handdator

Visa fullständig version : Laddfrågor Golf Mk3 Td och TDi



VWGolIV
2008-02-18, 21:18
Ja och min polare har vars en Golf Mk3, min är TDi och hans en TD, båda 1996or.

Vi hitta hur man ställde trycket på hans bil, hans ladda 0.4 orginal och nu laddar den 1.0, dock vart ställer man bränsletrycket ?
Vi har skruvat tillbaka den så länge tills vi hittar rätt, kanske nån kan hjälpa oss ifall jag tar en bild.. ?!?
Hans är ju en TD.


Min TDi laddar ca 1 - 1.3 bar, lite beroende på växel, jag testa iof när jag hade släpet på med ca 2 ton.


Vad ska dessa bilar ladda orginal och kan jag också ändra mitt tryck ?

ISBjörnen
2008-02-18, 21:23
om man står framför bilen o kollar på motorn, kolla på pumpen där spridarrören går ut, kolla lite längre upp mot toppen av pumpen så hittar du en skruv med en plåtbit runt gängorna. denna plåtbiten tar du bort o skruvar in skruven.

VWGolIV
2008-02-18, 21:55
Ökar jag trycket då eller minskar ?

Om inget så tror jag att jag vet vilken skruv du menar...

R.Grönberg
2008-02-18, 22:07
Ökar jag trycket då eller minskar ?

Om inget så tror jag att jag vet vilken skruv du menar...

Ju mer du skruvar in ju mer ökar du. Skruva försiktigt, tills du tycker den går bra. sedan skruvar du lite till så det ryker lite extra;)

oops_164
2008-02-18, 22:51
http://i119.photobucket.com/albums/o144/BiggerDigger/pumpen.jpg


Lånade bilden från DCS
Biggerdigger som lagt upp den.


Det är skruven som sitter 3-4 cm till vänster om gaswiren.
Det kan sitta en plombering på den men det är bara att peta loss med en skruvmejsel.

VWGolIV
2008-02-18, 23:14
Kanon, då var det den jag tänkte på.

Då får vi skruva lite imorgon, hoppas vi får någon hk mer =)

pekka kiiskilä
2008-02-18, 23:56
Tänk på att lilla kissen sotar igen rätt fort= Har själv en mk2 med 1,9tdi som jag justerat lite och min kisse var inte fin efter ca 1 vecka så nu körs den med en tom kisse och max ladd är ca 1,7bar för kopplingen klarar inte mer.

VWGolIV
2008-02-19, 01:51
En ny universal kisse kostar inte så värst mycket, eller så åker man till lilla pick and pay skroten och köper en där =)


Men det är bra att veta om inget annat.
Dock funderade jag på om jag skulle ersätta kisen med ett rör eller en tom och så behålla den som är hel och endast köra med den vid besiktning, det kan ju fungera.

Då kan man ladda på lite.

ISBjörnen
2008-02-20, 22:09
du tar av kattskrättet o rensar ut innehållet o monterat tillbaka, bilprovningen inte att märka de ändå. tänk bara på att skruva ner bränslet innan du kommer till sbp.

VWGolIV
2008-02-21, 01:01
Jag tänkte en annan sak, jag åker o hämtar en på skroten och rensar den, så har jag min "orginalkatt" kvar ifall det blir strul med avgasvärden eller liknande.


Hitta en sida som hade typ kcr box fast ett annat märke till bra pris.
Då min är en TDI så kan det ju fungera bra.

Imorgon skall vi testa oss fram på min polares TD.
Så jag återkommer med besked senare =)

pekka kiiskilä
2008-02-21, 21:29
Om du har mekanisk pump så hjälper det inte med chipp.
Om du vill ha mer stabilt laddtryck och mindre mottryck så ska du ha ca 2 1/2" avgas.

Jag kör med rensad kisse och skruvar ner pumpen för besiktning och det har funkat i ca 5år men nu så har tyvär kopplingen och troligen lådan gett upp och jag som har en stumm rally koppling i dieseln.

VWGolIV
2008-02-22, 00:58
Pekka: Jo jag vet.

Kankse blir lite rörig tråd då vi diskuterar 2 olika bilar.

Min polares TD har ju mekanisk och den ska vi i helgen öka trycket på bränslet och sedan kolla turbon och ställa trycket.
Har också införskaffat en kat som skall rensas.

På min TDi så har jag förstått att ett kcr trim eller liknande kan göra susen.
Ska dock ta ett foto för att få reda på vilken slang jag skall koppla tryckmätaren på för att få rätt resultat.