handdator

Visa fullständig version : Sänkningsfråga Golf Mk3 Variant



VWGolIV
2008-02-10, 11:07
Som frågan lyder så har jag några frågor ang sänkning av en mk3 variant.

1, det är ju en kombi, några problem att sänka den och ändå kunna använda den till att dra släp ?

2 Dämparna är slut bak så de skall bytas, men vad ska ja köpa för sats som duger bra till bilen ? Inga fantasisummor, bilen skall bara bli lägre.

Kommer att köra med 15" breda fälgar, de sticker ut lite utanför skärmen som det är nu, något jag skall tänka på ?

Borbos
2008-02-10, 11:37
Att köra lugnt i svängen vid gården hos dig :-) akta hålan

Barbapappa
2008-02-10, 11:47
några problem att sänka den och ändå kunna använda den till att dra släp?Vilket kultryck får du ha, det kan väl spela in lite? En vanlig 60/40mm sänkning brukar ju gå fint.

Nilzén
2008-02-10, 12:19
Att det är en Variant gör väl knappast någon skillnad, eller?

En sänkning gör alltid att skärmen hamnar närmare hjulet och har man dessutom däckutstick är det förenat med en viss risk om man lastar bilen tungt. Det gäller helt enkelt att se till att fjädrarna är så hårda att de inte tillåter närkontakt vid maxlast.

Normalt kultryck är mellan 50-100kg vilket inte är så mycket så om du oroar dig för "tyngden" kanske det är felaktigt lastad släpvagn som är problemet. Släpets vikt på kulan ska räknas med i lasten vilket gör att mängden möjlig last i bilen minskar när man kopplar till ett släp.

Man bör nog tänka sig för både en och två gånger innan man sänker en bruksbil. Har själv sänkt vår bruksis (Golf IV Variant -06) med ett coiloverkit och den blev rätt cool, men lite opraktiskt är det allt. Det blev mycket närkontakt med isklumpar, snösträngar och annat elände på vägen när vi var uppe i Norrland för en vecka sedan.

Att hitta sänkningssats som ger rätt höjd verkar vara svårt och därför valde jag ett coiloverkitt som är justerbart i höjd. I standardutförande hade vår Variant ett dragster utseende (högre bak). När vi sedan monterade coiloverkitet höjdjusterade vi det så det stod i någonstans i mittet och då blev det helt plötsligt Volvo 140-stuk på den (högre fram än bak). För att ha någorlunda bruksvärde i den är bakfjädrarna skruvad så högt som jag bara orkar dra men den är trots det så låg att man måste krypköra över vägbulor. Fast den är så hård bak så det är inga problem att lasta ordentligt. :-)

Inte så mycket hjälp kanske men förhoppningsvis är du lite förberedd på att det kan innbära jobb och trixande för att få till bilen så den funkar som en bruksis.

golf_fanatic
2008-02-10, 21:13
15" breda fälgar ? Då sticker det väl inte ut liiite ;-)

VWGolIV
2008-02-10, 21:50
Jag ska kolla hur mycket det sticker ut =)

Borbos: Ju fortare man kör, dessto mindre märks hålorna =)


Ska ta o fundera på hur jag ska göra, men det vore snyggt o sänka lite.

Särkelä
2008-02-10, 21:56
Jag har en variant -94 jag har sänkt me eibach fjädrar. tror det är en 40 sats lr liknande. o jag har dratt stora släp fyllda me ved o det har inte vart några problem. Visst händer att det tar i skärmkanten ibland när det är fullastat men det gör det bara med mina 16 " Jag köpte nya dämpare från GE motor och det blev kalas bra..