handdator

Visa fullständig version : Oljetryckssummern golf 2



Janne.M
2008-02-07, 11:48
Verkar vara glappkontakt i min oljetryckssummer, när jag kör i guppig "terräng" så "buzzar" det till väldans snabbt i dom kraftigaste guppen. Bra med olja, oljetrycket borde vara bra (ej uppmätt) och givaren och kontakten+kabel i motorutrymmet verkar ok.

Så vart sitter själva oljetryckssummern så jag kan kika på den och byta ut den. Borde vara ett relä va?

vw-power
2008-02-07, 16:54
den sitter inne i kombi instrumrumentet som jag har fattat det...
Det är inte så att din pump kanske börjar bli dålig??
jag tycker du ska kolla med en tryckmätare när du kör i kraftiga gupp
bara för att vara på den säkra sidan, min blinkade ibland, fick byta pumpen tillslut!

IceMannen
2008-02-07, 16:54
om de inte är tryck så sluter (jordar den) de är enkelt och inget relä vad jag vet...kan nog få samma effekt om man du har hårda motor kuddar och stötdämpare...

att den stutsar till och sluter en snabbis

scirocco8v
2008-02-07, 18:29
oljetryckssummern sitter inne i mätarhuset ja och de är ett relä... hade samma problem med min på sciroccon så jag tog bort skiten;) och satte in en oljetrycks mätare!

Janne.M
2008-02-07, 20:31
Hade mina aningar att den skulle sitta i instrumenthuset... lampan har aldrig lyst när det har "buzzat" så. Har polyurethanfyllt 2 av 3 bussningar och har hårdare dämpare och lagringar, men inte haft problem annat än nån gång då och då.

Men som det sägs kanske skulle kolla upp trycket, hur som helst är en motorrenovering/byte aktuellt just innan sommaren.

Förresten kom på en grej, hur är det nu.. ska oljetryckslampan lysa med bara tändningen påslagen, det borde den väl då den inte har nåt tryck när motorn är avslagen. För då kanske min lampa också gått

Felen bara hopar sig nu...

Axelsson
2008-02-07, 21:04
Förresten kom på en grej, hur är det nu.. ska oljetryckslampan lysa med bara tändningen påslagen, det borde den väl då den inte har nåt tryck när motorn är avslagen. För då kanske min lampa också gått

Felen bara hopar sig nu...

Lampan ska lysa eller blinka (kommer inte ihåg vilket) när du slår på tändningen, sen så ska den slockna när bilen startas om allt är som det ska.

Janne.M
2008-02-07, 22:42
Lampan ska lysa eller blinka (kommer inte ihåg vilket) när du slår på tändningen, sen så ska den slockna när bilen startas om allt är som det ska.

Jo det var det jag hade för mig, suck.. ja blir att felsöka instrumenthus och givare rejält då, får passa på och fixa kabelbrottet i signalkabeln (blåa) från generatorn till instrumenthuset så man slipper laddningslampan på låga varvtal vid uppstart samtidigt.