handdator

Visa fullständig version : Passat TDI -00, Problem med ABS :(



Maxizor
2008-02-17, 19:15
Hej!
Nu är det så att jag har en Passat TDI -00 PD115 som jag bytte alla länkarmar på idag, vänster sida. Köpte den förstärkta satsen ifrån bilstein. Bytet gick jättebra, men sedan när jag skulle köra ifrån GDS-hallen så började ABS:en att bråka med mig.

Den försöker ABS:a alldeles för mycket och det slutar med att det känns väldigt konstigt, sedan efter 2:a eller 3:e inbromsningen tänds ABS/ASR lampan och efter ett tag till säger den att det är "ABS fel", sedan är lampan tänd tills jag startar om bilen och kör till jag når 15-20km/h så släcks lampan och det är som innan dvs samma fel.

Jag förstår inte vad som kan ha gått fel. Jag rörde inte kabeln till abs-givaren, det här är vänster fram. Jag var framme med högtrycken efter jag tagit bort hjulet för att göra arbetsmiljön lite trevligare.

Vad tror ni det är för fel? ABS-Givaren och dess hjul sitter ju på insidan, jag sprutade endast med högtryck ifrån utsidan. Och det borde ju torka ganska fort. Jag har kört ungefär 15km sedan det hände och är likadant.

Är det läge att lossa drivaxeln samt givaren för att kolla att man inte sprutat ner en massa lera och skit vid själva triggerhjulet?

Jag har haft bilen i 6 månader och inte haft några som helst problem innan idag.

Annars är jag inte direkt emot att lämna in bilen för ABS/ASR problem är något som jag hade helat tiden med min förra bil och inte alls ser fram emot.

Har ni några tips eller sätt jag kan felsöka bättre på? Det verkar som den får signal då den släcker lampan men sen inte tillräckligt bra signal när jag bromsar och då får den fnatt.

Tar gärna emot tips på bra mekaniker i sthlmsområdet, spelar ingen roll om det är hemmafixare eller verkstad sålänge det görs rätt och till rätt peng.

Stort tack på förhand till alla som kan tänkas sitta med tips därute..

VWGolIV
2008-02-17, 22:01
Du kan antingen riva o kolla själv eftersom du säger att du använt högtryckstvätt, kan påverka om där kommer skit eller nått annat.

Men jag hade nog försökt läst av felminnet, någon i stockholm borde kunna fixa det åt dig för en liten peng. Då vet du om felet är där eller nått annat.

Maxizor
2008-02-21, 14:40
Jag kollade felkoden och det var givaren..

Tog loss givaren och det visade sig att när jag lossade spindellederna ifrån navet när jag skulle byta länkarmar så lossnade det rost/metallflisor som la sig på givaren. Att tänka på att göra rent där när man varit på och slagit där. Släckte felkoden och det fungerar perfekt!