handdator

Visa fullständig version : Lågkompskolvar till 2E



Hedningen
2008-02-20, 08:46
Hej alla.

Jag undrar om det är någon som vet och någon som kan hjälpa mig hitta lågkompskolvar till min 2e motor.

Vore kanon om någon hjälpte mig hitta såna.

Ska sänka kompen för kompressor konvertering. Borde väl bli bra med 8-9 i komp?

Någon som har ett mer korrekt uppgift får gärna säga till.

Målet är runt 200 hk iaf att börja med. Sen får vi se vad som händer.

Planer var att montera en ic på den men behövs det?

Sen om någon kan komma på nått annat matnyttigt jag bör tänka på så säg bara till.

Tackar på förhand Lars

ovredsson84
2008-02-20, 21:39
S2 kolvar tror jag folk brukar ta och använda...

Hör med golf666 han vet kanske

Bastard66
2008-02-20, 22:31
2E är väl 2L och S2 kolvarna är ju till 1.8L.. Jag läste i en annan tråd att kolvarna från 9A blocket lämpar sig för överladdning..

Joda
2008-02-20, 22:32
S2 kolvar tror jag folk brukar ta och använda...

Hör med golf666 han vet kanske

S2-kolvar används för att kompsänka KR-motorn. Dvs en 1,8 litare med 81,0 i borr. Inte 82,5 som 2,0:an har.

Ska du "bara" ha 200 hk så svarva av kolvarna. Med elektronisk bränsleinsprutning och bra koll på "värdena" så är det nog inga problem att ha lite högre komp och/eller tunnare kolvar. Det är min teori.

VW:s 2,0 TFSI har ju över 10:1 i komp ratio. Funkar ju!!.. Med en modern styrning så bör du också kunna ligga högt.



/Johan

ovredsson84
2008-02-20, 22:56
Okej.. nice har jag med lärt mig något... jaja man lär sig så länge man lever...

Hedningen
2008-02-20, 23:27
S2-kolvar används för att kompsänka KR-motorn. Dvs en 1,8 litare med 81,0 i borr. Inte 82,5 som 2,0:an har.

Ska du "bara" ha 200 hk så svarva av kolvarna. Med elektronisk bränsleinsprutning och bra koll på "värdena" så är det nog inga problem att ha lite högre komp och/eller tunnare kolvar. Det är min teori.

VW:s 2,0 TFSI har ju över 10:1 i komp ratio. Funkar ju!!.. Med en modern styrning så bör du också kunna ligga högt.



/Johan

Tack för svaret..

Min första tanke är ca 200 hk då det är första motor jag bygger och jag vill se hur bilen blir innan jag lägger på mer.

Den är ju fwd och då är det inte skoj med hjulspinn hela tiden.

Men funkar det bra så lär jag ladda på ännu mer å hoppas på mera hk.

Vet du hur mycket jag kan ta av från kolvarna?

Om man kollar på länken nedan ser man hur kolvarna ser ut. Hur mycket ska jag ta och ska jag bara svarva ner yttervarvet av kolven eller hela eller bara mitten?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Hedningen&cat=37157&image=221285

Tackar för svar igen.

Bastard66
2008-02-20, 23:37
2E är väl 2L och S2 kolvarna är ju till 1.8L.. Jag läste i en annan tråd att kolvarna från 9A blocket lämpar sig för överladdning..

citerar mig själv.. kom på det att 2E är 8V och då lämpar det sig inte alls med 9A kolvar =)....

Hedningen
2008-02-21, 01:00
citerar mig själv.. kom på det att 2E är 8V och då lämpar det sig inte alls med 9A kolvar =)....

Okej.. men huvudsaken är att vi försöker hjälpa iaf även om det blir lite fel.

David L
2008-02-21, 10:12
Vet du hur mycket jag kan ta av från kolvarna?

Om man kollar på länken nedan ser man hur kolvarna ser ut. Hur mycket ska jag ta och ska jag bara svarva ner yttervarvet av kolven eller hela eller bara mitten?


1.0mm över hela ytan ger ca 1.0:1 lägre komp.

Men du bör inte ta mycket eller något alls på ytterkanten för klämspalten kommer då öka och förbränningen blir mindre optimal pga att bränsleblandningen inte tvingas in mot tändstiftet i mitten.

Ha även koll på taktjockleken i kolven så du inte går under ~6-7mm. Ju tunnare du har desto lättare kan spikningar göra hål i kolven.

Hedningen
2008-02-21, 16:12
1.0mm över hela ytan ger ca 1.0:1 lägre komp.

Men du bör inte ta mycket eller något alls på ytterkanten för klämspalten kommer då öka och förbränningen blir mindre optimal pga att bränsleblandningen inte tvingas in mot tändstiftet i mitten.

Ha även koll på taktjockleken i kolven så du inte går under ~6-7mm. Ju tunnare du har desto lättare kan spikningar göra hål i kolven.

SWEET..

tackar så mycket