handdator

Visa fullständig version : Bromsok bak Golf GTI -88



Seger GTI
2008-02-19, 12:18
Har lite problem med min bromsok på min golf.
Handbromsarmarna kärvar som vanligt.

Jag tänkte renovera bromsoken bak. Men hur får jag bort handbromsarmen. Jag kan få upp den ca 1 cm men sen är det stopp.
Kolven och packningarna är borta. Och en låsring som jag hittade i oket.

Tänkte att jag skulle måla dessa också när jag ändå har dom borta.

Hur gör jag?

Falcor
2008-02-19, 12:20
Har för mig att det bara är att dra...alternativ bända ut armen...

GTI-nissen
2008-02-19, 13:40
FAQ: http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=1&id=4

Seger GTI
2008-02-19, 20:48
Jag fick bort handbromsarmen. Så nu ska bromsoken skickas iväg på blästring.

Tack för hjälpen.

Henrik.M
2008-02-19, 21:01
Jag fick bort handbromsarmen. Så nu ska bromsoken skickas iväg på blästring.

Se bara till att plugga alla hål ordentligtinklusive hålet där axeln till bromsarmen går in.

Annars har du ett bromskok som ser snyggt ut och kan förvaras ex i bokhyllan men inte är funktionell på en bil.

Blästersand brukar ta sig in överallt där det inte ska när det gäller bromsok...och dom är känsligare än man tror.

Ett tips bara.

Kelso
2008-02-20, 14:56
När du kommit på hur man får tillbaka låsringen utan att tillverka specialverktyg (eftersom jag inte har möjlighet till det) så berätta gärna! jag jobbar på det...

Falcor
2008-02-20, 14:58
Till låsringen använde jag en låsringstång har jag för mig...

Seger GTI
2008-02-20, 17:27
Hittade en perfekt pluggsats på jobbet så det är fixat.

Men jag har en fråga. Under oket så sitter det en liten metall kula och slår man bort den kommer man in till handbromsaxeln.

Jag funderade om man inte kan sätta en fettnippel där istället, då kan man ju trycka i fett den vägen, då borde handbromsproblemet vara ett minne blott.

Henrik.M
2008-02-20, 18:50
Renovering bromsok : http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a44/a44.php

Montering fettnippel bromsok : http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/data/a1250/a1250.php

Samma ok uppbyggnad audi/vw om någon undrar.

Seger GTI
2008-02-20, 20:50
Det var bra. Då kan jag montera min fettnippel under pga att det redan finns ett hål där och att fettet kommer ändå till samma ställe.

Det var en bra länk.

Skooghe
2009-04-27, 11:54
Jag lånar denna tråden. Håller på å renovera bromsoket. Jag har kommit så långt att jag har fått bort låsringen inne i oket. Problemet är att jag inte får bort den gängade stången som kolven skruvas på. Nån som har gjort det och har nåt bra knep? Måste man ha specialverktyg?

Kan tillägga att jag har en Golf gti 16v -87 med 36mm kolv.

GTI-nissen
2009-04-27, 13:58
Jag lånar denna tråden. Håller på å renovera bromsoket. Jag har kommit så långt att jag har fått bort låsringen inne i oket. Problemet är att jag inte får bort den gängade stången som kolven skruvas på. Nån som har gjort det och har nåt bra knep? Måste man ha specialverktyg?

Kan tillägga att jag har en Golf gti 16v -87 med 36mm kolv.

Har du läst FAQ:n som jag länkade till i tredje inlägget?

I den står det: "Sedan fick jag lirka loss den skruv som oket skruvar på. På skruven sitter sitter en o-ring vilken gör att det kan gå lite trögt."

Går det inte genom att lirka så vet jag inte eftersom jag aldrig gjort det själv.

Skooghe
2009-04-27, 19:24
Ja, jag har läst FAQ:en, men lyckas inte ändå. Verkar inte vara precis samma innehåll i mitt ok heller. Det ser ut att vara nån annan typ av bricka som låser fast den gängade stången till kolven på FAQ:en.

Ingen som har gjort det?