handdator

Visa fullständig version : Är det bränslehuvudet som är stoppet nu?



AdamBTW
2008-02-12, 01:10
Tja! kollade hästkrafterna på motorn förra året på Bugrun och då visade det sig vara 182hk och 200nm vilket man kan väl kanske vara nöjd med, men min fråga är om det kan vara bränslehuvudet som behöver bytas nu för att hitta lite till? blir lite fundersam på detta då man sitter och läser runt här och ser att dom brukar sätta stoppet vid 160hk (antar ni menar på hjul då) kanske ska hitta ett saab 900 huvud, provade med 240tic huvud men den gick nästan sämre tyckte jag då den fick på tok för mkt bränsle hela tiden (kan vart sönder det vet jag ej) men uppskattas med lite råd av nån som kan detta? kanske ska tillläggas att det nog kommer bli E85 till sommaren som drivmedel.
mvh Adam

znabb
2008-02-12, 07:11
Tja! kollade hästkrafterna på motorn förra året på Bugrun och då visade det sig vara 182hk och 200nm vilket man kan väl kanske vara nöjd med, men min fråga är om det kan vara bränslehuvudet som behöver bytas nu för att hitta lite till? blir lite fundersam på detta då man sitter och läser runt här och ser att dom brukar sätta stoppet vid 160hk (antar ni menar på hjul då) kanske ska hitta ett saab 900 huvud, provade med 240tic huvud men den gick nästan sämre tyckte jag då den fick på tok för mkt bränsle hela tiden (kan vart sönder det vet jag ej) men uppskattas med lite råd av nån som kan detta? kanske ska tillläggas att det nog kommer bli E85 till sommaren som drivmedel.
mvh Adam


du borde kanske skriva vilken bil de gäller:)

och det är inte "bara" att stoppa dit ett annat bränslehuvud,du måste ställa in motorn med soppa+tändning ordentligt för att få rätt effekt och för att få motorn att hålla.

GTI G60
2008-02-12, 09:16
D går ju inte bara att byta huvud, måste ju justera in d oxå....
Och fixa en bättre bränslepump oxå.
Vi åker med ett sådant på våran Golf å d e inge 180hk i den, Än ;)
Är du sugen på att få mer Hk och mer körbar bil så bör du skaffa dig ett nytt Styrsystem....
Typ MS, Vems, Haltech mm
Då slipper du fundera på om det räcker

Dave the brave
2008-02-12, 12:56
Det du bör göra är att mäta avgaserna med en bredbandslambda, då får du svar direkt om den går för snålt.

Som sagt, vad är det för motor och hur är den trimmad?

Som GTI G60 säger så kan du antagligen plocka ut mera hästar genom att byta till elektroniskt insprut. Det går att justera mycket mer exakt, du kan tex öka bränslemängden vid ett visst varvtal och last. När du ligger på gränsen vad ett K-jet klarar blir det gärna så att den går fett på låga varv och snålt på höga varv och hög last.

Lillen
2008-02-12, 15:00
kollade hästkrafterna på motorn förra året på Bugrun och då visade det sig vara 182hk och 200nm vilket man kan väl kanske vara nöjd med, men min fråga är om det kan vara bränslehuvudet som behöver bytas nu för att hitta lite till?

Med de siffrorna på antal Hk i motorn borde du nog ta en bromsning och justering av allt.
Dessutom kanske fundera på om det ens är lönt att fippla med detta sprut mer?

Kanske till och med är svårt att plocka mycket mer hästar med K-jeten.
Som grabbarna skriver är det nog bra läge att uppdatera till elsprut.


kanske ska tillläggas att det nog kommer bli E85 till sommaren som drivmedel.

Ännu en anledning att fundera på ett annat sprut!?

AdamBTW
2008-02-12, 18:17
tackar för för svar! hehe ojdå visste att det var nått jag glömde :) detta gäller då en 2.0l 16v motor som sitter i en mk2a, och inställning med sprut och så vidare vet jag om så det pillar jag mkt med själv, så det tror jag inte e nått större fel på. ;) sen uppgradering till elsprut kommer väl komma inom sin tid, men som student på universitet har man inte precis råd med att lägga 6 lakan på ett ett sådant. tänkte bara höra om ni tycker det e lönt att byta det? för att kanske få bättre flöde på bränslet? bränslepumpen sitter på nu är ny så den ska nog palla med att mata bra med tryck fram. det som egjort med motorn är andra spridare, b.tryckregulator, kammar, exktraktor, avgas, sep.vevhus. sen som sakt intsälld tändning och bränsle. har inte rört topp eller block ännu dock.
mvh

AdamBTW
2008-02-12, 21:14
en sak till, nån som har handlat ett styr system till ett orginal sprut på 2.0l 16v motorn från nille här? eller kanske vet hur mkt han tar för en kabelhärva och box till ett sånt sprut?
mvh

D.E
2008-02-12, 21:24
Jag har en kabelhärva med ECU till en Passat 16v 2,0 annars.

AdamBTW
2008-02-12, 21:46
jaså det lät ju som nått, har hört talas om det. men vet dock redigt hur det funkar. men det e nått eletriskt styrsystem till ett sprut?! hur ställer man in det?

D.E
2008-02-12, 22:01
Nej. Nu tänkte jag fel. Mitt är standard. Ursäkta mig =)

AdamBTW
2008-02-12, 22:02
Nej. Nu tänkte jag fel. Mitt är standard. Ursäkta mig =)

hehe okej

AdamBTW
2008-02-12, 22:46
nån som vet om spjällhuset på audi 100 2,3 är större än gti 16vn orginal, en liten fundering jag haft länge nu bara..:)

GTI G60
2008-02-13, 06:39
Om du vill ha kvar ditt gamla styrsystem, så visst borde du gnista eller byta bränslehuvud.
Se till att du har rätt bränsletryck vid full last och justera in det med bredbandslamnda....
Justera tändningen så högt du kan utan att få för varma avgaser...

Eller hur vet du att du justerat rätt??

Om du oxå skall åka som "Miljöbil" så brukar man ju behöva öka storleken på spridare/högre bränsletryck ännu mer....

Vad har du för spridare nu???

Vi åker 2.0 16v med KR kammar, Abf Grenrör, annat avgas och vi har ett Volvo bränslehuvud och d ger lagom för att gå igenon bes så antingen så ställde du inte ner d tillräckligt eller så var det som du säger sönder...

Men bara släppa in mer bensin gör ju inte att den automatiskt går bättre..

AdamBTW
2008-02-13, 13:56
just nu åker jag på 240tic spridare (vet dock ej hur mkt större dom är)

nja det var ju så att när jag hade det på så var det som du säger sist att det bara kom en massa bränsle och det gick sämre och kunde inte ställa ner det så mkt att man fick lagom gång på det hela tillsammans med en hyffsad tomgång, så vi bytte tillbaka till ett nyrenoverat b.huvud från en gti igen och då gick det betydligt bättre. för nu har den en väldigt jämn gång för att ha 276 grades kammar tycker jag.
men om det verkligen är så mkt med slags instälningar på detta skit sprut så e det nog dags att uppdatera sig till nått lite mer smidigare nu som de flesta säger. men gammalmodig som man är vill man ju leva kvar på de gamla saker ännu :) men tack för ett bra svar!:P
mvh