handdator

Visa fullständig version : Detta ett bra extraktor till Mk2 16v?



kim_gulle
2008-02-06, 22:14
Grenröret harr pajjat på min 16 ventilare och upptäckte att det är billigare att köpa ett extraktor som dessutom ger mer effekt.

Så jag hittade det här: http://www.amotek.se/vw/tuning&styling/extraktorgrenror.html

Nån som vet ngt om just den där extraktorn till 16 ventilaren? Hur godset är osv.

Bastard66
2008-02-06, 22:29
jag har exakt det extractor röret hemma som jag köpte från tyskland.. Verkar vara mkt bra kvalitet på det.. Det är flera firmor på tyska ebay som säljer just det röret! det enda som är lite synd är att dom har svetsat röret efter poleringen och om du då inte behandlar fogarna med syra så har det en tendens att rosta även om det är rostfritt..

kim_gulle
2008-02-06, 22:37
Okajj, har du det på bilen eller ligger det bara? Skulle vilja veta hur det funkar också. Speciellt i jämförelse med S&S Headers extraktor som dalhems säljer.

Bastard66
2008-02-06, 22:51
jag har ej monterat det än då jag håller på att bygga en 2.0 liters motor.. MEN jag tror att det är ett bra extractor för det priset (köpte mitt för 1700 inkl. frakt från Tyskland)

kim_gulle
2008-02-06, 23:09
Wow, fan vad billigt. Köpte du det från någon återförsäljare eller från en privatperson? Vill gärna ha tag på nån hemsida inom EU där dem säljer dem så där billigt.

Bastard66
2008-02-06, 23:14
köpte det från en firma här är länken:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...m=250197076973

Skicka ett meddelande till dom och fråga om frakten men jag betalade iaf 25eur för frakten.. Beställde i julhelgen så det tog ca 2 veckor att få det men d va ju inte så konstigt med tänke på alla helgdagar och så.

Bastard66
2008-02-06, 23:16
hoppsan länken var visst borta.. men kolla Ebay.de det var där jag köpte det ifrån.. brukar ligga mellan 150-180eur.. jag hade tur och hittade för 150..

kim_gulle
2008-02-06, 23:16
Ok ska kolla det, tack för svar.

KEJO
2008-02-07, 08:10
Det extraktorröret såg ut som en kopia av Supersprint versionen för katbilar (PL o ABF) har du kat på din så behövs ju uttag för lambdasonden. Sedan så brukar en del rör ta i styrväxeln men det ser man ju först vid montering. Arten av det problemet är lite olika mellan servo o ej sevostyrväxel.
Supersprint versionen som ej är för kat (KR motor) är välbeprövat och testat i bromsbänk. En del extraktorrör har lite för grova primärrör och då blir lågvarvsmomentet lidande. I allmänhet fungerar dessa bättre på en 2.0 l motor. Ett alternativ är att mkt väl isolera rören med värmetape (Karnag) som medför att avgaserna blir varmare och då flyttar max vridmoment neråt i varvtal. Supersprint finns ofta massor på tyska ebay men kostar ca 4 500 kr nytt. Själv har jag ett Schweiziskt Tezet som är ett 4-1 rör stället för de tidigare diskuterade 4-2-1. Det innebär att jag har lite bättre botten och mera topp men istället tappar mellamregistret mot Supersprint. Jag har 2.0 l och lindat röret för att motverka detta lite.
Ett bra extraktor rör och lite uppställt bränsletryck på en KR motor ger bra tillskott framför allt på låg o mellanvarv. De flesta KR går magert och bränslehuvudet räcker knappt till orginaleffekten.

lagolfat
2008-02-07, 10:09
Jag har ett rostfritt 4-1 extractor till golf gti 16v från ENEM
som jag aldrig fick användning för.
Dock inga 1700:-



Åker snart ut på annons, PM om intresse finns...

Manny
2008-02-07, 13:08
vad heter extraktor på tyska så man vet vad man ska söka på?

lojden
2008-02-07, 13:26
vad heter extraktor på tyska så man vet vad man ska söka på?

Fächerkrümmer.

http://search.ebay.de/faecherkruemmer-golf-2_W0QQ_trksidZm37QQbsZFindenQQcatrefZC6QQcoactionZ compareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQdfspZ1QQ fposZPostleitzaQQfromZR10QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1Q QftrvZ1QQga10244Z10425QQloglZ0QQsabfmtsZ1QQsacatZQ 2d1QQsadisZ200QQsaobfmtsZinsifQQsargnZQ2d1QQsaslcZ 3QQsatitleZfQe4cherkrQfcmmerQ20golfQ202QQsbrftogZ1 QQsofocusZunknown

Bastard66
2008-02-07, 17:40
Det extraktorröret såg ut som en kopia av Supersprint versionen för katbilar (PL o ABF) har du kat på din så behövs ju uttag för lambdasonden. Sedan så brukar en del rör ta i styrväxeln men det ser man ju först vid montering. Arten av det problemet är lite olika mellan servo o ej sevostyrväxel.
Supersprint versionen som ej är för kat (KR motor) är välbeprövat och testat i bromsbänk. En del extraktorrör har lite för grova primärrör och då blir lågvarvsmomentet lidande. I allmänhet fungerar dessa bättre på en 2.0 l motor. Ett alternativ är att mkt väl isolera rören med värmetape (Karnag) som medför att avgaserna blir varmare och då flyttar max vridmoment neråt i varvtal. Supersprint finns ofta massor på tyska ebay men kostar ca 4 500 kr nytt. Själv har jag ett Schweiziskt Tezet som är ett 4-1 rör stället för de tidigare diskuterade 4-2-1. Det innebär att jag har lite bättre botten och mera topp men istället tappar mellamregistret mot Supersprint. Jag har 2.0 l och lindat röret för att motverka detta lite.
Ett bra extraktor rör och lite uppställt bränsletryck på en KR motor ger bra tillskott framför allt på låg o mellanvarv. De flesta KR går magert och bränslehuvudet räcker knappt till orginaleffekten.

Det är ett utag för lambdasonden på det röret jag köpte.. Har man en KR så är det ju bara att sätta en rostfri plugg i hålet.

zoddri
2008-02-08, 10:57
Det är ett utag för lambdasonden på det röret jag köpte.. Har man en KR så är det ju bara att sätta en rostfri plugg i hålet.

Hojta till om du hittar nån firma som säljer dem billigt, jag behöver också ett rör. :)

kim_gulle
2008-02-08, 11:59
Om man nu skulle köpa detta röret och sitter på en KR motor som jag gör och då behöver nånting som fixar så att det nedre röret bara är rakt istället för tre hål, vart får man tag på en konverterare?

Lillen
2008-02-08, 12:10
Kapa så röret blir bara rakt om det är t,ex 2,5 så kör du bara på.
Fixa en likadan fläns som har samma tre hål och sedan svetsa på samma rörstorlek som det rör du har på den nya flänsen , finns där avgas säljes.
Eller kapa & svetsa på en ny bit med rätt storlek bara.

kim_gulle
2008-02-08, 13:30
Det finns inget rakt rör som bara är att skruva på då? Ett rör som ersätter katalysatorn.

Bastard66
2008-02-08, 19:19
det är väl inga större problem att göra ett själv?

kim_gulle
2008-02-08, 22:16
Är inte speciellt svårt nej, men ska ju ha grejer till att till att tillverka också. Riktig svets t.ex. Eftersom det är farsan som sitter på pengarna som går till verktyg och dylikt så blir det ingen riktig svets utan man får stå ut med en från biltema som inte ens har nån gas. Blir bara små bollar när man svetsar och det säger han duger skitbra även fast jag själv gått svetsutbildning på skolan och förklarat för honom hur det ska vara. Det är fruktansvärt irriterande. Sen så envisas han med att man ska ha ett grenrör som inte är gjort för kat. "-Det måste ju finnas nåt som är utan kat" med hån i rösten.

Detta är orsaken till att man skulle haft tag på färdiga grejer. Annars hade det inte varit några problem.

Lillen
2008-02-10, 22:53
Det finns inget rakt rör som bara är att skruva på då? Ett rör som ersätter katalysatorn.

Supersprint har iaf haft ett ersättningsrör!

Bastard66
2008-02-10, 23:28
bra mkt dyrare dock =( men har du en svets med flusstråd måste man väl kunna knopa ihop ett rör utan problem? Jag har dock aldrig svetsat med flusstråd men det måste ju gå att få den till att gå riktigt annars skulle man ju inte tillverka sådana eller hur? Jag har en fläns som jag har tillverkat själv som du kan få billigt.. Kanske tom kan tillverka ett ersättningsrör till dig.. PM:a om du e intresserad.

Bastard66
2008-02-10, 23:30
Supersprint har iaf haft ett ersättningsrör!

Nu var jag lite trög.. trodde du menade ett extraktor utan utag för lamba =)