handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kan man plana en 16v topp



Majkus
2008-02-19, 23:30
Är det någon som vet på rakhand hur mycket man kan plana en 16v topp med org vent. obs!!! allt är org så det är inga andra kolvar heller!!!

MVH Marcus P

Bastard66
2008-02-19, 23:39
vågar ej skriva hur mkt man kan plana toppen men man brukar plana runt 0,6mm

börne
2008-02-20, 12:44
Plana blocket istället,dom som vet säger att det är bättre.Har gjort det på min och det blev då bra.Har ändå lite för lågt comp ca 11kg skulle gärna upp till 12kg.

Mr.Jetta
2008-02-21, 15:59
Kika i "Haynes-boken" så ska de stå minsta mått toppen får ha ..

Sn00k
2008-02-21, 23:58
"Plana blocket istället,dom som vet säger att det är bättre."

mnja.. beror på.. man får ju behålla förbränningsrummets utformning om man gör så.. MEN, kolvarna kommer sticka upp ovanför blockets kant.. vilket kan vara en STOR nackdel då inte alla förbränningsrum är runda.. kan krocka med toppen.

KEJO
2008-02-23, 20:00
Det som sätter gränsen för hur mycket du planar är att du inte kommer in på ventilsätet till insugsventilerna. På en oplanad topp så innebär det ca 1 mm. OBS då är du på ca 11,5:1 i kompressionsförhållande och det är högt på en standardkam. Med ca 260 grader kam eller vassare så är det max planing som gäller dvs uppåt 1 mm. På ett KR block så finns det ca 0, 7 mm upp till palnet på blocket när kolvarna är i topp. Sedan tillkommer topppackningen som är ca 0,6-0.7 mm i ihopdraget tillstånd. Det är bättre att plana blocket än toppen då det minskar klämspalten men man får se upp så det ej blir för mycket. Med ett 9A block ( 2,0 l Passat GT ) så är kolvarna något över blockplanet ca 0.1 -0.2 mm vilket fungerar också. Den motorn är dock ej avsedd att varvas. Jag har 9A blocket med ABF motorns lite tjockare stålpackning (0.9-1 mm) samt ca 1 mm planad topp och det fungerar kalas. Dock kan man behöva ställbart kamdrev för att kompensera planingen mot kamtiden.
Ultramotor ligger på ca 14:1 på sina etanolmotorer och planar då toppen i vinkel för att komma dit. Då går det ju ej kör på 98 oktan.
Med vassare kam så fungerar 12:1 i kompförhållande OK och ca 8 grader förtändning vid ca 1000 varv.

Majkus
2008-02-24, 15:09
Okey! jag får tacka för alla svar som jag har fått.
Jag glömde meddela att det är ett KR motor.