handdator

Visa fullständig version : Slang på insug AGN



Manny
2008-02-14, 16:18
Mors.

Det sitter en slang på mitt insugsrör/slang vid slangen från vevhusventilationen som går till plenumet. En ganska smal slang (6mm). Själva hålet i insugsröret är bara 1mm.

Behövs denna och vad gör den?

Är det för tomgången kanske?

Norpan
2008-02-15, 07:54
Jag skulle låta alla vakumslangar sitta där dom sitter på den där motorn : )

Tror att slangen är för att öppna nån ventil för att jämna ut trycket i vevhusventilationen beroende på varvtal. Tar man bort den så kan man få bilen att börja dra olja, m.m.

Manny
2008-02-15, 08:34
Grejen är ju att jag vill byta ut plastslangen mella LMM och spjället. Den lillaslangen sitter bara rakt in i plenumet och i backventilen till vehusventen i det plaströret.

Om den måste sitta kvar, kan det vara så att den är strypt till just en mm för nån viss funktion.

Manny
2008-02-15, 08:39
JAA! Jag kom precis på vad den gör! :D lite tankeverksamhet gör nytta.

När man släpper gasen (stänger spjället) så blir det ett starkt vakuum i plenumet och då suger den slangen ihop membranet i vevhusventilationen (ventilen på slangen mella spjäll och LMM så att ångorna i vevhuset inte kan ta genvägen ut genom filtret.

Då är ju frågan om LMM kan ta nämnvärt skada av ångorna? Om jag skippar den slangen och låter vevhusventen sitta i ett T kors på insuget bara.

Eller ska jag strunta i vakuum i vevhuset och bara sätta en catchtank eller liknande?

Norpan
2008-02-15, 10:25
Som sagt så är motorn gjord för att gå som den ser ut och det där med catchtank gör oftast att det luktar unk och f*n i bilen, sluten ventilation är oftast bäst.

Keirn
2008-02-16, 17:14
Ångorna kan skada LMM beroende på utförande, troligtvis är din delvis gjord av keramik och tar skada av för mycket ångor.

Manny
2008-02-17, 13:45
Man kan inte snöa in sig på att motorn ska vara som den e byggd. ALLT på motorn är gjort för nånting specifikt. tillexempel ljuddämpare är bla för att bilen inte ska låta. Om man då vill bytta avgasröret så kan man ju inte låta bli bara för att dom som har konstruerat bilen för ett visst ändamål.
Och ska man strunta i att trimma för att nån har gjort en driftsäker maskin som ska fungera i många länder i många år för olika ändamål under olika förutsättningar.
Då ska man ge f*n i att sänka sina bilar och byta till lågprofilhjul bara för att det inte var tänkt så från början, bilen är ju byggd för att ge komfort. inte sportighet.
Det köper jag inte.

Jag kommer nog att göra ett insugsrör som har anslutning för vevhusventen men utan denna ventilen som slangen kontrollerar. Jag får helt enkelt hålla koll på hur mycket skit det kommer i närheten av LMM.

Norpan
2008-02-18, 09:08
Jo man får göra som man vill..... men Vw´s tekniker är inte helt bakom flötet och alla dessa slangar fyller nog en funktion som dom provat ut, sen är det väl så att allt går att modifiera...
Bara du har en tanke på att moderna motorer kastar upp felkoder för i stort sett ingenting nu för tiden, som trasiga slangar och sånt..

Det går att sätta ett par webrar på den där motorn och köra fördelare om man vill det men man kanske tappar lite HK eller i bästa fall får man mer.

Man får göra som man vill helt enkelt. :)

Det är nog bara mecka undan plaströret och smacka dit nåt som är snyggare, men jag skulle behålla sluten vevhusventilation då vevhusgaser luktar sk*t.
Den där vakumventilen jämnar bara ut trycket i vevhuset skulle jag tro och motorn går nog alldeles utmärkt utan den, ivärsta fall drar den lite mer olja, men,men!

Manny
2008-02-18, 09:54
Vevhusventen blir nästan som orginal förutom att när man släpper gasen så att spjället stänger så kan det i värsta fall krypa ut lite ångor i filtret. Det är bra att ha lite vakuum i vevhuset ju.

Alltså precis om det är fast utan ventilen.