handdator

Visa fullständig version : Vattenslang?



Manny
2008-02-14, 16:22
Ännu en fråga om slangar :P

Slangen som går mellan de stora kylvatten kanalerna (ungefär som till oljekylaren fast utan kylaren), måste den finnas kvar?

Skulle gärna vilja rationalisera bort den.

Dessutom skulle jag vilja sätta den smala slangen till exp kärlet på slangen från värme paketet. Går det bra?

Blir lite luddigt men jag hoppas nån förstår.

Raz
2008-02-14, 16:32
Skulle bli betydligt enklare om man fick se några bilder på det du menade.

Jag har rensat min motor (1.8T AUQ) ganska rejält från både vakumslangar och vattenslangar men jag vet inte om det ser likadant ut på din motor.

Manny
2008-02-14, 16:46
jo jag vet.. men jag har inte garaget utanför dörren :P.

Den ena änden sitter i metallröret som går runt blocket. Och den andra sitter i ett så kallat fördelningsstycke med 2 stora slanganslutningar och en mellanstor och en liten. den minsta går nog till spjällhuset och det är den mellanstora som går till metallröret.
Fördelningsstycket är i plast och är vinklat ca 35grader. Den finns även på AGU motorn, men metallröret runtblocket inte är exaktlikadant.

Manny
2008-02-14, 16:59
Sitter o spanar etka litegrann... verkar som det inte ska sitta nån slang rakt emellan de "stora" rören utan allt som går paralellt är till något, tec växelådskylare eller oljekylare... riktigt rörig bild bara...
Kan detta stämma?

Norpan
2008-02-15, 08:55
Än en gång så skulle jag inte röra så mycket av slangarna på den motorn, allt är kopplat som det är av en anledning : )

Sen att det finns lite att snygga till det är en annan sak, men jag skulle inte ge mig på att koppla om nåt.

Manny
2008-02-17, 13:50
Men frågan är av VILKEN anledning den sitter där? är det för att inte pumpen ska gå med för mycket motstånd, för att det snabbare ska bli värme, för att motorn kokar utan den eller bara för att ersätta en växellådskylare till automatarna?

Att bara låta saker o ting vara bara därför att kommer inte på fråga. Har det en viktig funktion så självklart så ska den vara. men om den verkligen inte behöver sitta kvar så ser jag ingen anldning att låta den vara.

Just my cup of tea.

Manny
2008-02-17, 23:30
Nån som har en bra förklaring på vad denna slang faktiskt gör för nytta?