handdator

Visa fullständig version : vibrerande Golf III:a



agneo
2008-02-18, 19:40
Hej!
Jag har ett problem som jag inte kan få nån rätsida på:
Min sambo har en Golf 3:a -93 1.6 motor som vibrerar konstigt när man kommer upp i fart känns precis som när du kör en bakhjulsdriven bil med kassa knutkors i kardan,
har haft funderingar på drivknutar men har kännt på dom och det låter ju inget vid fulla rattutslag heller, har även tryckt i mer fett innanför damaskerna utan resultat,
har kännt på motor/vxl låds kuddarna som verkar ok, hastigheten då bilen börjar vibrera är lite olika- allt mellan 70-120 men oftast vid motorvägsfart runt 110 brukar det börja o försvinner inte förrän du släppt gasen ner till 90-100, det skumma är att ibland går den bra men oftast kommer detta fenomen så fort du kör över 100km/h
Hjulen har jag balanserat o det är samma med vinterhjulen!
Nån som har nåt hett tips så vore jag innerligt tacksam för det håller på att bli riktigt irriterad över detta!

Mvh Agne Olsson, Orust

T-mek
2008-02-18, 20:30
Detta har jag varit med om ett par gånger, och du är på rätt spår med drivaxlarna.
Det har visat sig vara en av de inre (vid växellådan) drivknutarna som orsakat vibrationerna.

Svårt att ställa en exakt diagnos då jag aldrig kunnat "känna" något fel på knutarna. Man får helt enkelt gissa. Hade det varit jag så hade jag börjat med den högra drivaxeln..

D.E
2008-02-18, 20:48
Sorry för OT men måste bara säga att jag skrattade åt din avatar T-mek. Har en likadan dekal på min mk2 reservdelsbil och det var hysteriskt kul när jag hittade den medans jag var arg på bilen för att den vägrade starta. "STOPP! Omöjlig att starta. V-A-G Stöldskydd"

T-mek
2008-02-18, 20:56
Sorry för OT men måste bara säga att jag skrattade åt din avatar T-mek.

Tack! Själv tycker jag att den är klockren, kunde inte motstå frestelsen... :-)

g-man
2008-02-18, 21:23
glappa bakhjulslager kan göra att det vibrerar i bilen och det känns som obalans i hjluen..

har själv vart med om det så..

agneo
2008-02-18, 21:29
T-mek tack för tipset!
Måste man byta knuten eller finns det nåt sätt att få ordning på den ändå?
är den inre dyr o jobbig att byta?
några speciella specialverktyg som behövs?
vad får dig att tro att det är den högra? Erfarenhet eller? =)

T-mek
2008-02-18, 22:33
De jag har lagat har jag bytt knutarna på, men det går kanske att fixa med lite TLC?
Några specialverktyg behövs inte men det kan vara lite bökigt ändå...

Kom precis på en annan grej, hur är det med stötdämparna bak? Om de är tokslut kan man få lite skumma fenomen med bl.a. hjulstuds...

Och ang. höger knut så är det erfarenheten som talar, ja.. ;-)