handdator

Visa fullständig version : Främre motorkudde Mk II 16V??



Lillen
2007-05-14, 22:58
Ja jag måste få fast motorn.
Rör sig på tok för mycket som det är nu.

Det lutar just nu åt att stumma med någon form av hembygge.

MEN behöver tips på sätt att bygga?
Eller om någon har bra tips om andra som klarar dragande kraft.
Får inte dela sig som t.ex volvokuddarna gör vid dragande krafter!

Dave the brave
2007-05-14, 23:09
Ett billigt alternativ är att ta främre motorfästet från en tidig golf 2:a, typ från första halvåret de tillverkades. De är inte hydrauliska utan de har istället en gummibussning som dämpar rörelserna. Om man vill ha dessa ännu stummare kan man fylla håligheterna i gummit med lämpligt material eller byta hela bussningen mot nån i uretan. Kör själv med detta och det funkar perfekt.

Lillen
2007-05-14, 23:21
Ett billigt alternativ är att ta främre motorfästet från en tidig golf 2:a, typ från första halvåret de tillverkades. De är inte hydrauliska utan de har istället en gummibussning som dämpar rörelserna. Om man vill ha dessa ännu stummare kan man fylla håligheterna i gummit med lämpligt material eller byta hela bussningen mot nån i uretan. Kör själv med detta och det funkar perfekt.

Finns de att köpa??
Nån med ett nuffer på dem??
Får kolla på jobbet imorgon vad som finns?

pekka kiiskilä
2007-05-15, 00:11
Lillen den typen som han menar är vanligast på dom motorsvaga bilarna och jag letar själv efter en jag tar en titt på skroten imellanåt.

Lillen
2007-05-15, 00:16
Lillen den typen som han menar är vanligast på dom motorsvaga bilarna och jag letar själv efter en jag tar en titt på skroten imellanåt.

Ok.
Jag funderar just nu på hockeypucksmodellen =)
Kanske inte riktigt men något åt det håller.

Typ stumt uppåt volvokudde dämpande neråt?
Om ja nu kan få något liknande att fungera?

Janne.M
2007-05-15, 02:19
Jag har samma problem som Lillen, men jag har dock den tidiga varianten, men hittar inga urethan insats bussningar någonstans. Vill inte köra helt med solid i alu heller.

jönsson
2007-05-15, 08:49
DLI teknik då?? eller dom är oxå för mjuka??

pekka kiiskilä
2007-05-15, 12:09
Lillen du provkörde ju min bil o den skallras inte så mycket med solid främre fäste.

Lillen
2007-05-15, 15:28
DLI teknik då?? eller dom är oxå för mjuka??

DLI-teknik VILL JAG HA!
MEN priset är för mycket just nu.
Har annat att justera som behöver peng före.
Annars är nog David fäste precis det jag vill ha.

Dock som ovan skrivet är det hemmapul som gäller just NU!

Mer tips välkommet?
Hur har ni gjort??

jönsson
2007-05-15, 16:39
Är det golf IIans fäste du är ute efter??? för jag har bakre och vxl fäste (tyvärr inget främre) liggande o dom e hemmapulade stenhårda e dom!!!
kan inte använda dom p.g.a att jag har vr6ans framvagn. :-)

Lillen
2007-05-15, 17:43
Är det golf IIans fäste du är ute efter??? kan inte använda dom p.g.a att jag har vr6ans framvagn. :-)

Haha och vilken framvagn tror du jag har =)
Men jag har Mk II balk ännu så länge.

Dock är det främre fästet jag behöver.
Och nej jag vill inte köpa något.
Går bra att tillverka själv.
Eller köpa på skroten och modifiera.

Janne.M
2007-07-02, 22:29
Tillbaka från de döda. Nu har jag gjort diverse utforskningar i ämnet polyuretan och PUR-lim. Efter att ringt runt till div. special firmor (tex Lagamat) och kommit fram till att de inte vill sälja små mängder till privatpersoner så knallade jag helt enkelt in på autoexperten. Efter en hel del diskussion och ringande fram och tillbaka kom killen fram till att följande produkter borde fungera:

* Terostat 8597 HMLC Shore A 55 kallbearbetning, enkomp

* Terostat 8599 Shore A 60 Värmebearbetning (40 - 60 grader vid applikation), enkomp, kan kräva Terostat-Primer 8510, klarar temperaturer från -40 till + 90 grader,

* Terostat 8600 (alt.8630) Shore A 60, Tvåkomp, Värmebearbetning (40 - 60 grader vid applikation), Kan kräva Terostat-Primer-8517 H, enligt killen som expediten ringde till bör man ha en batteri eller tryckluftsdriven "limpistol" eller väldigt starka nypor for att applicera 8600 (eller 8630).

Shore A 60 är lagom mellan original som är ca Shore A 45 (om jag kommer ihåg rätt) och Shore A 90 som är typ rejs/stenhårt med väldigt lite flex. Så av dessa produkter blir det nog att inhandla Terostat 8599 och köra utan primer då gummit i original motorfästen borde likna polyuretan tillräckligt mycket för att fastna efter ordentlig rengöring.

Lillen, att du inte idats kolla detta när du ändå jobbar där ;)

R.Grönberg
2007-07-02, 23:49
Jag har dli tekniks bakre vxl fäste och det skallrar ju rätt bra=) speciellt på tomgång=)

Lillen
2007-07-02, 23:52
Tillbaka från de döda. Nu har jag gjort diverse utforskningar i ämnet polyuretan och PUR-lim. Efter att ringt runt till div. special firmor..........så knallade jag helt enkelt in på autoexperten. Efter en hel del diskussion och ringande fram och tillbaka kom killen fram till att följande produkter borde fungera:

* Terostat 8597 HMLC Shore A 55 kallbearbetning, enkomp

* Terostat 8599 Shore A 60 Värmebearbetning (40 - 60 grader vid applikation), enkomp, kan kräva Terostat-Primer 8510, klarar temperaturer från -40 till + 90 grader,

* Terostat 8600 (alt.8630) Shore A 60, Tvåkomp, Värmebearbetning (40 - 60 grader vid applikation), Kan kräva Terostat-Primer-8517 H, enligt killen som expediten ringde till bör man ha en batteri eller tryckluftsdriven "limpistol" eller väldigt starka nypor for att applicera 8600 (eller 8630).

Shore A 60 är lagom mellan original som är ca Shore A 45 (om jag kommer ihåg rätt) och Shore A 90 som är typ rejs/stenhårt med väldigt lite flex. Så av dessa produkter blir det nog att inhandla Terostat 8599 och köra utan primer då gummit i original motorfästen borde likna polyuretan tillräckligt mycket för att fastna efter ordentlig rengöring.

Lillen, att du inte idats kolla detta när du ändå jobbar där ;)

Haha ja varför??
Lathet kallas det väl??
Men nu när du har koll kanske vi borde köpa?

Janne.M
2007-07-02, 23:59
Jepp, jag kommer att köpa en tub lagom till löning då jag kommer igång med mer "projektarbete", Terostat 8599 hade dom tillochmed inne här i luleå då dom säljer mycket av det till en glasmästare i trakten.

Bengan.U
2007-07-03, 00:07
Hej.

Ursäkta att jag lägger mig i ;-)
Lillen --> Du fick väl en *.pdf av
mig,med beskrivning på hur man
"-själv bygger motorkudde/fäste" ??
Där användes någon 3M produkt vill jag minnas......
Har varit i kontakt med 3M försäljare och
de kan sälja sådant i valfri mängd !

Janne.M --> jag kan även skicka dig samma ':pdf ;-)
om intresse finns !

MVH/Bengan.U

Janne.M
2007-07-03, 00:55
Hej.

Ursäkta att jag lägger mig i ;-)
Lillen --> Du fick väl en *.pdf av
mig,med beskrivning på hur man
"-själv bygger motorkudde/fäste" ??
Där användes någon 3M produkt vill jag minnas......
Har varit i kontakt med 3M försäljare och
de kan sälja sådant i valfri mängd !

Janne.M --> jag kan även skicka dig samma ':pdf ;-)
om intresse finns !

MVH/Bengan.U

Kanon, vore schysst om du skickade den åt mig också, är det 3M Window Weld som menas? Om så så hittade jag endast "Marknadsförs ej i Sverige" därför la jag ner 3M spåret.

Bengan.U
2007-07-03, 02:14
Kanon, vore schysst om du skickade den åt mig också, är det 3M Window Weld som menas? Om så så hittade jag endast "Marknadsförs ej i Sverige" därför la jag ner 3M spåret.

Hej.

Ja det är 3M Window Weld.
Återförsäljaren sa att de kunnde ta hem som "varuprov" ;-)
Skickar *.pdf filen till din mail.

MVH/Bengan.U

Lillen
2007-07-03, 11:50
Lillen --> Du fick väl en *.pdf av mig,med beskrivning på hur man "-själv bygger motorkudde/fäste" ??
Där användes någon 3M produkt vill jag minnas......Har varit i kontakt med 3M försäljare och de kan sälja sådant i valfri mängd !

Haha ja bengan den fick jag.
Den var direkt översatt från nån engelsk =)
Men det var ungefär så ja menade som den du skickade.
Dock provar ja nog själv tror ja?

Funderar på att låta svarva en o nå lämplig plast?

Problemet med min är att de rör sig i sidled med.
Detta försämrar problemet med drivaxel VS packbox/medbringare!

mellowd
2007-07-03, 14:36
Vad ger det för fördelar/nackdelar med en stummare monterad motor?

pekka kiiskilä
2007-07-03, 14:43
Fördelar= växlingarna går smidigare, växellådan håller längre, motorn hoppar inte upp i framkant vid kraftig gaspådrag, mm.

Nackdelar= Lite viberationer i bilen instrument brädan skakar lite men enbart vid tomgång, Jag ser det som en fördel med stummt främre fäste för balken är gummiupphängd.

Lillen
2007-07-03, 14:43
Vad ger det för fördelar/nackdelar med en stummare monterad motor?

Min bil är ju lite sänkt!
Ca: 50mm.

Vid banåka med min bil då:

Mjuka motorfästen gör att motorn rör sig för mycket.
Detta i kombination med sänkt bil ger andra problem.
Motorn kommer då att åka åt det motsatta hållet bilen svänger.
När det inträffar ÄR ju bilen belastad och drivaxel på den sidan intryckt.
Det blir då möte mellan dessa delar och saker går till slut sönder!!!!

Drivaxeln blir "för lång"(vid sänkt bil) och trycker mot medbringaren på växellådan. Detta medför belastning på lager i lådan(slutväxeln) och packboxarna som tätar utgående axeln.

Hårdare motorfästen motverkar detta och håller motorn på plats!

Fattar ni vad ja menar?

mellowd
2007-07-03, 16:07
Min bil är ju lite sänkt!
Ca: 50mm.

Vid banåka med min bil då:

Mjuka motorfästen gör att motorn rör sig för mycket.
Detta i kombination med sänkt bil ger andra problem.
Motorn kommer då att åka åt det motsatta hållet bilen svänger.
När det inträffar ÄR ju bilen belastad och drivaxel på den sidan intryckt.
Det blir då möte mellan dessa delar och saker går till slut sönder!!!!

Drivaxeln blir "för lång"(vid sänkt bil) och trycker mot medbringaren på växellådan. Detta medför belastning på lager i lådan(slutväxeln) och packboxarna som tätar utgående axeln.

Hårdare motorfästen motverkar detta och håller motorn på plats!

Fattar ni vad ja menar?

Jag förstår precis. Tackar för svaret =)

Roffe
2007-07-03, 18:46
Hej.

Ursäkta att jag lägger mig i ;-)
Lillen --> Du fick väl en *.pdf av
mig,med beskrivning på hur man
"-själv bygger motorkudde/fäste" ??
Där användes någon 3M produkt vill jag minnas......
Har varit i kontakt med 3M försäljare och
de kan sälja sådant i valfri mängd !

Janne.M --> jag kan även skicka dig samma ':pdf ;-)
om intresse finns !

MVH/Bengan.U

Här finns intresse iaf ;-)

Lillen
2007-07-03, 22:45
Roffe??
Skicka ett PM till Bengan!!
Han har det i sin dator!!
Då får du garanterat ta del av sakerna!

Bengan.U
2007-07-03, 23:45
Roffe??
Skicka ett PM till Bengan!!
Han har det i sin dator!!
Då får du garanterat ta del av sakerna!

Hej.

Japp,här finns de grejjer ;-)
och jag delar med mig.........

MVH/Bengan.U

Lillen
2007-07-05, 12:25
Någon som har fler märken att leta bland??

Plastic Padding har väl?
Loctite?

Fler???

Janne.M
2007-07-25, 21:51
Var nu och handlade 1st 330ml tub Teroson Terostat 8599 60 Shore A. Vart och köpte på Autoexperten, men inte var det billigt inte... 280kr + Moms. Tur att man fick bra rabatt: 265kr inkl moms =) Det är väl lika bra rabatt som du har Lillen? Köpte en flaska Brake cleener för att rengöra fästena innan dom fylls med PU. Så återkommer efter helgen med rapport.

mejn
2007-07-26, 00:57
Det är ingen som kan lägga upp pdf:en någonstans?
eller maila den så kan jag lägga upp den för allmän beskådning.

Lillen
2007-07-26, 02:00
Jag har tillfälligt hoppat över lim/guff guffet.
Blir nog att försöka ordna svarvade i plast liknande polybussningar.

Men det får vänta.

Janne.M
2007-07-30, 01:06
Här kommer rapporten.

Jag köpte Teroson Terostat 8599 HMLC (finns två varianter HMLC och PU). Det jag direkt kan säga är att ska ni använda detta så rekommenderas en rejäl kitt-pistol, skulle inte göra om det utan att ha tillgång till en tryckluftsdriven kitt-pistol då jag hade sönder två stycken. Det är riktigt tungt att pressa ur fast man värmer det. Till sist efter att jag inte ville köpa en tredje kitt-pistol blev det att såga sönder tuben och "spackla" Polyurethanet i motorfästena, det sista som fanns kvar.

Det torkade bra och verkade genomhärdat efter 24h (bilder kommer snart i min projekttråd). Dock så gjorde jag endast det främre fästet då bulten till det bakre satt som gjutet. Bytte även växellådsfästet mot ett nytt. Recensionen efter första provkörningen är kanon, fästet är mycket stadigare hela tiden och känslan är mycket bra.

Enda nackdelen är att hela instrumentbrädan skakar lite om varven sjunker ner under ca 750-800 rpm, med det gör det aldrig om man har korrekt tomgång. Så om motorn är i skick och tomgången ordentligt ställd så märks det hårdare fästet inte av alls förutom att man hör ett svagt vibrerande läte någonstans ifrån då man nästan varvar ur helt, men det kan bara vara nåt löst i min bil också, men det känns bara skönt och lite "rejsigt".

Återkommer senare om det är några problem.

Ska även testa att fylla det bakre fästet någon gång i vinter och då kommer jag nog att testa 3M Window Weld då det säkerligen är lite billigare och kanske pressas ut lite enklare.

Lillen
2007-07-30, 01:45
Härligt Janne.
Blir lite sugen att testa ändå nu!

Janne.M
2007-07-30, 10:29
Jepp, tänker inte köra bil med taskiga motorfästen någe mer, vilken förbättring det blev. Har varit ute och kört lite extra nu och att leverera kraften till backen har blivit mycket lättare, har undrat lite varför den inte spunnit lös så bra vid fullgas, men det är fixat nu ända upp till trean. Och motorn känns mycket bättre.

Roffe
2007-07-30, 10:41
Härligt med bra rapporter janne det gillar vi. vad är skillnaden på HMLC o PU då?

Lillen: vilken sorts plast hade du tänkt och använda dig utav?

Janne.M
2007-07-30, 10:52
Jag fick inte svar på exakt vad skillnaden mellan HMCL och PU är, då säljaren inte visst. Men försök få fram datablad från www.henkel.com (osäker på .com) så kanske det står. Men jag skulle nog testa Terostat 8600 (60 Shore A) då det är billigare, eller 3M Window Weld istället.

Vet inte vad jocke tänkt använda för plast, men jag skulle tippa på Delrin eller liknande.

Roffe
2007-07-30, 10:56
Okej nej för jag gjorde just ett par bussningar i plast (kommer dock inte i ihåg vilken sort) till mitt gamla projektarbete i skolan en gång och det gick hur bra som helst blev stumt och fint, man får bara vara lite försiktigt i svarven o inte ta för mkt på en gång då plasten blir enormt varm.

2stroke
2009-06-24, 16:08
Hej.

Ursäkta att jag lägger mig i ;-)
Lillen --> Du fick väl en *.pdf av
mig,med beskrivning på hur man
"-själv bygger motorkudde/fäste" ??
Där användes någon 3M produkt vill jag minnas......
Har varit i kontakt med 3M försäljare och
de kan sälja sådant i valfri mängd !

Janne.M --> jag kan även skicka dig samma ':pdf ;-)
om intresse finns !

MVH/Bengan.U

Bengan.U


Jag hade gärna mottagit en kopia av denna PDF fil !



.

Lillen
2009-06-24, 17:20
Bengan.U Jag hade gärna mottagit en kopia av denna PDF fil !



GAMMAL tråd som tusan =)
Tänke vad är det för något och jag har dessutom startat den?


Jag skulle göra nya i lämpligt material eller köpa anpassade.
Men det är klart de är billigare med polyfylda orginalare.


Hör med Janne.
Det är han som testat och byggt.

Janne.M
2009-06-26, 15:13
Här kommer rapporten.

Jag köpte Teroson Terostat 8599 HMLC (finns två varianter HMLC och PU). Det jag direkt kan säga är att ska ni använda detta så rekommenderas en rejäl kitt-pistol, skulle inte göra om det utan att ha tillgång till en tryckluftsdriven kitt-pistol då jag hade sönder två stycken. Det är riktigt tungt att pressa ur fast man värmer det. Till sist efter att jag inte ville köpa en tredje kitt-pistol blev det att såga sönder tuben och "spackla" Polyurethanet i motorfästena, det sista som fanns kvar.

Det torkade bra och verkade genomhärdat efter 24h (bilder kommer snart i min projekttråd). Dock så gjorde jag endast det främre fästet då bulten till det bakre satt som gjutet. Bytte även växellådsfästet mot ett nytt. Recensionen efter första provkörningen är kanon, fästet är mycket stadigare hela tiden och känslan är mycket bra.

Enda nackdelen är att hela instrumentbrädan skakar lite om varven sjunker ner under ca 750-800 rpm, med det gör det aldrig om man har korrekt tomgång. Så om motorn är i skick och tomgången ordentligt ställd så märks det hårdare fästet inte av alls förutom att man hör ett svagt vibrerande läte någonstans ifrån då man nästan varvar ur helt, men det kan bara vara nåt löst i min bil också, men det känns bara skönt och lite "rejsigt".

Återkommer senare om det är några problem.

Ska även testa att fylla det bakre fästet någon gång i vinter och då kommer jag nog att testa 3M Window Weld då det säkerligen är lite billigare och kanske pressas ut lite enklare.

PDF:en sa inte så mycket utan kika på mitt inlägg som jag citerade här.

Såg i din andra tråd att du hade med "Schweizer-ost" fästet, köp ett nytt och så kan du ju testa att fylla "osthålen" med 3M Window weld eller annat Polyurethan (PU) lim/fog med en "Shore A" hårdhet på 55 - 65 (jag hade nog 65).

Fast alternativet jag skulle rekommendera är att du förstärker fästet mellan motorn och främre fästet med pålagt och påsvetsat material och monterar ett stumt främre fäste typ:

http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/categories/347/BBM_Engine_Mount

Och så tar du ner balken som motorfästet vilar på och byter de fyra gummibussningarna mot 4 nya och fräscha gummi eller i Delrin/Poly. Det räcker långt om du gör detta och bara fyller det främre fästet med PU också.

Hör av dig om det är någe mer.