handdator

Visa fullständig version : Lite småfrågor GTI -84



D.E
2008-02-06, 23:44
Vart sitter säkringsdosan? Satt väldigt tydligt i min 240 men såg den inte i denna bil.

Hur demonterar man enklast främre rör från grenrör? Var ett jäkla fippel men fick inte kraft att få lös det

Hur tar man ur rutorna? Lossar på listerna? Har inte kikat... DVS inte sidorutorna i dörrarna utan de andra sidorutorna, bakrutan och vindrutan

Avgassystem, vilket ska man välja om man har låg budget? OEM från VW? Lär vara dyrt... Mitt avgassystem var helt skabbigt och är numera demonterat (utom främre rör, som jag ej får loss)

Sen om någon har ett avgassystem/främre rör eller kanske en baklucka liggandes så vore ju det bra. ;) Söker även lister runt grill.

Dennis

Holmgren
2008-02-06, 23:55
Säkringsdosan sitter under ratten, till vänster.

Framrutan, svårt att ta bort den utan att den spricker. Men sätt dig i förarsätet och upp med fötterna. Tryck försiktigt tills det börjar släppa lite. Sätt dig i passagerar sätet och gör likadant..

Bakrutan gör du likadant med.

Sidorutorna, Ta en liten tunn skruvmejsel och för in under listen. Lite pilligt men går. Ta en till mejsel och försök att "dra" längs listen. Samtidigt trycker du från insidan så släpper den ganska snart.

Köp ett sminons eller ett på mekonomen.

Manny
2008-02-07, 00:04
För att ta loss första röret så snickrar du ihop en sån här, guld värt:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=12&id=61


Rutorna lyfter du bara på listen och pressar ur, börja med sidorutorna bak så ser du hur det fungerar, framrutan sitter likadant. Fram rutan spricker väldigt lätt!

D.E
2008-02-08, 19:02
Tack för infon... Fan, att det ska vara så bökigt att få loss ett litet rör? :S

Eftersom detta är min tråd passar jag på att ställa en fråga till. Min Golf hade strålkastarspolare i stötfångaren standard. Har demonterat stötfångaren men nu hänger det ut slangar som går till spolarvätskebehållaren. Hur får man bort dessa? Bara ta bort och plugga igen hålen eller? Vill inte ha...

oscarmedc
2008-02-08, 19:40
på gtin sitter väl främreröret med skruvar i grenröret. :) jag kortade av slangen och satt in en träplugg och drog åt med en slangklämma.

D.E
2008-02-08, 19:48
Okej.

Om det inte framgick så är det en mk1!

oscarmedc
2008-02-08, 20:27
har kollat runt lite nu och kommit fram till att främre röret är skruvat på grenröret med 4 st skruvar. :)

Manny
2008-02-08, 20:31
åhå, jag som trodde d va samma på gti som de andra.. :D

D.E
2008-02-08, 20:40
Jaså. Jäkla svåråtkomligt där nere. Går man enklast in genom motorrummet och plockar bort lite delar först eller ska man ta det underifrån?

Manny
2008-02-08, 20:45
det är nog lättare att ta dom underifrån skulle jag tro.

D.E
2008-02-08, 20:57
Okej. Skruvar? Menar du bultar då? Så det är bara att lägga sig under med ett spärrskaft och dra loss? :P

Manny
2008-02-08, 21:00
muttrar på pinnbult är mer troligt :D, palla upp bilen o använd spärrskaft o förlängare.

Om du ändå ska ta av röret så kan jag tipsa om att köpa nya pinnbultar o kopparmuttrar istället för att sätta tillbaks de gamla.

oscarmedc
2008-02-08, 21:01
ja bultar

D.E
2008-02-08, 21:07
Tack för hjälpen... Ska se om jag kan ta mig an det nästa helg när jag är vid golfens viloplats. :)

När jag ändå är i farten, är det bäst att köpa färdiga trösklar/sparklådor som ekonomiplåt från typ mekonomen eller att svetsa själv?

Manny
2008-02-08, 21:09
Lär ju bli snyggare med färdiga trösklar än att bocka själv om man inte är en duktig plåtslagare :D