handdator

Visa fullständig version : Falsklarmande Passat



GTI-nissen
2008-02-08, 17:03
I natt vaknade jag av ett billarm utanför och när jag väl hade kommit till sans och tagit mig upp och tittade ut så tystnade det. Jag såg alltså inte från vilken bil ljudet kom.
Idag när jag stod intill bilen, den var låst/pålarmad, och grejade lite så började den att tuta och det var då jag insåg att det var min bil som larmade i natt också...
Lysdioden i dörren blinkade som vanligt när jag kom till den förut, ska den det om larmet gått?

Finns det några kända felorsaker? Jag skulle nu vilja låsa utan att larma på tills jag fixat felet för att kunna hälsa på grannarna även i fortsättningen. Det kanske t.o.m. står i instruktionsboken hur man gör?

P-plats.se
2008-02-08, 17:57
Hörde om ett fel på Passat där larmet kan gå och svårt att hitta...
Detta fallet var en microbrytare till belysningen i solskyddet (vid spegeln) och när bilen gick ner i nåt energisparläge så kännde larmet av spänningsvariationen och larmet gick.
Kanske inte rätt beskrivning men en tanke...

IceMannen
2008-02-08, 18:06
lås/larma sen låser en gång till länge så larmar du av igen håll kvar den i låst läge tills du ser att lys dioden slutar blinka...om du använder nyckel förstås... så funkar de ialla fall på 97-99 med nyckel och dde står i instruktionsboken hur man gör...

Quattro_mannen
2008-02-08, 18:29
Om du hade kupevärmare på i bilen då detta hände så kan det bero på den,hade samma problem med min MK5 GTI,larmet slog på då timern på motor/kupevärmaren slog till.Detta avhjälptes med att justera känsligheten på larmet.

GTI-nissen
2008-02-08, 18:38
Tack för tipsen! :-)
Larmet gick som sagt att stänga av. Med fjärren tryckte jag bara på låsning två gånger.

Det var just motor- och kupévärmaren jag slagit på när larmet gick igång när jag stod intill. Men hur kan den påverka? De grejerna är ju inte på något sätt kopplad elektriskt till bilen. Strömmen tar jag ju från en stolpe intill.
EDIT: Det kanske finns lyxigare varianter numera...

Brytaren till "solskyddsluckan" ska jag kolla, för den var jag och drog i häromdagen.

I vilket fall som helst så kommer jag inte att väcka grannarna inatt, däremot så kommer jag väl att få köpa en ny stereo. ;-)

zchnygg
2008-02-08, 18:51
I vilket fall som helst så kommer jag inte att väcka grannarna inatt, däremot så kommer jag väl att få köpa en ny stereo. ;-)


det är nu man ska fråga var du bor och sätta en liten smilegubbe där.. fast om du nu skulle få inbrott så ligger man nog lite illa till..

Quattro_mannen
2008-02-08, 20:11
Tack för tipsen! :-)
Larmet gick som sagt att stänga av. Med fjärren tryckte jag bara på låsning två gånger.

Det var just motor- och kupévärmaren jag slagit på när larmet gick igång när jag stod intill. Men hur kan den påverka? De grejerna är ju inte på något sätt kopplad elektriskt till bilen. Strömmen tar jag ju från en stolpe intill.
EDIT: Det kanske finns lyxigare varianter numera...

Brytaren till "solskyddsluckan" ska jag kolla, för den var jag och drog i häromdagen.

I vilket fall som helst så kommer jag inte att väcka grannarna inatt, däremot så kommer jag väl att få köpa en ny stereo. ;-)


Finns en givare som känner av tryckförändringar i kupen,om du exempelvis krossar en ruta så ändrar trycket och larmet går.Det är denna givare som är för känslig så att kupevärmarens "luftvärmeström" utlöser larmet.Pröva koppla ur din kupevärmare
så ska du se att den inte larmar mer,åk sedan in till vag och justera känsligheten på larmet eller pröva själv med vag-com.


Mvh Nicklas

GTI-nissen
2008-02-09, 08:11
Finns en givare som känner av tryckförändringar i kupen,om du exempelvis krossar en ruta så ändrar trycket och larmet går.Det är denna givare som är för känslig så att kupevärmarens "luftvärmeström" utlöser larmet.Pröva koppla ur din kupevärmare
så ska du se att den inte larmar mer,åk sedan in till vag och justera känsligheten på larmet eller pröva själv med vag-com.


Mvh Nicklas

Aha, men jag hade ju inte på värmaren på natten när larmet gick. Antagligen hade jag väl solskyddet nere då. ;-)))

T-mek
2008-02-09, 16:25
Eller också är det microbrytaren i någon av dörrarna alt. bakluckan som konstrar. Ungefär lika vanligt som att det ryker ur avgasröret när man startat motorn. ;-)

Via egendiagnosen för komfortsystemet kan man ta reda på vad som utlöst larmet de senaste gångerna, jättebra hjälp vid felsökning. (Samtliga mätvärde, indikeringsgrupp 15)