handdator

Visa fullständig version : Stereo Golf GTi MKIV.



Klingan
2008-02-22, 19:07
Hej.

Har lite stereo problem i golfen. När jag köpte den så satt det orginal monterad stereo (Gamma) med DSP (VW/Nokia) och Cd-vxl.
Det funkade kanon.

Köpte sedan dvd med skärm m.m. och har kört med det ett tag. Men dvd spelaren har havererat (Billigt skit)

Nu till problemet. Skulle montera tillbaka orginalstereon igen.. i med alla kontakter bak på stereon och i med kontrakter i DSP/Slutsteg och växlaren bak i bagaget. (inga kablar har rörts när dvd:n installerades)

Inget liv i stereon helt död.. DSP panelen funkar dock och det "klickar" i slutseget när ström kopplas på så det verkar fungera. men stereon funkar inte.

Någon som har erfarenhet av detta ljudsystem och vet hur det fungerar?

Tacksam för all hjälp!
M.V.H.

christian19
2008-02-22, 20:20
DET KAN INTE HA LEGAT NÅGRA LÖSA KABLAR BAK DÄR SOM HAR GJORT ATT NÅGON SÄKRING HAR GÅTT TILL NÅGOT SOM GÖR ATT INTE STEREON FÅR STRÖM?Har du mätt med multimeter och kollat så du har ström?

Mvh Christian

Klingan
2008-02-23, 02:21
DET KAN INTE HA LEGAT NÅGRA LÖSA KABLAR BAK DÄR SOM HAR GJORT ATT NÅGON SÄKRING HAR GÅTT TILL NÅGOT SOM GÖR ATT INTE STEREON FÅR STRÖM?Har du mätt med multimeter och kollat så du har ström?

Mvh Christian

Allt är orginal DIN kontakter och inga "lösa" kablar.. men ska för säkerhetsskull kolla säkringar, men har ju kört DVD-spelaren på org.DIN med adapter så det ska ju funka.

Ska låna en multimeter med och kolla strömmen annars får jag väl söka hjälp på annat håll. Vet inte om V.A.G verkstad har koll på detta eller är det bättre och vända sig till en mer bilstereo inriktad verksamhet?

M.V.H. Klingan

Klingan
2008-02-24, 18:01
Har kollat säkringarna nu, inga konstigheter där. Men ISO-kontakten verkar helt död. testade stereon med direktstöm lite snabbt då började iaf. security lampan blinka så det är nog inget fel på stereon iaf.

Men har lite frågor om ISO-kablaget.

Finns ett stift med UB+ och ett med + vad är det för skillnad på dessa? ska dom har direkt ström 12v båda 2?

ture
2008-02-24, 20:35
här finns ett schema på iso anslutningar
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/25/31-566.pdf

mvh
t

Sciroccogtx16v
2008-02-24, 21:32
Biltema i all ära men kopplingen i VW stämmer inte med standard ISO. Tändningslås ström och permanent ström är omkastade i alla VW/AUDI/Skoda mot ISO standarden.

Fredrik

Nollander
2008-02-24, 22:00
Biltema i all ära men kopplingen i VW stämmer inte med standard ISO. Tändningslås ström och permanent ström är omkastade i alla VW/AUDI/Skoda mot ISO standarden.

Fredrik


Jaa, exakt.
Den funkar men inga inställningar sparas..

Klingan
2008-02-25, 00:05
jo märkte att det inte stämmde med biltema riktigt. men kan någon säga till mig va UB+ är är det tändning eller?

Nollander
2008-02-25, 00:37
jo märkte att det inte stämmde med biltema riktigt. men kan någon säga till mig va UB+ är är det tändning eller?


Vilken färg på kabeln?

Svart=jord
röd=tändning
gul=batteri
orange=dimmer till instrumentbelysningen

är ganska säker på att de är rätt färger, om de inte är de säg till, nån..

christian19
2008-02-25, 07:56
Vilken färg på kabeln?

Svart=jord
röd=tändning
gul=batteri
orange=dimmer till instrumentbelysningen

är ganska säker på att de är rätt färger, om de inte är de säg till, nån..

dessa färger är korrekt!!

mvh Christian

lojden
2008-02-25, 11:51
Minns att jag fick sätta gul kabel på röd och vise värsa för att få minnet att fungera.

Klingan
2008-02-25, 13:24
Färger vet jag hur jag ska koppla.. är bara så att jag inte får någon ström tydligen från orginal ISO från bilen.. någon som vet var just säkringen till stereon sitter.. alla säkringar hela på sidan av instr.panelen.

Mr dOhC
2008-02-25, 13:46
Säkringen sitter där, har du inte översiktslappen kvar på insidan av locket

Det som lojden skriver om kan det vara lurigt att få till, om jag nu fatta rätt. Det där med att koppla ifall stereon ska funka på ACC läge eller Ej.
__________________________________________________ ____________

Jag hakar på och lånar denna stereo-mk4-tråd.
Köpte en ny pioneer stereo förra vintern och när jag kör ner rutan när jag kör på motorvägen så höjs volymen :-S, några sec efter att jag kört upp så går volymen ner igen.

Klingan
2008-02-25, 16:48
Nu funkar allt helt plötsligt..

Har som sagt ingen multimeter.. men testade med en parkeringslampa i isokablaget på + och jord.. till min förvåning lös det, har vatt dött innan.

Så i med stereon. Funkar kanon!

Verkar inte va något glapp heller någonstanns, får se hur länge det funkar.