handdator

Visa fullständig version : Vad göra ? ABS pumpen/styrdonet pajj på Golf VR6



Alkeemis
2008-02-22, 16:42
Halloj allesammans.


Lämnade i förrgår in min Golf VR6 -97 med för att laga en ABS givare som gett upp.
Detta skulle kosta 2000:- inkl arbete.
De ringde självklart och påpekade att det inte bara var den som gett upp utan pumpen och hela systemet.

Ett byte av detta skulle kosta 8000:- med arbete.
Detta känns ju inte särskillt kul på en bil ifrån 1997 som i för övrigt väldigt bra skick,, men mycket pengar i förhållande till bilens värde.

Vad skulle ni rekommendera att jag gör?
Någon som möjligtvis har dessa delar ifrån en isärplockad Goffe kanske.

Då jag inte är någon meck själv så kommer jag ju inte undan arbetskostnaden.

Någon i sthlm's trakten som är händig och skulle villja utföra jobbet emot en viss ersättning.

Häls
Philip

Alkeemis
2008-02-22, 18:41
Ok,, fick med mig lite felkoder nu när jag hämtade bilen.

2 Fel Lokaliserat

01276 016
Hydralpumpen f ABS-V64
Signalen utanför toleransen <--- Behöver detta betyda att själva pumpen är pajj, eller kan det vara något annat?

00287 035
Varvtalsgivaren höger bak-G44
(Dom skall ha bytt denna vad jag förstått det som)

En fråga,, vart sitter hydralpumpen för ABS:en på goffen, något som syns ifrån motorummet eller under bilen?

Ulf
2008-02-23, 13:53
Jag har också problem med ABS:en. Lämnade in min bil (Audi A4 TDI)på VAG för att bromspedalen går i botten när motorn är igång. Stänger man av bilen är pedalen stum.
Verkstaden hävdade att det var luft i systemet och hade bara luftat. Givetvis utan resultat.

Nu är nästa steg, är det hydraulaggregatet eller pumpen som gett upp. Det verkar ju som pumpen ger tryck så det mest troliga är hydraulaggregatet.

Är det någon VAG mek som kan det här med ABS systemet? I Trollhättan kunde de inget som helst.

/Ulf

Alkeemis
2008-02-23, 14:45
Ulf: surt för oss,, billigt var det ju inte,, bara delen delen skall kosta mig 4300 :- ekls moms.
Sen är det jobbet på det, så en 8000;- fick jag nog räkna med.

Läste lite om olika systemen här.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4637&a=87465

Jag skulel vilja kolla på den där pumpen eller om det kanske är någon kontakt till den som är risig.
Bara meddelandet, signalen utanför tolerans behöver väl inte alltid betyda att hela systemet är pajj..... vill inte gärna det iaf(önsketänkande)

// Philip

HRC
2008-02-24, 22:41
Pumpen och styrenheten sitter fast på huvudcylindern. Det är där du fyller på bromsvätska. Vid torpedväggen, på vänster sida... Prova att göra rent ordentligt i kontakter och annat, det kanske är glapp? Fast de där kontakterna är ganska väl tätade, det brukar se ut som helt nytt inuti när man tar isär dem även på äldre bilar. Så en -97 borde inte ha problem med oxid...

Jag hade ena helvetiska problem med en Passat -94, diagnosen påstod att två ventiler var defeta, men efter byte av alla delar blev det forfarande samma fel. Det visade sig vara dålig kontakt i kabelanslutningarna som går direkt till batteripolerna. Jag antar att det är av säkerhetsskäl som ABS-systemet matas direkt från batteriet istf via bilens elcentral.

Det finns tre reläer i kabelhärvan för ABS fast bara ett av dem är med i diagnossystemet. Jag har funderat på att byta de andra två för säkerhets skull men inte orkat leta upp dem. (Fast du har en nyare typ av system, kanske är ändrat med reläerna...)

Kolla i PDF-versionen av verkstadshandboken! Där är ABS utförligt beskrivet.

Du skulle behöva en ny diagnos på ABS-delarna. Verkstaden måste ju ha clearat felkoderna efter att de bytt givare? Annars är det ju inte seriöst reparerat! Om det verkligen är pumpen som pajat (men det verkar osannolikt på en så ogammal bil, jag tror det är ngt elfel) kan jag rekommendera tyska beg.dels-firmor på E-bay. Jag köpte ett helt komplett bromssystem till min bil för 1600:- inkl. frakt. Nu visade det sig vara helt i onödan men hade jag handlat av ngn svensk skrot skulle jag snarare blivit av med 4-5000.

Alkeemis
2008-02-25, 18:20
Hej och tack för ditt utförliga svar.

Servicekoderna bad jag om, det kan kanske varit innan de gjorde bytet.
Tycker det dock var lite fult att de bytte en del istället för att rådfråga om jag ville göra något överhuvudtaget när det endå inte skulle lösa hela problemet.

Jag visste sedan tidigare att det var problem med en givare(srvice för några månader sedan).
Så jag trodde det bara va den då det inte visat något annat då.
Men de bytte givaren endå fast de sett att det var mer än bara givaren.

Jag kanske skall ta bilen till en till verkstad för koll.
Skall först kolla det du sa.
BTW: vart hittar jag den där verkstadshandboken PDF du nämde?
Kollat under FAQ/Teknik men hittar ingen för Golf 3or.

Mvh.
Philip

HRC
2008-02-25, 21:33
Köp en beggad VAG-COM-rigg av Anders i Upplands väsby för 2300:-! Det är LÄTT värt det genom att man kan hitta felen själv istället för att fara till verkstaden ideligen bara för att köra diagnos.

Nyligen började ABS-lampan lysa IGEN (efter att jag ett bra tag bråkat med systemet till förbannelse och äntligen fått det att funka) och den här gången var det tre(!) felkoder för givaren vä fram. Sprayade på kontaktrengöring för bilbruk och blåste sedan rent med tryckluft och vips så blev det tyst på gnället från OBD.

Kostnad 0 kr, vad skulle det kostat att lämna in på verkstad? 1500 för onödigt byte av givare och 500-1000 för arbete... Så på bara ett jobb har jag alltså sparat in hela kostnaden för att ha en egen diagnosplugg. Sammanlagt har jag sparat 10.000-tals kronor på att själv felsöka och laga tre olika VW-bilar. Och farsans Audi icke att förglömma....

www.vag-com.se

Alkeemis
2008-02-26, 20:38
Känns inte som det är värt 2500 kr när jag inte själv meckar specielt ofta.
Är ju mer en hobbymeck som kanske byter luftfilter till sportfilter osv, men that's about it ;).

Vart hittar jag den där verkstadshandboken?

Mvh / Philip