handdator

Visa fullständig version : Golf 3 start-problem



Steton
2008-02-23, 15:05
Hej
Igår var jag ute och körde runt lite med bilen (Golf 3 1.8i 95:a 10400mil) allt var frid och fröjd.
När jag begav mig ner till garaget idag för att starta upp besten, då startade den inte. Vrider om nyckeln till det tredje läget, allt som ska lysa lyser. Sista vridningen för att starta motorn verkar inte alls vilja fungera. Varje gång jag vrider om nyckeln helt så låter den som en kulspruta, allt blinkar. Jag har aldrig stött på maken till något sådant problem. Någon som vet vad det kan bero på?

Mvh Stefan

Manny
2008-02-23, 15:16
Startkontakten bakom tändningslåset kanske är dålig, ganska vanligt fel.

ture
2008-02-23, 16:00
kollat tändspolen ?

mvh
t

Steton
2008-02-23, 20:49
Tack för tipsen. Ska ta mig en titt på tändspolen

//Mvh Stefan

Henrik.M
2008-02-23, 20:53
Sista vridningen för att starta motorn verkar inte alls vilja fungera. Varje gång jag vrider om nyckeln helt så låter den som en kulspruta, allt blinkar när jag har vridit om nyckeln helt. Jag har aldrig stött på maken till något sådant problem. Någon som vet vad det kan bero på?

Prova ladda batteriet alt be någon kabla igång bilen......innan du letar något annat fel.

Din beskrivning av problemet får mig att svara : Dåligt batteri.

Bjud på en kanelbulle om jag har rätt. ;-)

Steton
2008-02-23, 21:05
Prova ladda batteriet alt be någon kabla igång bilen......innan du letar något annat fel.

Din beskrivning av problemet får mig att svara : Dåligt batteri.

Bjud på en kanelbulle om jag har rätt. ;-)

Då säger vi det ;)
Ett löfte är ett löfte.

//Stefan

Steton
2008-02-23, 21:11
Prova ladda batteriet alt be någon kabla igång bilen......innan du letar något annat fel.

Din beskrivning av problemet får mig att svara : Dåligt batteri.

Bjud på en kanelbulle om jag har rätt. ;-)

Jag blir ändå lite fundersam. Allt lyser i bilen samt radion fungerar, kan det verkligen vara batteriet?

//Stefan

_Putte_
2008-02-23, 21:13
jag skulle nog också chansa på batteriet.
låter som att det inte kan vara något annat.. ladda det och kolla om du löst problemet!

Steton
2008-02-24, 00:00
Tydligen så var det batteriet. Tack för hjälpen.

Henrik.M
2008-02-24, 10:11
Tydligen så var det batteriet. Tack för hjälpen.

Du ser. ;-)

Manny
2008-02-24, 11:17
Ja så enkelt d kan vara... Så tänker man för mycket o går på alla andra krångliga saker som kan fela...

Henrik.M
2008-02-24, 12:51
Ja så enkelt d kan vara... Så tänker man för mycket o går på alla andra krångliga saker som kan fela...

I det här fallet en klockren beskrivning av problemet , som fick mig att ge svaret jag gav.
Så det var frågeställaren själv som ledde fram till lösningen med sin välformulerade fråga. ;-)

Exemplariskt vill jag kalla det.

Steton
2008-02-24, 13:03
Hej
Igår så körde jag i ca 1 timme för att ladda upp batteriet. Idag däremot när jag klev in i bilen för att vrida om tändningen, samma maskingevärsproblem igen. Ledsen Henrik.M, det blir ingen kanelbulle ;)


//Mvh

yakozan
2008-02-24, 13:56
Hej
Igår så körde jag i ca 1 timme för att ladda upp batteriet. Idag däremot när jag klev in i bilen för att vrida om tändningen, samma maskingevärsproblem igen. Ledsen Henrik.M, det blir ingen kanelbulle ;)


//Mvh

Är det samma batteri som förut?
Kanske har gjort sitt?

Särkelä
2008-02-24, 14:19
Om du inte bytt batteri så gör det!! OM du bytt batteri kolla om den drar tjuvstöm. Är ett batteri dåligt så hjälper det inte att köra o ladda upp det en timme..

ture
2008-02-24, 15:48
du bör nog ladda ca 20 tim med en 4 ampers laddare om batteriet har varit tomt
lite att läsa om batterier
http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/Tudor_Teknisk_info.pdf

gå ut och kolla under motorhuven när det är mörkt då ser man ev överslag från tändsystemet när man startar

mvh
t

Marcus
2008-02-24, 15:48
Hade nyligen samma problem/fel/symptom på min Golf och det var batteriet som var kaputt. Hjälpte inte att ladda. Blev ett nytt!

Henrik.M
2008-02-24, 16:26
Hej
Igår så körde jag i ca 1 timme för att ladda upp batteriet. Idag däremot när jag klev in i bilen för att vrida om tändningen, samma maskingevärsproblem igen. Ledsen Henrik.M, det blir ingen kanelbulle ;)

Byt batteri , det har gjort sitt.

Steton
2008-02-24, 22:01
Ok
Jag laddade batteriet i ca 8 timmar. När jag vred om nyckeln helt, då jobbade den allt vad den kunde för att starta. Efter 2 vridningar så fanns det inget mer ork. Föresten, när jag var ute och körde med bilen på morgonen och slog av tändningen när jag fortvarande var i rullning (ca 60 km ) då la jag i 2:an för att tvinga igång den. Men det fungerade inte alls, bilen ville inte starta fast jag tvingade i 2: an. Kan det både vara batteriet och startmotorn?

//Stefan

HRC
2008-02-24, 22:35
Kan det både vara batteriet och startmotorn?

Öhhh...men startmotorn används bara när du startar bilen med nyckeln, inte när du rullar igång den! Om bilmotorn går runt när du vrider på nyckeln är starmotorn okej!

Verkar ju vara flera fel här, om den inte går att rulla igång alltså.

Steton
2008-02-26, 19:45
Det var batteriet som var felorsaken. Köpte ett nytt och nu startar den på någon mikrosekund.
Tack så mycket för hjälpen allesammans.

//Mvh Stefan

VWGolIV
2008-02-26, 19:51
Haft samma fel på min Golf IV.

Allt klickar och rasslar under panelen.
Då ger man det en chans att ladda upp det, funkar det inte så köper man nytt.

Ett dåligt batteri kan få massvis med konstiga saker att hända i bilen.