handdator

Visa fullständig version : Koksning av olja, hur vet men graden av allvar?



mt4base
2008-02-24, 22:13
Jag var och tittade på en Passat 1.8t (sedan-modell från 01). Den stod på en bilfirma här i stan och efter lite jidder med försäljaren så visade han mig noteringarna direkt på skärmen på hans dator om vad som var gjort på bilen ifråga i deras verkstad. Det var inte mycket av intresse förutom en kommentar längst nere på skärmen där det stod "begynnande oljekoksning". Tänkte så mycket mer på det förrän jag kom hem och funderade och drog mig till minnes om det inte varit ett problem på tidigare modeller av 1.8t? Hade de inte gjort en uppgradering av oljefilter och oljevolym för denna motor just pga den koksade i tidigare modeller??

Bilen ifråga hade gått knappt 9000mil och var sk "longlifeservad".

Nu till pudelns kärna - vad kan hända med en motor som har begynnande koksning och vad kan man göra för att den inte ska fortsätta koksa mer? Byta olja oftare än 3000 mil? Går det att "tvätta/rengöra" motorn kemiskt på nått sätt för att bli av med den koksning som redan finns eller förstör man nån tolerans i motorn med ras som följd pga det???

Vore kul med lite input i ämnet -- nån som vet?

Holmgren
2008-02-24, 22:26
Jag hade detta problem med min Passat.
Det började med att min motor varnade för låg oljenivå. men det var nog med olja i den.
Tredje gången den blinkade till så höll den i sig. Då ringde jag och bokade tid för service.
Efter lite granskning av VAG visade det sig att min bil var servad som den skulle och alltid på VAG. Då blev det Goodwill.
Annars hade det kostat 8000kr har jag för mig.
Jag skule passa mig för att köpa en sådan om jag på förhand viste att det kunde bli problem. Men kolla om den är servad som den ska på VAG då blir det ju inga problem.
Du kan nog söka i gamla forumet för att läsa om problemen jag hade och hur det löste sig.

Finn
2008-02-24, 22:31
Det som händer e att olje pick-upen i tråget sätts igen efter ett tag så att du inte får något oljetryck. Sen så brukar oljeröret till turbon klogga igen oxå. Finns även en uppsjö av andra prylar som kan gå om man kör för långt med detta å värst av dom e ju turbon. Så tänds oljelampan så e d bara stanna snällt å bärgas till närmsta VAG-verkstad.

Det finns så kallade engineflushes som man kan köra me som rensar ur systemet. Funkar helt ok i förebyggande syfte. Hjälper även vid andra problem, min knackande lyftare blev tyst efter en engineflush :)

Premis
2008-02-24, 22:38
En orsak till koksning av oljan brukar vara att man kör turbon glödhet och sedan stänger av utan att låta den kyla ned sig. Då uppnår du höga temperaturer och oljan i och kring turbon kan koksa. Koksningen sätter igenom oljeledningarna och sedan tappar du till slut smörjning och turbon skär ihop. Har iofs aldrig hört talas om att det koksar i 1.8T på andra ställen .. men så verkar vara fallet.

HRC
2008-02-24, 23:11
Jag höll på att göra det här, tror det skulle kosta någon tusenlapp.

http://www.engineflush.biz/index.asp

Men snål som man är så blev det istället:

http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=FR&product=ENGINE%20FLUSH&business=AUTOMOTIVE&CSPCHD=000100010001410r0fNb001834673137


Här är någons tips på Wynn's oil system cleaner:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000008&conference=10500000000000450&posting=19500000004748636


Jag hade nog köpt bilen om jag var sugen på den i övrigt, och sedan behandlat motorn på något sätt. Sedan filter- och oljebyte var 1000:e mil. Longlifeservice är komplett vanvett. Verkar som gjort för leasingbilar som ska bytas var tredje år och ska ha låga driftskostnader under den tiden. Att motorn sedan är slut bekymrar ju inte första ägaren.....

mt4base
2008-02-25, 12:00
Om man köper en sådan bil och byter olja lite oftare än 3000mil, är det nån risk att köra på helsyntet och byta vid var 1000:e mil då. Förr talades det ju om att man inte skulle köra helsyntet i bilar som rullat länge och fått avlagringar inuti motorn?

Falcor
2008-02-25, 13:07
Att inte köra helsyntet i bilar som gått långt gäller väl bara bilar som gått på mineralolja innan. En modern bil bör ha gått på helsyntet hela sin livstid så det är det inget problem. Kör min Passat på Mobil 1 5w-50 och byter ca 1500:e mil och den passerar strax 20 000 mil utan några som helst problem.

Finn
2008-02-25, 18:24
Om man köper en sådan bil och byter olja lite oftare än 3000mil, är det nån risk att köra på helsyntet och byta vid var 1000:e mil då. Förr talades det ju om att man inte skulle köra helsyntet i bilar som rullat länge och fått avlagringar inuti motorn?

Longlifeoljan e helsyntet.

ture
2008-02-25, 22:07
Om man köper en sådan bil och byter olja lite oftare än 3000mil, är det nån risk att köra på helsyntet och byta vid var 1000:e mil då. Förr talades det ju om att man inte skulle köra helsyntet i bilar som rullat länge och fått avlagringar inuti motorn?

finns en del myter om syntetolja,här kan man läsa lite om syntetolja

http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585477116/Syntetolja.pdf

mvh
t