totalmissa din bil Johan....

Det är nästan så så jag ger mig själv stryk för detta;)

Hade mina nerver varit i bättre skick så hade jag letat upp er allihop.

Jag var vaken 31 timmar i sträck för att hinna klart med bilen. Den blev körbar först kl 17 på fredag kväll.

Efter det så var jag så uppspelt att jag inte kunde tänka :) :) :)

Kanske blir det någon annan träff i sommar? Kinnekulle? etc..

/Johan

Joda
2009-06-10, 16:57
fan vad kul att du har fått liv i den =) Grattis!!

Verkar som om du har fått bra klös i maskinen med =)

Jag minns inte om du har skrivit det, men vad vart laddtrycket i verkligheten?

Och vad kör du på för kompressionsförhållande?


Mvh Fredrik

Tack!

Laddet ligger på ungefär 1,1 kanske lite mer. Lite skumt det där.. Första dagen så var laddet drygt 1 bar. Kanske slirar remmen? De rekomenderar 8 ribbors med ladd över 1 bar. Jag kör med 6 ribbor.

Kompförhållandet är samma som på Audi S2, dvs 9,3:1

Både bra och dåligt att vridet blev lite lågt. Vet inte vad man kan göra åt det?

/Johan

Joda
2009-06-12, 17:27
Effekt/vridmomentkurvor.

http://memimage.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710078_large.jpg

/Johan

Joda
2009-06-12, 17:32
Kan tillägga att det är ENEM-kammar jag kör med.

Modellen heter VW 16V Z27/Z7 268/260/108/10.8/1.6 och ska funka bra mellan 2500-6500 rpm. Det är ju där jag har vridmomentet. Syns hur tydligt som helst på vridkurvan. Tufft!

Funderar på att kontakta ENEM angående bygget. De kanske har tips på hur jag ska öka på effekten/vridet ytterligare?


/Johan

fjadrik
2009-06-13, 00:07
Tack!

Laddet ligger på ungefär 1,1 kanske lite mer. Lite skumt det där.. Första dagen så var laddet drygt 1 bar. Kanske slirar remmen? De rekomenderar 8 ribbors med ladd över 1 bar. Jag kör med 6 ribbor.
Kompförhållandet är samma som på Audi S2, dvs 9,3:1

Både bra och dåligt att vridet blev lite lågt. Vet inte vad man kan göra åt det?

/Johan

Det finns tydligen någon i Trosa som tillverkar remskivor för riktig tandad rem på beställning.

Kan kolla upp det om du vill.

Mvh fredrik

Joda
2009-06-13, 00:13
Det finns tydligen någon i Trosa som tillverkar remskivor för riktig tandad rem på beställning.

Kan kolla upp det om du vill.

Mvh fredrik

ABsolut.. Fast ekonomin tillåter inte det ännu.
/Johan

Joda
2010-02-11, 18:52
Då det ekonomiska läget var katastrofalt förra sommaren så lade jag ner bygget tills nu.

Har handlat en ny lambdasond, nytt kontaktstycke till bilens kabelhärva.

Fräste mig en fläns på jobbet igår. :) Den ska agera ingång till katalysatorn. Förhoppningsvis blir det svetsning av kat etc i garaget i kväll.

Om någon/några veckor blir det oljebyte och förberedelser för våren.

Jag MÅSTE vara ute i tid i år så att det blir något kört, samt besiktigat.

Här är flänsen. http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710079_large.jpg

Norpan
2010-02-12, 00:16
Stämde numren på kontakterna till lambdan??

Vad blir det för uppdateringar för i år då, blir det kanske mera mappning
hos min bror?

Joda
2010-02-14, 14:48
Stämde numren på kontakterna till lambdan??

Vad blir det för uppdateringar för i år då, blir det kanske mera mappning
hos min bror?

Jajemen! Kontakten är monterad! Tror i alla fall att numrena stämde. Jag skickade ett mejl med beställning till min favvoreservdelsman på Toveks här i Borås. Skrev ner både nummer och vad de skulle vara till. Jämförde inte numrena dock.. Han KAN ju ha korrigerat nummrena..

Katalysator ifrån Toyota Supra TT ~94 är monterad. Motorn går lugnt och fint och svartryker ej. (det gjorde den vid kallstart med lambdan urkopplad). Ska kolla avgasvärdena när snön börjar försvinna. Är osäker på om jag ens kommer ur garaget och upp till 1:a våning med tanke på markfrigång och att det sitter halvdåliga sommardäck på. Polaren har ju bilverkstad på 1:a våning i samma byggnad :) Där finns det avgasmätare.

Jo.. Mappningen skulle behöva förfinas. Dels så är det 2 dippar vid 4000 resp 5000 rpm på bromspappret. Och så får den lite för lite soppa vid höga varv och höga ladd. Märkte det när det var lite varmare ute i somras. Motorn ville hemskt gärna spika då. Måste muta Mattias med lite mer pengar innan jag ber honom om mer hjälp bara.

/Johan

Joda
2010-02-14, 14:49
Inga andra uppdateringar. :( Men men.. jag är rätt så nöjd med prestandan ändå.

/JOhan

Joda
2010-02-15, 07:08
SÅ här blev katalysatorn..

Sämsta svetsningen i sverige, men ändå.

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/421/7947710080_large.jpg

Sweeper
2010-03-18, 22:13
Tjena! skulle bara fråga om du vet hur stora är original spridare till 1.8T motorn, vet du det?

MVH

Raz
2010-03-19, 09:24
till min 180 hk (AUQ) var det 323 cc spridare

Sweeper
2010-03-19, 18:11
Tack för info!

Har en annan fråga. Hur är det med spridarna som sitter på en digifant fuelrail, är de bolt on på en golf 2 gti 16v eller måste man skaffa något speciellt? passar de på en 1.8T 20v fuelrail? om jag inte är fel ute så har g60 kåpor som skruvas in i toppen för att hålla fast spridarna (som 16v), dock har inte Audi digifant det. Sen vet jag inte hur g60 spridarna ser ut heller :(

och hur är det med spridarna från 1.8T 20v motorn, passar de på en 16v? Vet att de inte heller har några kåpor...

Vet att man måste förlänga fuelrailen (som Joda) men är osäker pga frågorna jag ställde.

MVH Sweep

David L
2010-03-19, 18:51
>Hur är det med spridarna som sitter på en digifant fuelrail, är de bolt on på en golf 2 gti 16v eller måste man skaffa något speciellt?

Spridarna passar om du byter spridarinsatser i insuget till samma typ som G60 har. Dock kan du ej flytta med fuelrail då delningen mot toppen skiljer.

>passar de på en 1.8T 20v fuelrail?

Ja.

>Sen vet jag inte hur g60 spridarna ser ut heller :(

Som standard Bosch spridare.

>och hur är det med spridarna från 1.8T 20v motorn, passar de på en 16v? Vet att de inte heller har några kåpor...

Samma svar som till G60 spridarna.

Sweeper
2010-03-19, 19:07
Tack så mkt för info David!

Som jag förstått så är det bara o förlänga 20v fuelrailen, köpa g60 spridarinsatser och sätta ihop det? och att det är samma gänga på dem som på PL/KR motorn?

Sen undrar jag också hur det ska gå när spridarna är kortare än på original 16v som sitter längre ner, om ni förstår vad jag menar! Spelar det ingen roll? har någon en bild på hur en spridare ser ut i g60 spridarinsatsen?

Tack för hjälpen änsålänge!

Edit: ville bara säga att jag kommer använda original metall hylsor till 16v insuget fast utan plastlock. Då tar jag o-ringen från den också, då kommer den att sitta som en keps! Varför gjorde inte du så joda?

Joda
2010-03-22, 19:13
Tack så mkt för info David!
Edit: ville bara säga att jag kommer använda original metall hylsor till 16v insuget fast utan plastlock. Då tar jag o-ringen från den också, då kommer den att sitta som en keps! Varför gjorde inte du så joda?

Nu är jag inte med alls.. Upplys mig! :)

Joda
2010-03-22, 19:17
Tjena! skulle bara fråga om du vet hur stora är original spridare till 1.8T motorn, vet du det?

MVH

Det finns garanterat en mängd varianter på spridare. De minsta ligger på runt 255 cc har jag för mig. Alltså mindre G60:s gröna. Jag kör på 685 cc nu. Verkar precis lagom för vad jag plockar ur motorn :)

Sweeper
2010-03-22, 23:43
Nu är jag inte med alls.. Upplys mig! :)

Undrade bara om det var samma gänga på g60 spridarinsatsen som på 16v :) Det verkar som att de gjorde.

Vill inte "spamma" här mer, men tack för råden iaf! lycka till med projektet!

Joda
2010-05-05, 21:29
Påställd, besiktigad och i full drift. Är helt uppskruvad!!! Haha... Tjoo hooo!

Lillen
2010-05-05, 22:05
Kul kul.
Men det är väldigt lite bling i tråden.
Inte ens en bild på själva föremålet för tråden?
Bilen alltså.

En bild på den vore gott för ögat =)

Joda
2011-03-10, 21:48
Har äntligen hittat lite motivation till att fortsätta med bilen.

Det som står på agendan är:

-Nya stötdämpare runt om. Har handlat Sachs Advantage. Kommer att monteras med min befintliga 60mm Cobra sänkssats.
-Nya genomslagsgummin och dammskydd. Nya fjäderbenslagringar fram kan det tänkas bli.
-Blästring och lackering av sköldar bak. (Fram också när jag kommer dit)
-Fixa kopplings hydrauliken. Pedalen tar längst ner. Verkar vara ett fenomen ihop med Sachs Racing tryckplattan
-Inhandla en AEM bredbandslambda. Innovateskräpet åker ut..
-Bredda spårvidden bak mha spacers mellan bakaxel och axeltappar.
-Byta handtaget på förarsidan. Minns inte hur många nya jag köpt.. Är ganska inställd på att fräsa nya delar istället för att köpa ett nytt handtag.
-Förhoppningsvis så blir det finjustering av mappningen. Den är inte helt hundra vid alla förhållanden. Hoppas han som brukar göra detta är sugen på att hjälpa mig ;)

Wish me luck

/Johan

Joda
2011-03-13, 20:48
Sachs Advantage! Fräscht! :) Motsvarande till framaxeln är inhandlat. Bild kommer senare.......

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714001_medium.jpg

15mm spacers till bakvagnen.

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714002_medium.jpg

Å så en bild från förra året. Någon eftersökte ju lite bling för ETT TAG SEDAN ;) Detta är vad jag snabbt kan erbjuda.

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714003_medium.jpg

/Johan

Joda
2011-03-13, 20:50
Bilderna på ovanstående länkar finns i större format på denna sidan:
http://www.cardomain.com/ride/794771/1991-volkswagen-corrado-coupe-2d

magoo
2011-03-13, 20:51
Yooo, Fint som fläsk med egentillverkat!!
Johan när du ändå är inne å fräser kan du fräsa till en omgång till mig, jag antar att det är alu utav det felbeställda som du nyttjar?

Joda
2011-03-13, 21:46
Hehe.. hoho.. Jag tror att du löser detta själv. Jag tänkte dock göra en ritning på plattorna. Det jag utgick ifrån nu var en copy/paste lösning. Sprayade svart färg på bakaxels axeltappinsföstning och lade sedan ett papper mot färgen. Fick därmed ett avtryck som jag använde som mall. Hoppas det funkar. Borrade 11mm hål för att lösa den eventuella diffen.. :)

Joda
2011-03-20, 03:01
Nu är bakvagen breddad 15mm per sida! http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714004_medium.jpg

Alla 4 dämparna är bytta till sachs advantage. Hoppas på strykjärnseffekten ;)

Sn00k
2011-03-20, 04:26
stilfullt! =)

Joda
2011-03-22, 20:00
A visst blev det ganska så stiligt Mattias!

Här kommer bild på spacers till framvagnen. 5mm tjocka bara, tror inte att det funkar med mer. Vill inte att bakvagnen ska se "smal" ut heller, det har den ju gjort nu i flera år ;)
Spacern är anpassad efter mina fälgar. Flänsen är 73,1mm och navhålet är givetvis 57,1.

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714005_medium.jpg

/Johan

Joda
2011-03-28, 18:12
Lite nytagna bilder. Som jag skrivit tidigare så har jag breddat spårvidden 5mm x2 på framaxeln och 15mm x2 på bakaxeln. Blev rätt bra!

Har modifierat en kopplingshuvudcylinder också pga att kopplingen tog för långt ner tidigare. Funderar på att modifiera slavcylindern också. Alternativt att förlänga "Pinnen" som trycker på tryckplattan. Ska provköra lite till för att känna mig fram.

Har även köpt mig en AEM bredbandslambda som bör anlända i slutet av veckan. :)

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714008_medium.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714006_medium.jpg
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714007_medium.jpg

Sweeper
2011-03-28, 20:08
Nice! men varför små bilder? :)

Joda
2011-03-28, 23:33
Har mina bilder på cardomain.com. De finns i stort format där.. Det dryga är att när man kör igång "bildspelet" på den sidan för att få se bilderna i fullformat så hamnar man i någon form av flashplayer eller liknande. Det går inte att kopiera URL:en i flashplayern.. :( Har funderingar på att lägga upp bilderna på någon annan site, men vet inte vilken.. Tips?

BIlderna finns i fullformat på http://www.cardomain.com/id/joda78

Sweeper
2011-03-29, 19:27
Imageshack brukar jag lägga upp bilder på, brukade lägga på pici innan men de lade ner.

Joda
2011-03-30, 00:31
Imageshack brukar jag lägga upp bilder på, brukade lägga på pici innan men de lade ner.

DÅ får jag nog ta och spana på det. Man vill ju kunna presentera sina framsteg på ett smidigt sätt.

AEM:en har visst anlänt idag också!!! Ska hämta ut den i morrn :) Gött det kommer att bli att kunna kolla A/F och skriva ner lite värden. :)

Det som står på listan näst är:

-Tillverka den sista spacern för framaxeln.
-Installera AEM:en
-Skaffa längre hjulbultar till framaxeln
-Laga handtaget på vänster sida.
-Lokalisera ett kylvätskeläckage :( Tror det är stosen på framsidan av motorn. Blev nog inte helt hundra när jag svetsade om den.
-Byta oljepump.
-Byta olja och filter
-Börja kolla på en alternativ luftburk. Vill hitta en rejält stor modell som ersätter det öppna filtret. Många kriterier som ska uppfyllas dock. Anslutning åt rätt håll etc.


/Johan

Joda
2011-03-30, 19:45
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714009_medium.jpg

Idag anlände AEM UEGO:n Blir väl installation när andan faller på så att säga!

Joda
2011-05-13, 11:49
Andan föll på igår.. Installerade AEM:en. Provkörde, men tyckte att den var lite ostabil vid dellast. Fast det kanske beror på styrsystemet?! Vid fullgasaccelration så verkade den dock stabilisera sig till en acceptabel nivå.

Oljepump till 2,0 16V 9A är beställd. Den ska visst ha en högre kapacitet än den till KR. Får väl se om jag får upp oljetrycket på tomgång vid varm motor.

Efter oljepumpsinstallation och olje/filterbyte så ska AEM:en provas lite mer. Sedan får man väl ta sig i kragen och besiktiga räsern också.

J.L
2011-05-13, 12:12
Trevligt projekt!

Jag lägger mina bilder på facebook faktist, albumet de läggs i
är inte synligt för någon där, kopierar bara adressen och in hit,
funkar fint.

Joda
2011-05-24, 20:50
Bilen har blivit stulen ur mitt garage.

Antagligen ett beställningsjobb eller liknande. Meddela mig om ni hör något.
:( :( :(

/Johan

Raz
2011-05-24, 20:51
Fy fan vad tråkigt!! Lider med dig!

Lillen
2011-05-24, 22:32
Såå jäkla surt!

Joda
2011-05-24, 22:49
Tack till den som ändrade rubriken. Snällt!!

Henrik.M
2011-05-25, 00:19
Tack till den som ändrade rubriken. Snällt!!

Var jag som gjorde det , glömde nämna det i PM:et till dig.
PM:a mig när du vill ha det ändrat.

J.L
2011-05-25, 00:20
Helvete vad tråkigt...

Lägg in infon du skrev i vw-forumet här också, med reg-nummer färg och det,
bor ju inte sååå långt bort, men rätt liten risk att man skulle få syn på den...

Haugeman
2011-05-25, 00:21
Lade även jag precis ut det på FB. Lider med dig, vet hur det är när folk inte kan skilja på mitt och ditt.

Sn00k
2011-05-25, 17:25
va är det jag läser?? surt är väldigt milt uttryckt, vi skulle ju ta tag i detta i år och förfina mappningen, hört nånting mer? håller öron/ögon öppna!

Joda
2011-05-25, 22:57
Ja du Mattias.. :( Jag är så ledsen :(

Tack alla som kollar efter ROT706.

Vill verkligen ha tillbaka min bil.

/Johan

golf666
2011-05-26, 01:39
fy fan att idioter inte kan skilja på mitt/ditt..

Posta gärna en relativt dags färsk bild med synligt reg nr och ditt telefon nummer så ska ja få ut de på lite forum och genom bekanta!

hoppas verkligen du får tag i de som gjorde det och hittar bilen oskadd..

Håller tummar och tår!

Lider med dig...

J.L
2011-05-26, 02:04
En till VW stulen i trakten idag (Lidköping) läste jag på forum.

Får svårt att gå att lägga mig när det händer så mycket skit!
sitta uppe med brödkavel hela natten...

Joda
2011-05-26, 04:52
Bilen är hittad! Polisen ringde mig i natt. Jag missade dock samtalet pga dålig ringsignal. Polisen ringde då morsan som sedan ringde på min jobbtelefon som har en betydligt kraftigare signal. Schysst av polisen att luska fram morsans nummer. Det dryga är att de inte ens kan ombesörja att ta hand om bilen då jag anser att den är en "brottsplats". De bad mig att ta hand om bilen omgående så att den inte blir stulen på nytt.


En kompis och hans tjej tar hand om bilen just NU.

Preliminärt så har den fått följande skador:
- Uppbruten dörr/lås
- Kvaddat tändningslås
- Bucklig huv
- Rejält skadade fälgar
- Dött batteri (antagligen pga tändingslåset)

Tack alla som visat engagemang och sympati! Jag har fått en helt fantastisk respons via internet. Det är garanterat tusentals människor som fått informationen och därmed hållt ögonen öppna. Jag fick ett tips om en stulen Corrado. Fick dock inget regnummer etc etc.. Innan jag fått svar på detaljer så hade polisen ringt. Det kan varit så att tipsaren ringt polisen!!

Rs mannen
2011-05-26, 08:42
Fan va gött att dom hitta den ändå.
Ä inget stulet på den låter det ju som en fylle grej eller snorungar.
Någon som viste om en rolig å pigg bil.

Lillen
2011-05-26, 09:35
Vilka jäkla dårar i sånna fall.
Riska en hel del bara för en "joyride".
Fingeravtryck borde de kunna ta även om de lägger ner utredningen sedan.
Men de skiter väl i det nu när DE klarat upp försvinnandedelen iaf.

KUL att du iaf får tillbaka din bil och vi får följa historien mer!
Grattis iaf.

J.L
2011-05-26, 09:40
Härligt att du fått tillbaka bilen!!
Surt att den verkar lite misshandlad, låter ju som en pundare
som ville transportera arslet, men stulen i garage?
Några 18-åringar som sett dig gasa och vart den står kanske.

Måste du inte ha ett utredningsnummer/ärendenummer från
polisen att lämna till försäkringsbolaget?

Joda
2011-05-26, 10:05
Har ett ärrendenummer från polisen. :) Jag ska strax åka och inspektera bilen. Funderar om jag ska ta bärgare eller inte. Det är gratis... men ska någon annan få pilla på min bil?!

Det är ganska skumt att någon bemödat sig att bryta upp garaget för att komma åt denna bilen. Säkert 20 personer jag pratat med har trott att det varit ett beställningsjobb.

/Johan

ps.. Lär ha fler svar i eftermiddag.

Joda
2011-05-26, 10:08
Vilka jäkla dårar i sånna fall.
Riska en hel del bara för en "joyride".
Fingeravtryck borde de kunna ta även om de lägger ner utredningen sedan.
Men de skiter väl i det nu när DE klarat upp försvinnandedelen iaf.

KUL att du iaf får tillbaka din bil och vi får följa historien mer!
Grattis iaf.

Japp!!! dagen till ära så har jag på mig min "VW the legend"-tröja!... :)

Polisen är inte intresserade av att kolla på bilen. De rekomenderade ju mig bara att hämta bilen så fort som möjligt så att den inte blir stulen igen. Varför kan inte polisen bärga bilen till sina ägor? Då kan man ju lättare säkra upp att det inte rör sig om bedrägeri etc.

Andersson Racing
2011-05-26, 11:00
Skönt för dig att bilen är hittad i hyffsat ok skick ändå.

Var hittades den?

mvh Per

Lillen
2011-05-26, 12:42
Så OM försäkringsbolaget bestämmer sig för att krångla då har Polisen INGEN bevisning alls på det inträffade. KRÄV att de skall kolla på bilen , sedan kallar du dit en försäkringsgubbe , fan de är ingen ordning på världen längre =(

Joda
2011-05-26, 17:50
Så OM försäkringsbolaget bestämmer sig för att krångla då har Polisen INGEN bevisning alls på det inträffade. KRÄV att de skall kolla på bilen , sedan kallar du dit en försäkringsgubbe , fan de är ingen ordning på världen längre =(

Nix.. det är verkligen ingen ordning längre. Jag orkar fan inte bry mig! Jag har slutat att hoppas på att man ska få hjälp av polisen. De kunde väl åtminstone dragit lite polisband över bilen. Satt några låskryckor i hjulen eller nått!!.. Ingen service alls!! De bara konstaterade att bilen blir stulen igen om jag inte hämtade den.

Och vad är det för puckon som skriver ut böter utan att polisanmäla att bilen verkar vara stulen?! Bilen var ju lätt demolerad invändigt.. saknade lås på förardörren etc etc.. Olåst var den också...

Nu ska jag börja skriva en lista på vad som är förstört. Det kommer mest troligt att bli "inlösen". Jag har blivit lovad att behålla bilen och i sådana fall få en summa pengar.. Får se hur det går. Lär återkomma. DÅ kommer jag att behöva hjälp med att fa tag i en ny inredning etc etc..

Mvh Johan

Mr dOhC
2011-05-27, 13:40
Skönt för dig att den är hittad iallafall. Självklart tråkigt med allt som är förstört!!

Hoppas det löser sig till det bästa !!

Falcor
2011-05-27, 14:37
Skönt att den blev hittad men tråkigt med skadorna. Jag har en G60 instrumentpanel med lite grejer som bara ligger i garaget, har även två instrumenthus varav det ena ska vara konverterat till blå belysning....har dock inte testat det...

Joda
2011-05-31, 23:08
Just nu så utreder försäkringbolag, verkstad mfl händelsen och skadorna. Vi får se vart det slutar... Får jag laga bilen själv så kommer jag att höra av mig till dig Falcor och andra angående delar.

/Johan

Joda
2011-06-05, 19:50
Då har man inhandlat en skrotfärdig Corre 2,0 16V (9A). Planerna för i höst/vinter er ut enligt följande:

- Hona loppen då det inte finns några som helst spår av vändkanter.
- Helrenovering av motorn, inkl nyinhandlad oljepump.
- Installera smidda kolvar och stakar.
- eventuellt porta toppen (Har en helrenoverad KR-topp i min befintliga motor och 9A-toppen) Vet inte vilken jag ska använda.


Jag tror att detta receptet är i en klass för sig. Körbarheten i den befintliga motorn är mycket bra. Det man märker är att kompressorn är lite stor. Med en 2,0:a istället så kommer detta att avhjälpas. Att man tappar lite i varvvillighet med en 2,0 gör nog inte speciellt mycket då kammarna jag har är som bäst mellan 2500 och 6500 rpm. (vilket syns mycket tydligt på bromspapprena). Kompressorn klarar av att leverera luft till ca 410 hk. Vilket bör ge den några procents marginal mot haveri ;)

Så till frågorna...

1. Vilka kolvar och stakar väljer jag. Tänker inte köpa det värsta. Vill ha något som håller med god marginal. Kommer troligvis ej att ta ut mer än 370 hk.
2. Vilken topp väljer jag?


Tips välkommnas

/Johan

Vr6Turbo
2011-06-05, 20:07
h-profils stakar kan jag ordna hem till dig sen om du vill ,dom kostar 750:- st inkl arp bult

Joda
2011-06-05, 20:15
h-profils stakar kan jag ordna hem till dig sen om du vill ,dom kostar 750:- st inkl arp bult

Låter fint. Har dock hört att många utav de billigare stakarna kommer ifrån samma ställe, men bearbetas lite olika. Jag har forskat väldigt lite i detta dock. Vill vara säker på att få riktiga grejer. Har du någon referens? :)

/Johan

Sn00k
2011-06-05, 21:03
tjenare johan!
jag hade rekkomenderat detta åt dig om du nu inte ska borra blocket utan bara hona orginal 82.5mm loppen, bland det bästa på marknaden i kolvväg och välbeprövade stakar som tål både varv och mos.. för överkomliga slantar dessutom.
hjälper dig gärna att ta hem grejjerna från usa om det behövs, eller om kanske henrik här ovanför kan erbjuda en liknande kombo för överkomliga slantar =)

http://www.intengineering.com/MK2-16V-Wiseco-IE-Rods-p7350689-1-2.html


vad gäller topp så är ABF toppen bäst att utgå ifrån, men lite jobbig att få tag på för vettiga pengar, medans en rätt putsad KR-topp, som finns i massor och inte kostar nånting, med riktiga ventiler utan tvekan tar dig dit du vill effektmässigt.. och längre än så.

du har rätt i att kompressorn är en smula stor för 1.8 motorn, då den tar lite effekt att driva, men med 2.0 motorn så blir den nog alldeles lagom, och du kan dreva på den lite till, så kommer du utan tvekan att bräcka 400-strecket nästa gång den är uppe i rullarna å ylar loss =)

Joda
2011-06-05, 21:40
Mattias.. Det kittet ser ju helt perfekt ut. Jag är inte speciellt rädd för att hona om loppen. Jag är nästan mer rädd för att man lämnar in blocket för borr och så får man det förstört. Honade ju bara loppen i min nuvarande motor. Den verkar inte lida av onormalt högt vevhustryck. Har inte gjort något leakdowntest dock. (Och den går som ett skott...)

Ok... Så KR-toppen ska jag använda mig av med andra ord. Är det ett måste att byta ventiler? Vem portar en sådan topp för vettiga pengar? Eller gör jag det själv? ;)


Misstänkte att du skulle tippa på att jag hamnar på 400 hk+ ;) Sanningen är den att jag vill få grymmt snygga effekt/vridkurvor. Det hade varit skoj att bräcka det mesta VW levererat inom denna motorstorlek. Då menar jag totalintryck. Schyssta kurvor... Körbarhet.. respons/gassvar. Tänk att än en gång kunna gå in hos den lokala VW handlaren och fråga om man måste trimma deras bilar för att komma upp i liknande motorprestanda. ;) Jag vet att jag stack ut hakan lite långt nu. haha...

Räcker mina 685cc? cc spridare? Kör dem ju på 3,0 bar nu. Har för mig att vi var uppe på en ganska hög duty cycle? Typ en bra bit över 90%. Minns du? Har en 3,8, eller var det 4,0 bars regulator.. Den kanske blir perfekt?

/Johan

Vr6Turbo
2011-06-05, 21:45
Låter fint. Har dock hört att många utav de billigare stakarna kommer ifrån samma ställe, men bearbetas lite olika. Jag har forskat väldigt lite i detta dock. Vill vara säker på att få riktiga grejer. Har du någon referens? :)

/Johan

från samma ställe kommer dom säkert inte, men dom flesta h-profil är tillverkade i kina
,kör med dessa själv i min 1.8t

Joda
2011-06-05, 21:51
från samma ställe kommer dom säkert inte, men dom flesta h-profil är tillverkade i kina
,kör med dessa själv i min 1.8t

Hehe... Ja... samma ställe! Kina! Nä allvarligt talat. Jag tänkte inte igenom det jag skrev. Jag menade att de kommer ifrån Kina och sedan så skiljer det lite på den sista finishen/precisionen. Det kanske är mer rätt?

/Johan

Sn00k
2011-06-05, 22:22
Henrik, utan att påstå att allt som kommer från kina är skit, så hade jag utan tvekan valt ie:s stakar gjorda av fina material, med högra krav på toleranser och kvalitetsäkring.. dessa är av erkänt grym kvalité och stresstestade många gånger om.
kineserna fuskar där dom kan, och i 99 fall av 100 när det gäller metaller och material val, den som jobbat med metaller förstår precis vad jag antyder.. därav säljs nästan allt dom tillverkar på ebay.. även om en del saker faktiskt går att använda =)

Johan: du lär helt SJÄLVKLART hona loppen om du ska i med nya kolvar och ringar, detta och riktig inkörning är ett måste om du nånsin ska få en kolvring att täta.. du ska inte vara rädd för att hona, det är bara positivt.
borrning medför mer kostnader och då du ändå ska överladda riktigt så är du inte i behov av den lilla volymökningen som blir, kör på orginal 82.5mm om du inte har kraftiga vändkanter.
(en borrning kan ju även göras av anledningen att säkerställa att loppen blir helt runda och precis som fabriksnya, men som sagt, det kostar mer än det smakar i ditt fall)

frågan är i detta läge inte vad du hamnar på, utan vart du VILL hamna.. och runt 400 med en jämn å fin effektkurva är helt realistiskt.. mer än så så börjar växellådor, koppling och grejjerna runtikring att springa iväg i pris.

ang ventiler så skulle du säkert kunna köra med orginal-ventiler, men det finns riktigt vettiga supertech-ventiler för väldigt överkomliga slantar, som säljs av bla IE där som jag länkade till.. även +1mm storlek som passar i orginal säten med en infräsning.
sen en liten lättare putsning av KR-toppen där gjutskägg tas bort och sätena blendas in.. så är du good to go.

en 2.0l 16v spis med fixad topp, kammar och skruvkompressor på ~400hk bräcker allt vw/audi fabricerat i den storleken för nån gatbil.. oroa dig inte för det =)

ang. spridarna så lär vi räkna lite på det.. 4 bar bör ge dig runt 790cc.. och det ska inte vara några problems om du kör bensin, med en tillräcklig marginal uppåt.

va hade du för soppa-pump? klarar den flödet som behövs vid 4 bar + laddtryck?

Joda
2011-06-05, 23:02
Johan: du lär helt SJÄLVKLART hona loppen om du ska i med nya kolvar och ringar, detta och riktig inkörning är ett måste om du nånsin ska få en kolvring att täta.. du ska inte vara rädd för att hona, det är bara positivt.
borrning medför mer kostnader och då du ändå ska överladda riktigt så är du inte i behov av den lilla volymökningen som blir, kör på orginal 82.5mm om du inte har kraftiga vändkanter.
(en borrning kan ju även göras av anledningen att säkerställa att loppen blir helt runda och precis som fabriksnya, men som sagt, det kostar mer än det smakar i ditt fall)

frågan är i detta läge inte vad du hamnar på, utan vart du VILL hamna.. och runt 400 med en jämn å fin effektkurva är helt realistiskt.. mer än så så börjar växellådor, koppling och grejjerna runtikring att springa iväg i pris.

ang ventiler så skulle du säkert kunna köra med orginal-ventiler, men det finns riktigt vettiga supertech-ventiler för väldigt överkomliga slantar, som säljs av bla IE där som jag länkade till.. även +1mm storlek som passar i orginal säten med en infräsning.
sen en liten lättare putsning av KR-toppen där gjutskägg tas bort och sätena blendas in.. så är du good to go.

en 2.0l 16v spis med fixad topp, kammar och skruvkompressor på ~400hk bräcker allt vw/audi fabricerat i den storleken för nån gatbil.. oroa dig inte för det =)

ang. spridarna så lär vi räkna lite på det.. 4 bar bör ge dig runt 790cc.. och det ska inte vara några problems om du kör bensin, med en tillräcklig marginal uppåt.

va hade du för soppa-pump? klarar den flödet som behövs vid 4 bar + laddtryck?

Du missförstod mig nog lite där. Givetvis så ska loppen honas. Ringarna måste ju slitas in mot loppen korrekt. Tycker att det känns som rätt val för mig. Skulle vara mer rädd för att lämna blocket för borrning. Men en honing klarar nog den lokala motorfirman av ;)

Vet att speciellt växellådan kommer att ligga i riskzonen. Kopplingen kanske klarar sig då tryckplattan är en sachs racing som klarar 425 Nm med vanlig lamell om jag minns rätt. En stöddigare lamell gör nog susen.

Nu har jag ju en extra växellåda ifrån 2,0:an. Frågan är vad man ska ge sig på för uppgraderingar för att den ska hålla? Oj vad dyrt detta blir ;)

Det lutar nog åt att jag använder KR-toppen. Den är ju renoverad med nya styrningar och mirafrästa säten. Lite putsning kanske man kan göra själv med en roterande hårdmetallfräs och en dunk T-röd. Får väl läsa på lite angående detta. Får dock kolla på andra ventiler också.. Vinner jag på triss eller något så lär jag inte tveka.

Har en "in tank" walbro 255 soppapump. Minns inte vad den klarar. Får spana in datan på radiopower där den är köpt. Original soppaledningar dock. :( Gött att du tror att spridarna räcker till. Fast jag misstänker att du rekomenderar E85 ;) Får fundera på detta under resans gång.

Sn00k
2011-06-05, 23:27
faktiskt inte, hoppa över E85 och håll dig till vanlig soppa, det räcker gott för dina ändamål och är inte alls lika tråkigt att hålla på med som e85 vid mappning.. (vatten i olja, låga oljetryck, underliga spikningar, uppätna tändstift å annat jox..)
vanlig soppa är mycket mer förutsägbart.. dessutom lär du investera i värre tänd-system om du tänkt åka e85 på denna motor.. mer kostnader = fel håll.

ang kopplingen så tror jag att du klarar dig med sachs-plattan och en bra 3-4 bladig sinterlamell, men var beredd på att du kommer att få byta svänghjul med jämna mellanrum om du kör mycke HÅRDA starter ifrån stillastående.. säg 2-3 års intervaller =)

Jag har faktiskt en drevsats liggande, som gått 1700mil om jag inte missminner mig, den ska vara det starkaste som vw tillverkat, passar i din låda, och det enda som behövs till den i dagsläget är en lite modifierad peloquin-diff.. sen har du en låda som bör stoppa för effekten i många år framöver.

kr-toppen låter som det självklara valet.. ska du ändå porta/putsa den lite så är det lika bra att du handlar nya ventiler och stoppar i, dessa kostar som sagt inga större pengar å ökar både flödet och tillförlitligheten REJÄLT.

walbron BÖR klara sig.. iaf vid 3 bar.. lite osäker på hur mycke den tappar vid 4 bars tryck.. samt vilket laddtryck du kommer hamna på med högre volym + bättre flöde.. vad laddar den idag?

Joda
2011-06-05, 23:47
faktiskt inte, hoppa över E85 och håll dig till vanlig soppa, det räcker gott för dina ändamål och är inte alls lika tråkigt att hålla på med som e85 vid mappning.. (vatten i olja, låga oljetryck, underliga spikningar, uppätna tändstift å annat jox..)
vanlig soppa är mycket mer förutsägbart.. dessutom lär du investera i värre tänd-system om du tänkt åka e85 på denna motor.. mer kostnader = fel håll.

ang kopplingen så tror jag att du klarar dig med sachs-plattan och en bra 3-4 bladig sinterlamell, men var beredd på att du kommer att få byta svänghjul med jämna mellanrum om du kör mycke HÅRDA starter ifrån stillastående.. säg 2-3 års intervaller =)

Jag har faktiskt en drevsats liggande, som gått 1700mil om jag inte missminner mig, den ska vara det starkaste som vw tillverkat, passar i din låda, och det enda som behövs till den i dagsläget är en lite modifierad peloquin-diff.. sen har du en låda som bör stoppa för effekten i många år framöver.

kr-toppen låter som det självklara valet.. ska du ändå porta/putsa den lite så är det lika bra att du handlar nya ventiler och stoppar i, dessa kostar som sagt inga större pengar å ökar både flödet och tillförlitligheten REJÄLT.

walbron BÖR klara sig.. iaf vid 3 bar.. lite osäker på hur mycke den tappar vid 4 bars tryck.. samt vilket laddtryck du kommer hamna på med högre volym + bättre flöde.. vad laddar den idag?

Tur att jag har två extra svänghjul då! :)

Låter intressant angående din drevsats. Men nu skenar allt på en och samma dag.. Lite för mycket för mitt psyke att ta ;)

Såg att ventilerna inte var så tokdyra. Byter jag både insug och auspuff då?

Jag har ju även soppasystemet ifrån 2,0:an.... En sådan där variant med förpump etc.. Kanske kan man använda sig av det och knåpa ihop något fint annars?

Laddar 1,2-1,3 bar nu. Kompressorn klarar max 1,4 bar. Nu går den inte på maxvarv dock. Och klantig som jag är så har jag missat att skriva ner laddtrycksberäkningarna jag en gång gjorde :( Är ganska säker på att jag kommer att kunna ladda max (med 2,0:an) utan att övervarva kompressorn. Den ska ju palla ~410 hk (vilket i sig är ganska subjektivt och teoretiskt). Jag kanske inte ens behöver varva så mycket som idag. Vet ju att motorn pallar 7750 rpm utan konstiga ventilsläpp etc (hörbara). Men det kan vara så att du ställde rpm stoppet till 7500rpm sist. Hur som helt så lär det passa det längre slaget på 2,0:an.. I dagsläget så kommer ju vridet vid 2500 rpm (230 Nm) och ligger på 300 Nm vid 7500rpm. Toppar på knappt 340 Nm vid 6250 rpm. Och du minns ju hur mappningen gick till.. drygt 30 minuter på 70-väg :) Det finns kanske några procent till att hämta.. ?!?!

Sn00k
2011-06-05, 23:58
du byter både insug och avgas, svar ja, lika bra med +1mm storlek på en gång då priset inte skiljer mycke.. och flödet är din bästa vän.. dessa går att fräsa in i orginal säten så det är minimalt med jobb och kostnader.

drevsatsen i sig blir inte så dyr, men en diff kostar ju iaf runt 5-6.000 idag.. dock tror jag inte du kommer vilja köra bilen UTAN diff.. så det är en ganska nödvändig kostnad ändå.


finns betydligt mer att hämta vad gäller mappningen.. framförallt i mellan-registret.. mycke mera vrid ifrån botten.. både soppa och tändning lär justeras kraftigt lite här å där.. och även soppan på topp ska finjusteras.

säker på att du kan dra den till 7500? har för mig att vi satte ner den till 7200 eller rentav 7000 då effekten ändå bara dalade däruppe.. men det får vi titta sen.. ett mindre problem =)

däremot gillar inte kr-topparna att varva 7500+ utan fjäderbyte.. och egentligen finns det väl ingen större anledning för dig att vara däruppe å varva när du har all kraft längre ner med valet av kammar + överladdning.

Vr6Turbo
2011-06-06, 00:07
å du vet vad kina stakarna e gjorda i för kvalite? ,sålt rätt många uppsättningar från samma leverantör i kina å alla har varit kanon efter mätningar
,4340 är det på dom jag köper ,han säljer inte heller på ebay utan skickar stora ordrar världen runt ,blir inte förvånad om ie stakarna görs i kina :)

btw dina spridare räcker fint till 400hk på vanlig soppa vid 3bars grund tryck

Joda
2011-06-06, 00:17
å du vet vad kina stakarna e gjorda i för kvalite? ,sålt rätt många uppsättningar från samma leverantör i kina å alla har varit kanon efter mätningar
,4340 är det på dom jag köper ,han säljer inte heller på ebay utan skickar stora ordrar världen runt ,blir inte förvånad om ie stakarna görs i kina :)

btw dina spridare räcker fint till 400hk på vanlig soppa vid 3bars grund tryck

Jag är i alla fall misstänksam mot vevstakar etc från skumma ställen. HUr det ligger till med olika materialval etc det vet jag inte. Tror säkert att kineserna kan om de vill. Det är inte så ofta de vill bara.. ;) Och som jag antydde så har jag hört att många stakar tillverkas i Kina, men arbetas upp och kontrolleras på andra ställen. Man vill ju inte riskera att få andra sortering bara :(

Jag är skeptisk till att mina spridare räcker till 400 hk vid 3 bars tryck eftersom att de går på en hög duty cycle nu. Vad det nu beror på låter jag någon annan svara på. Kan bara gissa att det beror på att mitt sprut inte är sekventiellt och toppmodernt, samt att motorn i grunden är omodern.. Men som sagt bara gissningar. Mattias tyckte att det var ganska intressant att han var tvungen att lägga på så mycket spridartid dock. Men det visade ju sig vid bromsningen att motorn levererade relativt mycket effekt i alla fall!

Sn00k
2011-06-06, 00:19
svar nej, det vet jag inte, bara att det är ytterst få kinesiska företag som har kvalitetsäkring/stresstestning av sina produkter, därav dom kan hålla priserna dom gör, det går inte att jämföra med europeeiska standarder rent generellt.
tvivlar inte på att det finns ett å annat guldkorn, men just när det gäller metaller å metallurgi så litar jag NADA noll och INGENTING på kineserna.. kalla det yrkesskada.

vill köra spridarna på 4 bars tryck för att få bättre spridarbild och lite större marginal + att lite av sprutet är hårdkodat å norpar nån % av mapparna vid WOT.. dom är av delphi typ med singel bred kona och behöver atomiseringen för främst lågvarv/tomgång.. funka dock prima till 4v motorer.

Joda
2011-06-22, 20:56
Nu är 9A-motorn urplockat och upphängd i motorstativ. Nu ska jag bara fundera vad jag vill göra med den... samt om jag har råd :) Väntar fortfarande på försäkringsbolagets och bilverkstadens utredning :(

Passade på att ta mig en funderare över bilens bromskapacitet. Beslutatade mig för att göra något åt det och inhandlade 2 st bromsok ifrån BMW E38. Det är 4-kolvsok i aluminium ifrån brembo!!! Skivor samt belägg ska inhandlas under sommaren. :) Lägger in en liten bild som vanligt...

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/3180/429/7947714010_medium.jpg

mrpete
2011-06-23, 01:39
Finns bl.a. detta kit på ebay, kolvar från wössner och stakar från pec. Ska väl inte vara kattskit iaf, 899£ för kitet

http://cgi.ebay.co.uk/VW-G60-Super-Charged-Rods-and-Pistons-Package-/400039211649?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d2431f281

Fredriksson
2011-06-23, 12:24
Dli teknik har ju bra priser på scat stakar å wiseco kolvar.. kör det själv å jag har ju bromsat 534whp med det å det funkar ju klockers :)

Joda
2011-06-23, 22:09
Finns bl.a. detta kit på ebay, kolvar från wössner och stakar från pec. Ska väl inte vara kattskit iaf, 899£ för kitet

http://cgi.ebay.co.uk/VW-G60-Super-Charged-Rods-and-Pistons-Package-/400039211649?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item5d2431f281

Men jag ska ha till 9A ju :) Hittade inte samma kit som du nämner... fast till 9A då. Det som lockade med det amerikanska kittet var ju priset. Kostar hälften mot det i din länk. Fast då är det kanske inte lika "seriösa" stakar som i länken.

Joda
2011-06-23, 22:13
Dli teknik har ju bra priser på scat stakar å wiseco kolvar.. kör det själv å jag har ju bromsat 534whp med det å det funkar ju klockers :)

Också bra mycket mer pengar än på den amerikanska sidan. Får fundera lite på hur jag ska göra... Nu ligger prioriteringen i att få ordning på bilen igen. Kanske tom besiktiga så att det är klart!! Jag har ju hyffsad tur med min besiktningstermin. Besiktigar jag nu så får jag köra tom oktober 2012. :)

/Johan

mrpete
2011-06-24, 08:45
Oh, just ja.. 9A var det.. Finns bara wössner kolvar på ebay vad jag kan se.. finns både högkomp och turbokolvar.. däremot stakar verkar det vara dåligt med.. Känns som att de för 8-900$ är ganska oslagbart i pris på smidda kolvar och h-stakar..

Joda
2011-06-24, 14:33
Oh, just ja.. 9A var det.. Finns bara wössner kolvar på ebay vad jag kan se.. finns både högkomp och turbokolvar.. däremot stakar verkar det vara dåligt med.. Känns som att de för 8-900$ är ganska oslagbart i pris på smidda kolvar och h-stakar..

A.. det är riktigt bra pris det!! Det blev inte så jättedyrt med tull etc om man nu åker på det?! Det finns ju ett formulär att fylla i på tullverkets hemsida.. Blev väl någon 1000-lapp extra.

Vad jag än väljer för prylar så tror jag att det räcker till min motor. Kompressorn kan ju "bara" leverera luft till ~410hk.

Sn00k
2011-06-25, 00:49
är påväg å ta hem ett lass prylar här om nån vecka, och som sagt så kan jag ordna hem dessa prylar till betydligt bättre pris än om du tänkt beställa på egen hand, jag ska ändå ha lite småkraffs ifrån IE med i den ordern, så det är ett bra tillfälle.

Joda
2011-06-25, 01:11
är påväg å ta hem ett lass prylar här om nån vecka, och som sagt så kan jag ordna hem dessa prylar till betydligt bättre pris än om du tänkt beställa på egen hand, jag ska ändå ha lite småkraffs ifrån IE med i den ordern, så det är ett bra tillfälle.

Låter mycket bra :)

Kan du mejla mig totalpris på kolvar och stakar? Har knappt råd nu.. ligger lite back pga bilstölden. Men väntar mig pengar ganska snart...

Ska ju ha 82,50mm kolvar och bra vevstakar till 9A... Lågkomp 9,0:1? givetvis