handdator

Visa fullständig version : Vw-Jetta MKI sommarkärran



Twinsturbo
2008-02-20, 00:12
Tjenare


Kom över en billig jetta mkI för ett tag sedan och tänkte få till en småcool sommarkärra. Då bilen sätt sina bästa dagar va det gällde fräschet greppades vinkelslipen i jakten på det bruna guldet :). Har slipat ner bilen ner till listen så den ska få gotta till sig lite. På bilen satt där en jamex sänksats samt 7tum breda plåtfälgar om jag minns rätt kan kanske vara 6,5 :S, dock med på tok för mkt gummi.

En bild på bilen några dagar efter inköp

http://geting.se/image.php/82937-20080130121.jpg (http://geting.se/viewimage.php?image=82937-20080130121.jpg)

Så nya däck beställdes samt en uppsättnign coilovers för att få ner den ytterligare samt framförallt styva upp den då den slog igenom toklätt.

Så här ser det ut i dagsläget

http://www.geting.se/image.php/86140-20080217142.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=86140-20080217142.jpg)


Söker med ljus och lykta efter ett gammeldags stort takräcke samt höger plastbreddare bak. Har varit inom mekonomen samt vw men ingen kan få tag på breddarna/breddaren. Vet ni om någon annan vw modell som använder sig av samma breddare eller någon som ligger inne med ett takräcke så hojta till :D.

Kom mer än gärna med tips på vad som kan passa att göra med kärran.

Mvh Martin

Freiholtz
2008-02-20, 09:07
Vilken härligt charmig kärra =)

Borbos
2008-02-20, 10:16
Har hört om denna bil på vägarna i hbg :-)
Riktigt cool , min passat börjar likna ngt sånt med.

CSP i hyllinge har väl breddare

Nymberg
2008-02-20, 10:41
Kan säga att jag har ryggproblem efter att ha åkt i den på Helsingborgs gator :D, man sitter och studsar konstant tack vara alla dåliga lagningar och brunnslock. Ute på fin landsväg så är den dock förvånansvärt behaglig att åka i.

P-plats.se
2008-02-20, 14:31
Patina är ordet!

Barbapappa
2008-02-20, 15:05
Åh en 4dörrars Jetta etta till på forumet, härligt att se! Jag känner igen bilen, är det nån på forumet som har ägt den före dig? Hmm nu blev man ju lite sugen på att köra utan kofångare där fram också när ändå den bakre saknas. ;-)

Nymberg
2008-02-20, 17:06
Svara för bror min :D. Bilen finns i dess förra skepnad på garaget.org där förra ägaren har lagt ut den. Har sett bilder på denna bilen på mk1schweden där "silversurfaren" skriver att det är hans gamla, så det är säkert han som ägde den innan han som brorsan köpte den av.

Twinsturbo
2008-02-20, 17:11
Har hört om denna bil på vägarna i hbg :-)
Riktigt cool , min passat börjar likna ngt sånt med.

CSP i hyllinge har väl breddare


Haha jasså, var ju roligt att någon lagt märke till pärlan :) när jag haft den eller någon innan. Csp har inga dessvärre :/. Vettefasen vart jag ska få tag på dem/den. Ska ringa på lite blocketannonser med massa vw delar och se om man får tag på något därigenom.

Oskar.C
2008-02-20, 17:54
Riktigt schysst jettaetta!! Rå :)

Ola
2008-02-20, 18:23
O där va denna kärran ja, har jag sett nån gång då o då. Hardcore, ascool o stenhård.. :)

Twinsturbo
2008-02-20, 18:44
O där va denna kärran ja, har jag sett nån gång då o då. Hardcore, ascool o stenhård.. :)

Haha kul att ni gillar kärran :D ska bara få tag på den sketna breddaren och sendan montera tillbaks lister/emblem. Takräcket MÅSTE jag också ha tag på :D

Ola
2008-02-21, 09:30
Har lite kontakter här hemma, ska kolla vad jag kan hjälpa till med..

silversurfaren
2008-02-21, 10:50
Härligt att se den igen...
Såg den ett tag på jobbets parkering, men sen Johan sålde den undrade jag var den tog vägen!
Kul att se att den får ett fortsatt spännande Vw liv!!!! ;)

Hade ju min gamla 80mm Jamex sats kvar efter coilsmontering på Golfen. Den var alldeles för mjuk bak ja...tog i skärmkanten direkt.
Kände inte direkt för att slänga mer pengar på den...renoverad förgasare och bytade slangar och stift och massa andra saker!

Nu kommer mer rolig historik:
Jag köpte den av Pers far, som bor i Lomma. Per jobbar på CSP, så är du ute hos CSP så visa han Jetta Ettan, så kanske han blir lite nostalgisk... :)
Så den har bara rullat hos Vw fantaster, utom en liten mellanperiod några år! ;)

Ska bli roligt att följa DAS:ens framfart!!!

Twinsturbo
2008-02-21, 15:17
Har lite kontakter här hemma, ska kolla vad jag kan hjälpa till med..


Mycket tacksam för hjälpen :)

Twinsturbo
2008-02-21, 15:27
Härligt att se den igen...
Såg den ett tag på jobbets parkering, men sen Johan sålde den undrade jag var den tog vägen!
Kul att se att den får ett fortsatt spännande Vw liv!!!! ;)

Hade ju min gamla 80mm Jamex sats kvar efter coilsmontering på Golfen. Den var alldeles för mjuk bak ja...tog i skärmkanten direkt.
Kände inte direkt för att slänga mer pengar på den...renoverad förgasare och bytade slangar och stift och massa andra saker!

Nu kommer mer rolig historik:
Jag köpte den av Pers far, som bor i Lomma. Per jobbar på CSP, så är du ute hos CSP så visa han Jetta Ettan, så kanske han blir lite nostalgisk... :)
Så den har bara rullat hos Vw fantaster, utom en liten mellanperiod några år! ;)

Ska bli roligt att följa DAS:ens framfart!!!

Japp nog ska den leva ett tag till :D Börjar dock bli lite tråkig i plåten i nederkant/baljor osv. Ja jamexsatsen var riktigt mjuk, får agera besiktningsdämpare hädanefter. Så den har gott hos en bunke vw fantaster, trevligt. Jag har själv fått upp intresset för dessa kärror när brorsan förra året köpte sig en fräsch mk1 golf. Blir inte mycket ballare än gamla sänkta vw:s.

silversurfaren
2008-02-21, 21:51
Hoppas på att få se den på årets Bug Run!!!
Så kanske bilarna kan "återförenas" igen en kort stund??

Har lite bilder på den om du är intresserad?
Saknar den lite...ännu mer nu när man ser hur cool och brutal den blev i Rat-look kostym!

Twinsturbo
2008-02-21, 22:17
Hoppas på att få se den på årets Bug Run!!!
Så kanske bilarna kan "återförenas" igen en kort stund??

Har lite bilder på den om du är intresserad?
Saknar den lite...ännu mer nu när man ser hur cool och brutal den blev i Rat-look kostym!

Bug Run siktar jag på iår som det känns nu iaf. Klart bilarna kan återförenas :). Ska bara få på alla lister samt breddarna så tror jag den ser ännu bättre ut. Några bilder på den hade kunnat vara kul. Lite före/efter hehe.

onk
2008-02-21, 22:49
Coolt..

Jag körde med backlampa och kromade stötisar på min ifjol. Vart rätt fränt:)

http://i135.photobucket.com/albums/q141/tomasj18/PICT0125.jpg

Twinsturbo
2008-02-21, 23:11
Coolt..

Jag körde med backlampa och kromade stötisar på min ifjol. Vart rätt fränt:)

http://i135.photobucket.com/albums/q141/tomasj18/PICT0125.jpg


Ball :D. Ditt takräcke som brorsan ligger å håller på. Den jävlen vägrar släppa det haha. Tänkte köra "rent" stuk utan kofångare då kromfångare bl.a kostar mer än bilen typ.

Twinsturbo
2008-02-26, 01:05
Fick lite dille på ett par fräshare fälgar till kärran. Vad tros om 15" ronal turbo med 165/50R15? Hittade en kärra med sådana http://img.carstyling.hu/usercars/00/00/82/43/1.jpg
Fruktansvärt läckert. Visserligen på en kärra i bra skick men kan nog bli en bra kombo med det slitna :)

D.E
2008-02-26, 01:07
Ronal Turbo är bland det snyggaste man kan sätta på en mk1. GÖR DET.

Twinsturbo
2008-02-26, 01:14
Japp fruktansvärt läckert är ordet. Någon som har bra koll på et osv som vet om man måste spacea mkt för att få "ut" dem?

silversurfaren
2008-02-27, 13:32
Ronal Turbo har dimensionen 7x15 ET 25...
Det hade blivit bredare och tuffare att montera en spacerplatta på 10mm...kanske 15mm bak för spårvidden är lite bredare bak än fram.
Sen "gömmer" dina skärmbredare lite av djupet oxå...därför breddade jag plåtisarna som sitter där nu med 1,5".

Jag har plattor som är 30mm fram och 40mm bak just för att bredda ut fälgarna lite mer bak! ;)
Kolla ute på Micro på Väla, dom har ju lite spacerplattor med rätt mått och passning...inga Biltema spacers inte!

Jani Hast
2008-02-27, 15:06
Har en omgång Porsche Design 90 fälgar men spacer till salu om det är av intresse.

Twinsturbo
2008-02-27, 16:57
Ronal Turbo har dimensionen 7x15 ET 25...
Det hade blivit bredare och tuffare att montera en spacerplatta på 10mm...kanske 15mm bak för spårvidden är lite bredare bak än fram.
Sen "gömmer" dina skärmbredare lite av djupet oxå...därför breddade jag plåtisarna som sitter där nu med 1,5".

Jag har plattor som är 30mm fram och 40mm bak just för att bredda ut fälgarna lite mer bak! ;)
Kolla ute på Micro på Väla, dom har ju lite spacerplattor med rätt mått och passning...inga Biltema spacers inte!

Just nu har jag 5mm biltemaspacers på haha. Efter lite eftertanke tror jag jag låter den vara med plåtisarna ett tag till tills jag fått på lister mm samt fått tag i ett takräcke samt den sista breddaren som fan inte går att få tag på någonstans :/, så jag ser "helheten". Nöjer jag mig inte då får det bli andra fälgar, sommaren är ju knappt här än :D. Vart och beställde nya plastclips till listerna idag 8 kr st på vw :S. Behövdes 48st men jag beställde 30 st får se hur bra de sitter om man drar ner på några här å där.

Twinsturbo
2008-02-27, 17:00
Har en omgång Porsche Design 90 fälgar men spacer till salu om det är av intresse.

Brorsan hade pm:at dig sa han. 6 tum är för smalt för denna kärran tycker jag och bredda dem kostar mer än det smakar. Annars hade fälgarna varit nice.

Twinsturbo
2008-02-28, 20:54
Tydligen ska golfbreddarne passa så är det ngn som ligger på en sådan höger bak så hojta till :)

Twinsturbo
2008-05-22, 21:14
Säljer eventuellt pärlan till förmån för nyare kvickare tysk :) bud över 8000 tas i beaktning :D

Twinsturbo
2008-07-30, 19:38
7000:- med coils och 13x7 plåtisar. Inget direkt överpris för en fullt fungerande kärra :D med de godiset. Däck och coils har rullat några hundra mil.
Mvh Martin 0732473577

Twinsturbo
2008-08-18, 01:25
6000kr??? Måste bort. Platsbrist deluxe har inträffat.