handdator

Visa fullständig version : (abs) (!)



Jimpa82
2008-02-04, 11:34
Har fått ett problem på golfen. Rör sig om en Golv GTi -00.

Bytte precis batteri på den för det gamla hade hängt med ett tag å skaffat sig kortslutning xD
Men när jag var klar å när jag starade bilen tändes (ABS) lampan och ett (!) blinkar
och så piper det några ggr.
Provade köra en runda å ABS:en går inte in heller när ja bromsar på hal väg.

Har ni några tips på detta fruktansvärda problem?

Tack på förhand.

Manny
2008-02-04, 11:40
Prova att koppla av batteriet i 15 min för att nollställa bilen, funkar inte det så får du nog åka o läsa av felkoderna tror jag.

Jimpa82
2008-02-04, 20:47
Prova att koppla av batteriet i 15 min för att nollställa bilen, funkar inte det så får du nog åka o läsa av felkoderna tror jag.

Provade koppla ur batteriet men utan någon större framgång, fick bara ställa om klockan :-P
Funderar på att kolla abs givarna å se om det kan vara felet.

Premis
2008-02-04, 21:49
Kolla felkoder, är det en wheelspeed givare så kommer en felkod att peka ut vilken det är. Om det är samma typ av konstruktion som på A3'an (gissar på det) så är det inte omöjligt att en av bakgivarna packat ihop. Dom är lite väl känsliga och har en tendens att gå och lägga sig runt 10.000 mil.

Men kolla felkoder så ser du nog vad det är som spökar.

(fick byta båda mina bak på a3'an ..).

Om jag får spekulera fritt så tror jag att givarna kalibreras löpande för att korrigera för miljön som dom sitter i (kuggkransar rostar och då ändrar sig signalen). Kopplar du loss batteriet så får kalibreringen antagligen börja om på noll igen och är givaren mos så blir det inte lätt. Jag tycker dock att dom är riktigt robusta, mina givare var i princip helt nedmalda men fungerade hjälpligt ändå :).