handdator

Visa fullständig version : Byta värme paket. (MK2)



Jani Hast
2008-02-06, 21:59
Nu är det dax att byta värmen paket på min Jetta mk2 -91
Det gamla får jag ingen värmen ur längre.

Vad är det man behöver tänka på.
Är det lättast att lyfta ur instrumentpanelen eller går det att göra under i från ??

Ge mig tips på hur man går till väga lättast.

Ska ge mig på det nu på lördag är det tänkt.

Junfors
2008-02-06, 22:07
Går väl att fixa utan att ta ner panelen men det kan vara trångt pga rören sticker ut genom torpeden, ska funka dock.

Har du skafft värmepaket annars har jag "några på lager" =).

Jani Hast
2008-02-06, 22:33
Köpte ett nytt i dag för 600:-
Vill inte stoppa i ett begangnat.

onk
2008-02-06, 23:53
En polare som är meck hjälpte mig byta förra vintern.

Det såg ju löjligt enkelt ut för han som gjort det några ggr, men då lossa vi bara underdelen på panelen och plockade ut paketet.

Så lyfta hela panelen ska du nog inte behöva.

Norpan
2008-02-07, 10:38
Har du kollat att det inte är dom två ventilerna på vägen till och från värmepaketet som gett upp och blivit täta, inte alls ovanligt.
Värt att kolla innan du byter paketet!
Bara att ersätta med rör med fläns på i lämplig dimension.

T-mek
2008-02-07, 13:34
När du kollat ventilerna som Norpan skriver så:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=2413&highlight=byta+v%E4rmepaket

Jani Hast
2008-02-07, 15:11
Har du kollat att det inte är dom två ventilerna på vägen till och från värmepaketet som gett upp och blivit täta, inte alls ovanligt.
Värt att kolla innan du byter paketet!
Bara att ersätta med rör med fläns på i lämplig dimension.

Har inte ens dom ventilerna.
Så dom lkär inte vara täta.
När jag spolar vatten igenon värmepaketet så är det väldigt dåligt flöde igenon den.

ecm_z28
2008-02-07, 18:34
bara plocka ner centerkonsollen och börja riva ner underifrån, sen sitter det ju 3st skruvar i torpeten du måste lossa (glöm inte rostlösare på dom annars lär dom snurra med och pajja plasten)


jag bytte på min golf mk2 utan att ta ut brädan och det var inga större problem, beror kanske lite på meckvana men har du bara lite meckvana ska du nog lyckas utan större problem :)

Jani Hast
2008-02-07, 22:21
bara plocka ner centerkonsollen och börja riva ner underifrån, sen sitter det ju 3st skruvar i torpeten du måste lossa (glöm inte rostlösare på dom annars lär dom snurra med och pajja plasten)


jag bytte på min golf mk2 utan att ta ut brädan och det var inga större problem, beror kanske lite på meckvana men har du bara lite meckvana ska du nog lyckas utan större problem :)

Mek vana finns allt men man börjar bli bekväm.
Blir ett fint jobb att göra på lördag på jobbet i ett varmt garage.
Nu har man ju lite tips på ur st ska göras så går det ju lite lättare.

Jani Hast
2008-02-09, 18:57
Nu är det byt.
Tog bara 2 timmar att byta.

Pinnbularna i motorrummet hade inte rostat fast och allt gick fint.
Nu vet jag varför jag inte hade värmen så hela värmepaketet var tät men massar konstiga saker.