handdator

Visa fullständig version : Visslande ljud...



dollar
2008-02-19, 17:56
Hej

Jag märkte för ett par dagar sen att det visslar från motorutrymmet vid fullgas. Det är endast när turbon laddar för fullt.
Jag tror det är dumpventilen som har blivit dålig och läcker.
Vill bara kolla här om jag har rätt eller om det kan vara något annat.
Bilen är en chippad golf gti från 2003.

MVH Martin

Finn
2008-02-19, 18:27
Hej

Jag märkte för ett par dagar sen att det visslar från motorutrymmet vid fullgas. Det är endast när turbon laddar för fullt.
Jag tror det är dumpventilen som har blivit dålig och läcker.
Vill bara kolla här om jag har rätt eller om det kan vara något annat.
Bilen är en chippad golf gti från 2003.

MVH Martin

Svårt att säga om d e rätt eller fel efter att ha läst ett inlägg. Men på beskrivningen så låter d väl inte som att d skulle va helt omöjligt.

mattemaz
2008-02-19, 19:22
Har samma problem. Har funderat lite på detta ett tag och har inte kommit fram till nått bra. Hur kollar man lättast om dumpen är dålig?

mattemaz
2008-02-21, 18:32
Ingen som har nått förslag på vad det kan vara?
Det kan inte vara wastgaten eller nått?

rimad
2008-02-21, 20:55
kan vara packning mellan turbo och grenrör

Finn
2008-02-21, 22:36
Har samma problem. Har funderat lite på detta ett tag och har inte kommit fram till nått bra. Hur kollar man lättast om dumpen är dålig?

Ta loss den. Sen har jag för mig att man skulle prova blåsa igenom den å d ska va stopp. Går d att blåsa igenom den så e den kass.

golfii
2008-02-23, 17:18
Hej

Jag märkte för ett par dagar sen att det visslar från motorutrymmet vid fullgas. Det är endast när turbon laddar för fullt.
Jag tror det är dumpventilen som har blivit dålig och läcker.
Vill bara kolla här om jag har rätt eller om det kan vara något annat.
Bilen är en chippad golf gti från 2003.

MVH Martin

kolla så vakumslangen till dumpen är hel och fräch annars kommer dumpen läcka tryck! hade samma visslande ljud i min turbo men de visslade även när ja stängt av motorn och turbon snurrade några varv efteråt.. ja hade en slut turbo då!:( lagringen som glappa därför den visslade för mej.. hoppas du har mer lycka än ja!:)