handdator

Visa fullständig version : Kompressor renovering, g-lader



Kingahz
2007-05-14, 21:48
Vet om siter som www.slstuning.de .. har hört att dom gör ett bra jobb men tar lång tid. Någon som testat www.bar-tek-tuning.de ? Bra pris 617 euro ca (5900:-) inc moms för totalrenovering och rs1 portning + chip.. ska man slå till eller har någon något bättre förslag?

Joda
2007-05-14, 23:06
Jag skickade min till SLS. Japp det tog tid.. Kostade strax över 5000 kr inkl trimchip. Billigt,,,.. Blev billigare än vad de angav ifrån första början.. Knepigt.
Tror nog att SLS gör ett bra jobb. De byter alla bultar också.. De stansade in företagsnamn etc också. De använde någon grön packningsmassa mellan halvorna också. Såg seriöst ihopskruvat ut. Jag har kört 1500 mil med den nu efter renovering. Kör som en tok upp till laglig hastighet! : )


/Johan

Kingahz
2007-05-14, 23:46
Hur lång tid tog det från dagen du skickade den tills att du fick tillbaks den? Snackar vi 1 månad eller 2veckor?

Fors
2007-05-15, 00:00
När jag hade min nere på SLS tog det 3 veckor från ur-till i-montering

Inte särksilt lång tid tycker jag? Och det var ink RS2-uppgradering

Det var iofs några år sen...

Jani Hast
2007-05-15, 10:39
Tid är svårt att säga om dom har mycket att göra så tar det ju lite längre tid.
När jag renovera min G40 för 5 år sen tog det 2 veckor.

Kingahz
2007-05-15, 16:44
kanske ska köra på sls då.. tyvärr funkarj u sin knackliga skoltyska en aning dåligt. Vet inte om jag är blind, men hittar ingen english knapp på www.slstuning.de

Ser inte direkt vad det är jag ska beställa..
En überholung kostar 445 euro - gissar på att det är renovering?
Och en rs2 portning kostar 400euro till?

Kingahz
2007-05-16, 21:31
Någon som vet ?

Kelso
2007-05-16, 21:40
Japp. überholung är renovering. Och priserna har du oxå rätt på. Tror det är enklast att beställa genom att antingen ringa eller maila till dom. Har för mig att dom pratar bra engelska.

Kingahz
2007-05-19, 16:55
Priserna tycks ha gått upp iaf.. 700euro för rebuilt and rs2 fick jag mail om.. :|

gbgklasse
2007-06-25, 17:12
hejsan vad menas med en RS uppgradering och det för skilland mellan RS1 och RS2. Och om man beställer en sådan på någon av ovannämnda sidor, skickar dom med chippet separat?

//Klas

Fors
2007-06-26, 14:15
Priserna tycks ha gått upp iaf.. 700euro för rebuilt and rs2 fick jag mail om.. :|


Hur är det med matematiken, Borde inte priset då ha gått ner? =)

Rebuild (überholnung) + RS2 är ju annars 445+400 = €845 Nu fick du pris på €700 jämt...

För er som inte sett det så under Angebote (erbjudande) i menyraden så är det specialpris på renovering + RS2-uppgradering..

Fors
2007-06-26, 14:18
hejsan vad menas med en RS uppgradering och det för skilland mellan RS1 och RS2.

//Klas

RS-uppgradering ökar kompressorns förmåga att pumpa luft..

På en RS2 ökar man insugningsrörets diameter, fräser upp en del kanaler inne i huset samt tar bort 3 av de 6 stag som sitter i utblåset, samt profilslipar dessa.. Ger c:a 0,2 bar extra laddtryck vid toppen, och lite mer än så i mellanregistret... Sjäva ligger jag på c:a 0,7-0,8 bar redan vid dryga 3k rpm

RS1 är lite snällare uppgradering... alla 6 stag i utblåset sitter kvar, bara lite profilslipning.. Vet inte om det görs nåt mer?

På båda byts den lilla remmen ut mot en bredare... 22mm på RS2, osäker på RS1...

gbgklasse
2007-06-26, 15:51
supertack för svaret!.

Byter dom även ut remskivan till en mindre, typ 68mm?

R.Grönberg
2007-06-26, 18:09
RS-uppgradering ökar kompressorns förmåga att pumpa luft..

På en RS2 ökar man insugningsrörets diameter, fräser upp en del kanaler inne i huset samt tar bort 3 av de 6 stag som sitter i utblåset, samt profilslipar dessa.. Ger c:a 0,2 bar extra laddtryck vid toppen, och lite mer än så i mellanregistret... Sjäva ligger jag på c:a 0,7-0,8 bar redan vid dryga 3k rpm

RS1 är lite snällare uppgradering... alla 6 stag i utblåset sitter kvar, bara lite profilslipning.. Vet inte om det görs nåt mer?

På båda byts den lilla remmen ut mot en bredare... 22mm på RS2, osäker på RS1...


Med ett 68mm remhjul, borde det ladda på rätt bra med en Rs2 uppgradering?

Fors
2007-06-26, 19:31
Ingår inte annat remhjul i uppgraderingen, men du kan ju samtidigt be att de monterar ett..alt att du fixar ett själv som du skickar med

Observera att de bearbetar även remhjulet, detta för att kunna kränga på den bredare remmen...

Med 68mm remhjul, RS2-uppgradering och ett varvstopp på 6,800 rpm så maxladdar jag 1,2 bar...

gbgklasse
2007-06-27, 09:52
jäävlar och fasiken va nice!!! :D:D:D

Nu blir man sjuukt sugen asså, ska snacka med dom och be att dom slänger på ett 68mm hjul när dom ändå håller på för då behöver jag bara skaffa chippet.

Förslag på chip till G60??

R.Grönberg
2007-06-27, 12:07
Fors det lät ju riktigt trevligt, min laddar strax under 1 med 68m remhjul bara.
Vad får man ge för en rs2 portning? Är det Sls i tyskland som gäller lr?
mvh

Fors
2007-06-27, 16:37
Vad får man ge för en rs2 portning? Är det Sls i tyskland som gäller lr?
mvh

Läs i tråden så ser du =)

€ 700 och då är det ink renovering... hos SLS...

Plus frakt, förståss...

R.Grönberg
2007-06-27, 19:44
Läs i tråden så ser du =)

€ 700 och då är det ink renovering... hos SLS...

Plus frakt, förståss...

När kommer ditt max ladd ungf?

gbgklasse
2007-06-27, 21:21
Tackar tackar Fors!

Vart köpte du ditt 68mm remhjul?
Och så till den självklara frågan... Hur släpper jag trycket på remmen, antar att något av hjulen fungerar som spänhjul oxå men vilket?

Fors
2007-06-28, 09:43
När kommer ditt max ladd ungf?

Maxladdet kommer bara på de sista 6-700 rpm'en innan varvtalsstoppen, men som sagt. Redan vid drygt 3k rpm har jag c:a 0,8, sen ökar detta i takt med varvräknaren så det är c:a 1 bar vid 6k.. sen klämmer den till sista 0,2 strax innan det bryter...

Fors
2007-06-28, 09:47
Vart köpte du ditt 68mm remhjul?
Och så till den självklara frågan... Hur släpper jag trycket på remmen, antar att något av hjulen fungerar som spänhjul oxå men vilket?


Jag bytte mitt orginal mot en polare som ville skona sin G-Lader några extra mil, då den redan lät som en stenkross..

Men sls har att sälja....€41, be att de monterar det samtidigt...(eftersom det måste bearbetas....)

Remmen lossar du genom att häkta av fjädern som sitter skruvad på generatorns fäste...

gbgklasse
2007-07-01, 13:41
Underbart nu är äntiligen G-Ladern loss. (även om det tog nästan 2h för en oerfaren).

Kan nån ge mig en guide hur man bäst går tillväga när man skickar den till SLS.
Typ hur ska den packas,
vilken adress ska den skickas till,
ska man skriva nåt brev i paketet som berättar vad man vill ha gjort mm??
Hur och när man ska betala??

Hoppas på att kunna skicka iväg den imorron nämligen.

MVH Klas

Fors
2007-07-01, 13:53
Ner i kartong, fyll ut ORDENTLIGT med tidningspapper etc, etc... tejpa väl
Posten hanterar inte grejjerna överdrivet bra..
Jag "klossade" upp runt axeln som ett skydd.

Tänk på att remhjulet ska med om du ska RS-uppgradera (alternativt om du ber sls montera ett mindre i samband med ombyggnaden)

Du bör maila dem först och "förvarna" att det kommer, plus bifoga en lapp i paketet vad du vill ha gjort. Då kan du be att få adresser du ska skicka den till. Glöm inte din egen avsändar-adress =)

Sen ner på posten... NU kan ju porto-priserna ändrats på några år, men jag gav c:a 500 kr och det var inklusive en försäkring om de skulle sjabbla bort paketet på vägen...

Sen gör SLS sin magi, och returnerar till dig mot postförskott, så du betalar när du hämtar ut det igen...

gbgklasse
2007-07-01, 14:10
stort tack igen Fors. Detta ska vi nog kunna klara av :)

R.Grönberg
2007-07-01, 21:26
Vad gör dom när dom renoverar den?
Vilken rem är det dom byter ut ? multiribbremmen eller den i kompressorn?
´varför måste remhjulet sitta på när man skicka in den?
mvh

Fors
2007-07-02, 09:53
För den som är våghalsig nog finns ju renoveringskittet att köpa löst..

Innehåller:

-5 lager
-5 Wellendichtringe
-Dichtleistensatz
-Zahnriemen verstärkt
-Beschichtungsfett
-Schraubensatz Gehäuse
-Sicherungsringe Lager

Alle Teile Orginal VAG

Överlåter till nån annan att översätta =)

Den rem som byts är den lilla om sitter på G-ladern.
Remhjulet till denna sitter innanför det stora remhjulet om du tänker dig som en distans.

iom uppgradering byts denna till en bredare, och då måste de korta ner "hylsan" på stora remhjulet för att det fortfarande ska passa.

D_Stenlund
2007-07-02, 17:22
För den som är våghalsig nog finns ju renoveringskittet att köpa löst..

Innehåller:

-5 lager
-5 Wellendichtringe
-Dichtleistensatz
-Zahnriemen verstärkt
-Beschichtungsfett
-Schraubensatz Gehäuse
-Sicherungsringe Lager

Alle Teile Orginal VAG

Överlåter till nån annan att översätta =)

Den rem som byts är den lilla om sitter på G-ladern.
Remhjulet till denna sitter innanför det stora remhjulet om du tänker dig som en distans.

iom uppgradering byts denna till en bredare, och då måste de korta ner "hylsan" på stora remhjulet för att det fortfarande ska passa.

Jag har papper från sls där de står vad som är gjort med min kompressor. Kan bifoga dessa om någon vill se. PM isåfall, 3st papper, massa som e gjort.

gbgklasse
2007-08-07, 12:40
Nu var kompressorn hemkommen imonterad. Nu behöver jag hjälp med att hitta ett ställe som kan montera på det RS2 chip som medföljde den renoverade kompressorn från SLS.

Säj alla ni kan som e bra så jag har lite att ringa runt idag. :)

ypzilon
2007-08-07, 12:49
Är chipet lödat eller?
I så fall, åk till elfa och köp en sockel med rätt rastermått och benantal och åk vidare till ngn tv/radioreparatör och de honom löda dit sockeln och tryck sedan dit chipet.

gbgklasse
2007-08-07, 12:52
har faktiskt ingen aning om hur det ser ut eller vad det är för chip. det levererades i en svart burk och det känns som att man inte ska öppna det i onödan. Vem är och vart ligger elfa??

tack för snabbt svar

ypzilon
2007-08-07, 13:03
Elfa (i Göteborg) ligger vid Krokslätts fabriker.

För att se om chipet är lödat eller redan har sockel får du öppna styrdonet och titta. Sitter det gamla chipet i sockel så är det bara att fta ur det och sätta i det nya.

Fors
2007-08-07, 13:04
På min box var det inte fastlödd, "bara" att bända loss lite försikitigt och sen trycka i det nya...

TÄNK PÅ ESD om du öppnar boxen...

gbgklasse
2007-08-07, 13:17
okaj hehe tackar tackar för snabba svar. då återstår 2 frågor :P

1. Var sitter styrdonet styrboxen.
2. Vad är "ESD" för något??

tackar igen för hjälpen

loadmaster
2007-08-07, 13:35
ett armband som avhjälper statisk elektricitet

Fors
2007-08-07, 14:02
okaj hehe tackar tackar för snabba svar. då återstår 2 frågor :P

1. Var sitter styrdonet styrboxen.
2. Vad är "ESD" för något??

tackar igen för hjälpen


1.
I "diket" mellan motorrummet och rutan. Under plasten där mekanismen till torkarna sitter. Längst ut till vänster (bilens vänster) sitter det på min. En tjock kabelstam plus en liten vakuum-slang sitter anslutet till boxen.
Dra batteripolen innan du kopplar loss.

Du lossar sen fyra skruvar på ena gaveln av boxen, och drar ut hela innanmätet.
Sen sitter det två kretskort som ett "tvåvåningshus", typ (Ja, du fattar när du öppnar =)
Sen lossar du fyra plastclips på ena våningen, och vänder detta upp och ner.
Där ser du sen chippet, om det är lött eller itryckt. PÅ ena kortsidan av chippet är det en liten instansningen som en halvmåne, ungefär- NOTERA hur detta sitter på orginalchippet och sätt det nya likadant. mecka ihop i omvänd ordning.

2. ESD = ElectroStatis Discharge = statiskt elektricitet.
Finns som sagt armband att köpa med en sladd på så att du jordar av dig innan du tar i boxens komponenter, som annars kan gå åt fanders. Gå in i närmaste datortillbehörs-affär. De bör ha att sälja... ESD-armband kan du fråga efter.