handdator

Visa fullständig version : Klonkade framvagn trots helt nya läkarmar, Passat -00 :(



Maxizor
2008-02-21, 14:43
Hej
Det är som så att jag har en Passat Variant TDI -00 som klonkade en hel del i framvagnen. Så jag köpte det kompletta kitet ifrån Bilstein med alla nya länkarmar + styrleder. I helgen bytte jag alla länkarmar på vänster sida förutom styrleden då jag var rädd för att förstöra hjulinställningen.

Den främre under länkarmen var i dåligt skick men resten var i riktigt bra skick.

Men nu till problemet, det klonkar fortfarande, det är minde och låter inte riktigt lika mycket som innan och känns stabilare men det låter fortfarande.

Kan det vara stötdämparen som är paj? Bilen är sänkt 40 eller 60 fram, jag vet tyvärr inte.

Alla svar uppskattas!

mrpipen
2008-02-21, 15:26
Hej
Det är som så att jag har en Passat TDI -00 som klonkade en hel del i framvagnen. Så jag köpte det kompletta kitet ifrån Bilstein med alla nya länkarmar + styrleder. I helgen bytte jag alla länkarmar på vänster sida förutom styrleden då jag var rädd för att förstöra hjulinställningen.

Den främre under länkarmen var i dåligt skick men resten var i riktigt bra skick.

Men nu till problemet, det klonkar fortfarande, det är lägre än innan och det känns stabilare men det låter fortfarande.

Kan det vara stötdämparen som är paj? Bilen är sänkt 40 eller 60 fram, jag vet tyvärr inte.

Alla svar uppskattas!


Inte så att de är fjädern som gör ljudet? Blev så på vissa volvos när man sänkte dom. lösningen va att sätta fast nåt längs ner på fjädern så försvann ljudet.

P.Hagel
2008-02-21, 16:59
Bytte du ostbågarna till kränghämmarna ??


Om det är en sedan så har jag stötdämpare (orig sportchassi)och fjädrar(sänksats)
Liggandes.

Maxizor
2008-02-21, 17:03
Jepp, jag har bytt allt därframme förutom styrleden. Dvs ostbågen, främre undre, bakre undre, övre fram och bak.

Så det som finns kvar är styrleden/stötdämparen antar jag?

Det är en Variant så stötdämpare + fjädrar passar fram och dämparen bak, bara fjädern bak som inte passar. Du kan väl PM:a mig med detaljer så ringer jag dig om det blir auktuellt?


Bytte du ostbågarna till kränghämmarna ??


Om det är en sedan så har jag stötdämpare (orig sportchassi)och fjädrar(sänksats)
Liggandes.

Maxizor
2008-02-21, 17:07
Inte så att de är fjädern som gör ljudet? Blev så på vissa volvos när man sänkte dom. lösningen va att sätta fast nåt längs ner på fjädern så försvann ljudet.

Den var helt tyst när jag köpte bilen i höstas då hade den gått 1000 mil med sänkning redan, så jag tror inte felet ligger där.

Kilen sänksats om det hjälper något.

Det låter bara vänster fram, höger fram är tyst.

Det verkar låta mest när man sänker eller höjer farten... Börjar bli lite smågalen...

Särkelä
2008-02-21, 17:18
inre lr en yttre styrled kanske..

Maxizor
2008-02-21, 17:36
inre lr en yttre styrled kanske..

Jag har ju yttre, så jag får väl passa på och byta :)


Ska ta andra sidan senare och byta allt!

En annan fundering, bilen är nu sänkt men har originaldämpare, blir bilen mindre stötig med rätt dämpare? Jag förstår att bilen kommer bli "hårdare" men den borde väl bli mindre stötig med anpassade stötdämpare?

kellen
2008-02-21, 22:15
det kan inte va stötdämparlagringarna då? jag hade ett klonkande ljud som jag trodde va från framvagnen, men det visade sig vara stötdämparlagringarna.
///David

TDI
2008-02-22, 00:01
på min förra golf så gick ena min stötdämparlagring,och då klonkade det endast då man svängde dvs då fjädern hoppade efter i tallriken när lagringen var pall.

däremot klonkade den i framvagnen pga av en riktigt sliten styrled så där tror jag du har problemet.

Maxizor
2008-02-22, 10:27
på min förra golf så gick ena min stötdämparlagring,och då klonkade det endast då man svängde dvs då fjädern hoppade efter i tallriken när lagringen var pall.

däremot klonkade den i framvagnen pga av en riktigt sliten styrled så där tror jag du har problemet.

Var det inre eller yttre styrled du bytte då?


ps, du har kommentar på din garagetsida..

Våra bilar är nästan identiska :)

Särkelä
2008-02-22, 19:12
Sitter inte såna lagringar på passat som det gör på golfen. iom att fjäderbenen snurrar inget. för e ju en helt olik framvagn på golfar o passater. så nån fjäderbenslagring är det inte.

Om du har bytta alla fyra länkarmarna och omlänkningstagen och det är redigt så har du ju bara styrlederna kvar. provat o hissa upp bilen o känt efter? e rätt lätt o känna om det e glapp i styrlederna både inre o yttre..

TDI
2008-02-22, 21:01
Var det inre eller yttre styrled du bytte då?


ps, du har kommentar på din garagetsida..

Våra bilar är nästan identiska :)

det var den yttre.
hissa upp bilen på ena sidan fram och slit lite i hjulet så märker du om det glappar.

fränt med identiska bilar,men jag ser inga bilder på din? =)

Maxizor
2008-02-23, 18:54
det var den yttre.
hissa upp bilen på ena sidan fram och slit lite i hjulet så märker du om det glappar.

fränt med identiska bilar,men jag ser inga bilder på din? =)

Jag ska försöka kolla på leden imorgon!

Här är bilder på min bil som förra ägaren tagit.. Hans Garagetsida!

http://www.garaget.org/?car=45687

Maxizor
2008-02-24, 18:40
Bytte den yttre styrleden och det blev väldigt mycket bättre. Man kan höra nåt litet ibland, men en otrolig skillnad!

Tack för alla tips!

//En tacksam Erik