handdator

Visa fullständig version : Vilken N75 Ventil?



Cullberg
2008-02-12, 09:09
Tror att det är fel på min N75 Ventil, Frågan är som man skall byta till orginal eller någon anna modell? Såg tex att dahlbäckracing säljer andra! Vad är det för skillnad på dessa? Bilen i fråga är min Golf gti 180HK (AUQ motorn) -02

mattemaz
2008-02-12, 13:36
Jag kan nog ha samma fel.. jag läste på vwvortex att det fanns lite olicka modeller vilken ska man ha?

Cullberg
2008-02-22, 20:27
Var inne på VAG idag och beställde en ny! Det verkar som att det var "F" Versionen... Fortfarande ingen som vet vilken man bör ha? eller vad skillnaden är? Har 180hk AUQ motorn som är chipad

D_Stenlund
2008-02-22, 20:41
va är betyder n75ventil ?

Cullberg
2008-02-22, 20:51
Är en magnetventil som styr laddtrycket dvs När avlastningsvetilen skall "släppa" vad jag har fattat det som! Sitter precis brevid Avlastninsventilen! SÅ beroende på vilken N75a du har så sår du olika laddtrycks beteende och kan även få ett högre laddtryck vissa ventiler men jag vill bara ha ett jämnare! Tror att C sitter i min bil just nu så skall se om det blir bättre med en F ventil, Annars blir det till att prova K ventilen då den verkar bra... Finns även H och J =)

D_Stenlund
2008-02-22, 21:03
oki, nymodigheter sånt finns inte på min gamling :D

Jocke_M
2008-02-22, 21:11
Är en magnetventil som styr laddtrycket dvs När avlastningsvetilen skall "släppa" vad jag har fattat det som! Sitter precis brevid Avlastninsventilen! SÅ beroende på vilken N75a du har så sår du olika laddtrycks beteende och kan även få ett högre laddtryck vissa ventiler men jag vill bara ha ett jämnare! Tror att C sitter i min bil just nu så skall se om det blir bättre med en F ventil, Annars blir det till att prova K ventilen då den verkar bra... Finns även H och J =)


Går det inte å ta bort den helt så den laddar som fan?

Har för mig det va nå sånt på min brors gamla t5:a, va iaf nån ventil eller liknande som var bortplockad så den gick riktigt hårt.. Men kanske itne så skonsamt för motor :)

Cullberg
2008-02-22, 23:45
Det går att ta bort den ja, finns mnga som gör det "over there".... Men laddtrycket styrs ändå av ECU så det blir inte samma som på en T5a!

VWR18
2008-02-23, 00:06
Du kan inte ta bort den från själva kontakten, men plugga ändarna och koppla in en mekanisk eller elektronisk laddstyrning går bra. Däremot kommer ecu´n gå över i felsäkert läge" limp mode " om du överstiger det inprogramerade laddtrycket!

N75 ventilen är som sagt en magnetventil som reglerar det angivna laddtrycket genom att öppna selonoiden en viss tid, längre tid=högre ladd, snabbare öppning= snabbare respons.
Det är juste dom parametrarna som skiljer mellan dom olika bokstavs varianterna!

Cullberg
2008-02-23, 00:26
Oki men blir till att testa denna F varianten annars får det bli K

VWR18
2008-02-23, 00:35
Har J varianten från Rs4 i min, funkar bra med mycket ladd:)

Cullberg
2008-02-23, 08:34
Ja det är väl den som skall vara "Race" varianten...

dollar
2008-02-23, 17:20
Jag mailade dahlbäck idag.

Frågade följande:


Jag tänkte bara höra vad det är som skiljer på de olika taktventilerna (N75). Kan det vara någon fördel att byta till någon av dessa, det är till en chippad golf GTI -03.



Fick svar:
Hej

Det blir ingen skillnad att byta taktventilen, det är bara anslutningarna

Som är olika.


DBR

Cullberg
2008-02-23, 18:01
Ja det var ju märkligt, om man läser på tex vwvortex så skriver folk om olika uppförande med laddtryck!?!