handdator

Visa fullständig version : När tar ni ut bilen från vinterförvaring?



zchnygg
2008-02-12, 21:08
som topiq lyder.. när åker vinterbilen bort som sommarpärlan fram?

funderar på om 1 april är ett bra datum eller om man skall vänta på väder och vind att stilla sig? kanske ställa på den och köra hem den 1 april och bara lufta ibland.. hmm..

något man måste tänka på när man tar fram den??

Fredrix
2008-02-12, 21:12
1:a april är de som gäller !
Kolla däcktryck och göra en vårrekond är det jag ska göra.

Cullberg
2008-02-12, 21:35
Åker sommarpuckarna på då också eller?

Junfors
2008-02-12, 21:40
1 april får det bli iår ja när Sturup är såpass tidigt, i fjol kunde man ju vänta till 1 maj sitället, och ja sommardäcken åker på då för det är det eda jag har till den vita:).

Lillen
2008-02-12, 21:50
Hur tänker ni nu =)

BluedogR
2008-02-12, 21:57
Tidigast 1 April blir det,tror fin fälgarna åker på en två veckor in i april blir väl att åka till sturup på orginalfälgarna iår annars får passaten en tur till sturup

zchnygg
2008-02-12, 22:47
då får det bli 1April som den tittar ut.. iof så åker sommarpuckarna på redan i morron=)

Manny
2008-02-12, 22:47
Så fort jag har gjort klart insidan så ska den ut :D

ovredsson84
2008-02-12, 23:08
Mitt mål var till sturup, men satsar på bugrun..

vw-power
2008-02-12, 23:11
det blir la runt slutet av april början på maj för min del om det går
enligt planerna!!

Bastard66
2008-02-12, 23:13
jag får nog ta ut den i maj nångång eftersom jag förbereder för lackering nu och d e ju bäst å va noga så d blir riktigt =)

P.Hagel
2008-02-12, 23:38
Hoppas att jag får ut någon innan sommaren.

Mawe
2008-02-12, 23:56
1 April tar jag ut min... Var dock ute o rastade den i fredags.. skulle se så att allt gick som de skulle, och självklart gick gtin som ett skott :D Den 11 april bär det av med GTIn till Amsterdam... ska bli spännande o se hur den beter sig på autobahn.. hehe

P-plats.se
2008-02-13, 00:17
Jag har som mål att få den besiktad i början av maj så jag får köra lite innan Bug Run...

ovredsson84
2008-02-13, 23:51
1 April tar jag ut min... Var dock ute o rastade den i fredags.. skulle se så att allt gick som de skulle, och självklart gick gtin som ett skott :D Den 11 april bär det av med GTIn till Amsterdam... ska bli spännande o se hur den beter sig på autobahn.. hehe



Autobahn....

Gör sig inte bättre där som någon annan stans....

Skall du testa en vw/gti så e det på kurviga små snabba vägar... Där gör dom sig bäst enligt mig... Rakt fram och fort kan alla köra....

mellowd
2008-02-14, 00:22
påsk påsk

G60 V-spec
2008-02-14, 02:37
Mitten av April är det som gäller. Använder bilen bara 3 månader om året så skatten och försäkringen ska vara värd pengarna ;)

silversurfaren
2008-02-14, 08:44
Bilen kommer ut när den är färdig!!!

Hoppas inom 2 månader, ska ringa och kolla hur det går med mätartavlorna, Lämnade iväg för renovering och har inte fått dom än...hastighetsmätaren hade ballat ur!

Annars ser det ljust ut på Vw-himlen. ;)

R.Grönberg
2008-02-14, 08:58
Min var ute och smakade på våren igår en runda=)

Raz
2008-02-14, 09:19
Mk2an brukar komma ut i slutet på April när dom har sopat gatorna.

Mk1an hann väl precis ut tills slutet på säsongen 2007, den kommer nog ut lite tidigare i år hoppas jag :-)

Plura
2008-02-14, 10:24
Brukar bli när vägen är isfri och solen skiner. Beror ju också på när skrothögen blir klar men tippar på nån dag innan bugrun :P

zchnygg
2008-02-14, 13:45
när vägen är isfri och solen skiner,.. det är ju idag.. och jävlar vad det suger i åka mk1 tarmen nu..

var nere igår och monterade på sommarhjulen och kom på mig själv med att sitta bakom ratten och lukta. är det bara jag eller har mk1órna en speciell doft.. för mig påminner den om när jag var barn och åkte med pappa på filurtur..

zoddri
2008-02-14, 16:43
Vinterförvaring? En golf kan man väl använda året runt? :)

Camaron brukar titta fram nångång vid påsk, allra senast till 1 maj.

ovredsson84
2008-02-14, 22:20
Ska ringa och kolla hur det går med mätartavlorna, Lämnade iväg för renovering och har inte fått dom än...hastighetsmätaren hade ballat ur!


Var lämna du då???

BluedogR
2008-02-18, 22:53
Blev sugen nu när det e sådant fint väder i de södra delarna av detta land,så va nere i garaget och starta upp bilen fan vad sugen jag blev att ta en runda men men fick,knippa sig i benen inte förre den 1 april plus 19" ska på med vill inte kör med orginalfälgarna och halvtaskiga däck nu när det e fullt av grus på vägarna,har inte tänkt så mycket på den innan men suget kom riktigt idag

pekka kiiskilä
2008-02-19, 00:00
Jag kör ut busbilen lite när lusten kommer och det blir en tur på några km så bromsar mm inte kärvar ihop.

börne
2008-02-19, 10:29
Här i Lule blir det kring 1a maj,kanske nån da tidigare.Blir sedan nån sväng till mittsverigebanan och piska runt lite.

silversurfaren
2008-02-19, 10:37
Var lämna du då???


Jag lämnade hela panelen till Ove på instrument JIGE i Leksand.
Efter ett litet reportage i Retro tidningen så bestämde jag mig för att renovera hastighetsmätaren...visade liiite fel!

Som BluedogR här på forumet kan intyga...han låg bakom mig i 100 km/h hem en gång från Bug Run, mätaren visade på 120km/h i min bil! ;)
Han var rätt trött på att ligga där efter 300km, men hans R32:a hade aldrig dragit så lite bensin förrut...allt för nått gott med sig, eller hur!
;)
Hoppas på en fungerande mätare i år och inget fladdrande som den gjorde då.

ivah
2008-02-19, 12:31
Jaa, hum.. sitter faktiskt just nu och funderar när jag ska ta fram den, eller iaf ta hem den då blien för tillfället är på vinterförvaring. Mitten på mars ?
Lär inte bli senare än första april iaf !
För nu vill jag åka golf =D

Blir lätt tröttsamt att åka jetta som knappt går 140 längre (hård vinter), den börjar bli lite små trött hehe :-)


Hur är det, får jag köra hem den på sommar sulorna sålänge det inte är halt ute ? I mars alltså. =)

Manny
2008-02-19, 12:35
Sä länge det inte är "vinterväglag" så går det bra att köra på vintern med sommardäck. Men begreppet "vinterväglag" är det farbor haffa som tolkar, ganska luddigt uttryck.

ivah
2008-02-19, 16:17
Sä länge det inte är "vinterväglag" så går det bra att köra på vintern med sommardäck. Men begreppet "vinterväglag" är det farbor haffa som tolkar, ganska luddigt uttryck.

Joo men sålänge de är plusgrader och torrt så lär dom ju inte kunna ta mig tycker jag, inte för det iaf ;).
Jag har förvaringen med bilen ca 20 mil hemmifrån nämligen. Vore ju dumt att åka dit för att ha kört på sommar sulorna.

BluedogR
2008-02-19, 20:25
Jag lämnade hela panelen till Ove på instrument JIGE i Leksand.
Efter ett litet reportage i Retro tidningen så bestämde jag mig för att renovera hastighetsmätaren...visade liiite fel!

Som BluedogR här på forumet kan intyga...han låg bakom mig i 100 km/h hem en gång från Bug Run, mätaren visade på 120km/h i min bil! ;)
Han var rätt trött på att ligga där efter 300km, men hans R32:a hade aldrig dragit så lite bensin förrut...allt för nått gott med sig, eller hur!
;)
Hoppas på en fungerande mätare i år och inget fladdrande som den gjorde då.

Ja det va en trevlig resa den ja,Där va mycket soppa kvar då men kom till HBG men det fick man åtgärda sista biten hem
Hoppas den visar rätt så det inte e andra hållet om så man kommer hem utan ett körkort

BluedogR
2008-02-19, 20:29
Sä länge det inte är "vinterväglag" så går det bra att köra på vintern med sommardäck. Men begreppet "vinterväglag" är det farbor haffa som tolkar, ganska luddigt uttryck.

Så sant så
Gjorde misstaget ett år tog ut kärran 28 mars mindre kul att betala skatten för hela mars för tre dagar
visst inga jätte pengar men de 280kr kan jag ha roligare för då års skatten ligger på runt 3000:- lär väl bli över iår

scorpio72
2008-02-19, 20:31
Så fort den tinat fram från sin kalla vinterförvaring.
Tyvärr var jag tvungen att ha den utomhus hos min far.
Hade ett plastgarage på den från början men det blåste sönder innan snön hade lagt sig ens.

Men har iaf varit o kollat till den lite samt skottat bort snön.
Tyvärr har jag fått nå vita mögelaktiga prickar på sätena, blir att plocka ur hela inredningen och sanera innan den tas i trafik-

silversurfaren
2008-02-19, 21:45
Har du inte möjlighet att veva ner rutorna en liten bit...minst 1-2cm så lär det bli problem med mögel i bilen under förvaringen.
Detta är svårt om man förvarar bilen utomhus.

Jag vet, för lillgrabben brukar pilla på fönstervevarna bak på Polon...med slutresultatet att dom är nervevade någon mm. Kul när det senare regnar...då undrar man varför det rinner på insidan av fönstret!!! ;)

scorpio72
2008-02-19, 21:54
Brukar inte vara något större problem om det är normala vintrar här uppe.
Men med bara fukt och skit så blir det mögel ist.
Annars brukar ju alla mögelsporer frysa bort.. hehe.
Haft den stående där tidigare men då inomhus i kallförråd, aldrig några som helst mögelproblem då.

Jocke_M
2008-02-19, 22:03
Kör året runt.. Fast inte så mycket på vitnern ändå. Åker ju på saltfria vägar så gör ju inte så mycket.. Fast då får man ju lättare stenskott här uppe :/

Jocke_M
2008-02-19, 22:06
Sen har jag den alltid i varmgarage också..

zchnygg
2008-03-27, 23:51
1 april jo ja tackar ja..

tanken var ju att det skulle vara dagen då den röda kikar ut.. hade passat så bra.. då sitter nya coils monterade på och det skulle vart kul.. men vad händer??

snö snö och lite mera snö.. sen kommer saltbilen och jävlar vad trött ja blir.. nu får det dröjja tills saltet är bortspolat från vägen..

jag som såg fram mot 1 april.. vad ska man nu se fram mot ?

Manny
2008-03-27, 23:58
Jag har redan vart ute några dagar o snurrat :D, senast igår :D

Fredda84
2008-03-28, 13:11
Sä länge det inte är "vinterväglag" så går det bra att köra på vintern med sommardäck. Men begreppet "vinterväglag" är det farbor haffa som tolkar, ganska luddigt uttryck.

Det är väl inte ett direkt luddigt begrepp, "Vinterväglag" är när det är snö eller is på någon del av vägbanan, nästan citerat från vägverkets hemsida...
är det rent och fint på den väg man färdas på så ska man inte kunna få böter. för man kan väl inte få böter för att det finns snö på vägen 10 mil bort...?

Bara jag får min bytta motor att starta så blir det lite glidande med bilen i finvädret i helgen =)

R.Grönberg
2008-03-28, 16:35
Det är väl inte ett direkt luddigt begrepp, "Vinterväglag" är när det är snö eller is på någon del av vägbanan, nästan citerat från vägverkets hemsida...
är det rent och fint på den väg man färdas på så ska man inte kunna få böter. för man kan väl inte få böter för att det finns snö på vägen 10 mil bort...?

Bara jag får min bytta motor att starta så blir det lite glidande med bilen i finvädret i helgen =)

FEL.
under 5+ anser dom som vinterväglag om det är snö och så. även om vägen är torr.

Manny
2008-03-28, 17:27
FEL.
under 5+ anser dom som vinterväglag om det är snö och så. även om vägen är torr.
Källa? Så vitt jag vet så finns ingen generell praxis i den frågan.

Men polisens bedömning på vinterväglag brukar innebära snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar.

Men enligt polisen.se så bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Se länk: http://www.polisen.se/inter/nodeid=12491&pageversion=1.html

Självklart finns det poliser liksom besiktningsgubbar som är griniga. Det finns folk som har fått böter bara för det är snö på åkrarna bredvid (!) vägen. Men å andra sidan så har folk fått böter felaktigt för en massa andra saker med.

R.Grönberg
2008-03-28, 18:54
Källa? Så vitt jag vet så finns ingen generell praxis i den frågan.

Men polisens bedömning på vinterväglag brukar innebära snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar.

Men enligt polisen.se så bör man använda vinterdäck när temperaturen närmar sig noll eller när det är minusgrader.

Se länk: http://www.polisen.se/inter/nodeid=12491&pageversion=1.html

Självklart finns det poliser liksom besiktningsgubbar som är griniga. Det finns folk som har fått böter bara för det är snö på åkrarna bredvid (!) vägen. Men å andra sidan så har folk fått böter felaktigt för en massa andra saker med.

Detta var ett gäng poliser som predikade bara

Fredda84
2008-03-28, 20:54
ja står det "bör" och inte "skall" så är det väl inte lag på vinterdäck när det närmar sig noll grader, den som är mest påläst vinner... kanske inte ute på fältet mot en grinig polis men i rätten kan det väl inte hålla när det står "bör" på polisens hemsida, jag skulle inte skriva på en böter i ett sånt fall....

Wolfen
2008-03-29, 10:35
1 maj blir det för min del så hinner de sopa gatorna. Fria från all slask, salt, grus osv. Fint väder hoppas vi på också:)

Gullideckel
2008-04-29, 22:55
Tänkte ta ut den 1 maj(har tjuvåkt lite)...hoppas på cabväder men ser inte ut så enligt SMHI :-).

pekka kiiskilä
2008-04-29, 23:02
1a maj är min påställd.

Manny
2008-04-30, 01:03
min har vart påställd i ett par månader nu... :P

Tiaz
2008-04-30, 01:47
Nyss hemkommen med pärlan:) Äntligen slut på vinterdvalan.

Raz
2008-04-30, 11:47
På fredag tar jag ut ABTn för i år och Mk1an har varit påställd hela året =)

Henrik.M
2008-04-30, 14:14
Imorgon kommer GTI:n ut ur garaget.
Skalla dock besiktigas och säljas. =/

zoddri
2008-04-30, 15:40
Imorgon kommer GTI:n ut ur garaget.
Skalla dock besiktigas och säljas. =/

Skicka PM om du har lösa delar eller liknande som ska säljas :)

Henrik.M
2008-04-30, 16:28
Skicka PM om du har lösa delar eller liknande som ska säljas :)

Köp hela bilen istället.

Gullideckel
2008-05-02, 00:29
Gôttmos...blev ju cabväder idag( +17C och strålande sol här).

Fick en härligt första tur...Bhn längst fram satt på fint!

:-)

Lillen
2008-05-02, 01:12
FEL.
under 5+ anser dom som vinterväglag om det är snö och så. även om vägen är torr.

5+ här uppe kan betyda 1,5meter snö och ishalka eller helt bara vägar utan is.
Beror helt på snöläget så det där är ju bara skitsnack.

Vinterväglag är det när det är halt eller kan tänkas bli halt!
Blir det halt och man har sommardäck så har man försummat något helt enkelt.

Lillen
2008-05-02, 01:14
Idag fick jag iaf ut mitt lik ur garaget.
Även om det nu inte är en uttalad sommarbil.
Mina bilar går året runt.

P.Hagel
2008-05-02, 11:49
Min står och väntar på bes.Påställd och klar.

Sedan så blir det nog som henrik.
4-sale......

Till farsgubben.

Eftersom MK1:an kommer att at en hel del tid för att bli renoverad.

Har just nu en bil för mycket.

T.Gustavsson
2008-05-02, 22:45
Om allt går som det ska kommer Vr6:an ut på söndag. Har en handfull delar kvar att montera. Har den visserligen påställd året runt men den rullar bara vid finväder under vinterhalvåret.

// Tomas