handdator

Visa fullständig version : Lite småfrågor GTI -88 =)



D.E
2008-02-15, 22:39
Har börjat riva ner en GTI 8v -88 (hör av er om ni vill ha delar) och jag har lite frågor...

Förstadels, hur demonterar man skärmbreddarna? De sitter ju med nån slags bultar eller något men det är bara ett cirkelformat hål i huvudet. Popnitar? De är av metall så det går inte att bända bort dem med mejsel, iaf inte utan kraftigt våld.

Sen så undrar jag hur man tar bort stötfångarhöljena utan att avlägsna hela stötfångaren, eller hur man avlägsnar stötfångaren lättast. Sitter stötfångarhöljet med nån slags clips så man kan slita loss det? Tänker inte försöka för det känns som det sitter rätt bra...

Och till sist, har fattat det som att elstyrda fönsterhissar och taklucka är rätt ovanligt på mk2 så de vill jag såklart sälja. Är det bara att skruva loss motorerna för hissarna och luckan och koppla loss kablarna? Man lär väl få lov att ta bort innertaket och dörrsidorna också, eller vad?

Tacksam för svar
Dennis

Lillen
2008-02-15, 22:40
Popnit sitter breddarna med!

D.E
2008-02-15, 23:01
Jo, men hur faen får jag bort dem? Är det borr som gäller, eller?

pekka kiiskilä
2008-02-15, 23:05
Poppnitarna borras bort.

D.E
2008-02-15, 23:06
Gah, rackarns. Kommer alltså ta ett tag och bli svårt i mitt sattrånga garage. ;)

Bastard66
2008-02-16, 02:14
Har börjat riva ner en GTI 8v -88 (hör av er om ni vill ha delar) och jag har lite frågor...

Förstadels, hur demonterar man skärmbreddarna? De sitter ju med nån slags bultar eller något men det är bara ett cirkelformat hål i huvudet. Popnitar? De är av metall så det går inte att bända bort dem med mejsel, iaf inte utan kraftigt våld.

Sen så undrar jag hur man tar bort stötfångarhöljena utan att avlägsna hela stötfångaren, eller hur man avlägsnar stötfångaren lättast. Sitter stötfångarhöljet med nån slags clips så man kan slita loss det? Tänker inte försöka för det känns som det sitter rätt bra...

Och till sist, har fattat det som att elstyrda fönsterhissar och taklucka är rätt ovanligt på mk2 så de vill jag såklart sälja. Är det bara att skruva loss motorerna för hissarna och luckan och koppla loss kablarna? Man lär väl få lov att ta bort innertaket och dörrsidorna också, eller vad?

Tacksam för svar
Dennis


Kofångarna tar du bort genom att skruva loss 2 st (17mm?) bultrar i den främre balken (där det främre motorfästet sitter) ta ej bort den i mitten bara för då kommer hela balken att rasa ner... vilka kofångare har du?? är det 90:ans är det inga probs att ta bort den från balken iaf..

D.E
2008-02-16, 15:31
Kofångarna tar du bort genom att skruva loss 2 st (17mm?) bultrar i den främre balken (där det främre motorfästet sitter) ta ej bort den i mitten bara för då kommer hela balken att rasa ner... vilka kofångare har du?? är det 90:ans är det inga probs att ta bort den från balken iaf..

Det är en -88, alltså små stötfångare. Men ska kika. Tack

D.E
2008-02-16, 19:32
Tog loss de två stora bultarna som går genom stötfångarfästena och in i balken. Sen, när jag konstaterat att stötfångaren satt som gjuten så tog jag loss de två små med. Sitter fortfarande stenhårt. Hur göra?

EDIT: En sak till, måste jag lossa listen mot fönstret för att få loss dörrsidorna? Får inte loss den med mejseln. Har tagit bort alla skruvar och dörrsidan är lös utom upptill.

Behöver lite assistans :)

Megapolaren
2008-02-17, 01:28
En sak till, måste jag lossa listen mot fönstret för att få loss dörrsidorna? Får inte loss den med mejseln. Har tagit bort alla skruvar och dörrsidan är lös utom upptill.


Har du prövat att lyfta dörrsidan uppåt? Om alla skruvar är borttagna så tar man loss dörsidan genom att lyfta den rakt uppåt, den sitter liksom inklämd i ett spår högst upp.

D.E
2008-02-17, 01:52
Har du prövat att lyfta dörrsidan uppåt? Om alla skruvar är borttagna så tar man loss dörsidan genom att lyfta den rakt uppåt, den sitter liksom inklämd i ett spår högst upp.

Ska testa det! Tack.

D.E
2008-02-17, 23:00
Hjälp mig nu, hur får jag bort stötfångarna? Har lossat på de 4 bultar jag såg som fäste frontstötisen vid balken och den sitter fortfarande som gjuten! Har varit på sidorna (sitter väl med clips där?) med en kofot och det lossnar ändå inte, vill inte förstöra plasten för mycket.

Tack på förhand
Dennis

Bastard66
2008-02-17, 23:46
det ska bara vara att ta loss de 4 bultarna i balken (inte den i mitten) sen drar man bara stötfångaren framåt. Det kanske är någon som har dragit i någon skruv någonstans i plasten??

D.E
2008-02-17, 23:52
Måste vara det. Ska kika närmare sen men det verkar skumt. Hur får man loss clipsen på sidorna? Bara att dra som fan eller? :P

P.Hagel
2008-02-18, 00:08
Måste vara det. Ska kika närmare sen men det verkar skumt. Hur får man loss clipsen på sidorna? Bara att dra som fan eller? :P


Det är inga clips.
Utan stöd som håller upp stötfånagren i bakkant.
Kan endast demonteras när stötfångaren är borta.

Sitter med en styrpinne i mitten.

Lossa nu bultarna och drag rätt ut.

Dom bultarna längs fram lossas genom att ta bort plastpluggen i frontplåten,om den sitter kvar vill säga.

D.E
2008-02-18, 23:00
Ursäkta om jag är lite trög men jag fattar inte vilken styrpinne och vilken plastplugg du pratar om. Jag tittade under och det är ett stort fäste till stötfångaren på varje sida som sitter fast i balken med två bultar per sida, en stor och en liten. Det är den enda fästpunkten jag ser. De bultarna har jag som sagt dragit loss redan.

Bastard66
2008-02-18, 23:15
du har tagit bort fel bultar.. du ska endast ta bort dom stora bultarna... sätt tillbaka dom 2 små bultarna.. sedan tar du å tittar underbilen vid frontplåten.. där har du 1 hål på var sida som är c:a 5cm i dia. (eller så sitter det en plugg i hålet som P.Hagel skrev) I hålen hittar du en stor bult till (17 skalle tror jag) ta bort dom 2 så får du loss kofångaren.. Men sätt tillbaka dom 2 små annars ramlar balken ner..

D.E
2008-02-18, 23:22
Okej! Tack för hjälpen, det uppskattas. =)