handdator

Visa fullständig version : Justera dörrarna golf mk2



Manny
2008-02-04, 21:04
Mors.

Dörrarna på min mk2 sitter inte exakt där jag vill ha dom. Jag vill att dom ska sitta längre bakåt nämligen. Har plockat av och kollat vad man kan göra åt det men blir inte klok på det.

Går det på något vis att justera dörrarna i bilens färdriktning? dvs fram eller framförallt bakåt. Höjden kan man ju "knäcka" dörren lite uppåt eller neråt och få dom på plats, ska man knäcka dom på andra hållet med?

Finns det nåt specialverktyg man kan använda eller är det våld om gäller? Vill verkligen inte sabba lacken.

Jag vill flytta dörren ca 5-6mm bakåt. hur bär jag mig åt?

scirocco8v
2008-02-04, 21:17
lägg en bricka imellan!? borde funka?!

scirocco8v
2008-02-04, 21:24
hhmmm... tänkte fel håll nu...:S
tokigt de kan bli ibland=)
bara till å ta loss gångjärnet å börja svarva...

jbtgti
2008-02-04, 22:10
Denna justering tar tid och tålamod, gångjärns dörren/arna måste monteras av om det det ska bli bra. special verktyget finns säkert, bygger du ganska enkel själv ett kraftigt plat järn rör eller dyligt.
Hälst 1meter långt så det bli ordentligt med kraft och kontrollerad justering. Bulta fast och bryt försiktigt. sen är de bara justera tills man blir nöjd. 4-5mm är mycket men ändå lite.

Du måste med stor sanolikhet justera framskärm och eventuel hella fronten huv och grill.



/jörgen
http://www.garaget.org/JbtGti

Manny
2008-02-04, 23:22
Jag funderade på att bulta ett stort plattjärn eller liknande i gångjärnedelen som sitter i bilen, men visste inte om det räckte.

Men om jag böjer den bakåt är det itne stor risk att dörren kommer för långt in då?

Hur gör proffsen? Nån fler som har gjort nåt liknande?

Jag är ju lite feg med för att inte sabba nåt..
Fronten justerar jag därefter... glipan till framskämen är ändå för liten.

scirocco8v: haha ja lite otur hade du när du tänkte där :D

jbtgti
2008-02-04, 23:37
proffsen gör så det blir minsta möjliga skada. Förutsatt att vertyget är riktigt byggt men man måste mäta så man har non aning hur mycket den gått.
ta lite itaget, ta bak båda fästena 2mm och prova montera dörren.
om skärmen är borta så går det att slå med en slägga men då blir det skader.

/jörgen
http://www.garaget.org/JbtGti

Manny
2008-02-04, 23:46
mjo, slå med slägga är inte att tala om... Blir till att snickra ihop nån mojäng att böja med...