handdator

Visa fullständig version : gti 8v tändning samma som 16v?



IceMannen
2008-02-03, 09:06
dom ser ju nästan likadana ut i kabel härvan... och insprut ser också väldigt likt ut...

kan man använda gti 8v:arens alla "*prylar" runt motorn te en 16v med fördelare?

*med prylar menar jag insprut kabelhärva luftburk med styrning av de mekaniska
sprutet, insuget har jag ett 16v:are

Fredda84
2008-02-03, 11:21
Jag håller på med precis detta och det skiljer en del mellan kabelhärvorna...
16V har även en "tändbox" som ligger bredvid friskluftintaget dit det går en stor kontakt och en vakumslang. jag skulle nog ta luftburk med styrning från samma bil som jag tog motorn ifrån för att slippa justera in hos kunnig verkstad för en massa pengar om det nu ens går att ta 8v's styrning

IceMannen
2008-02-05, 00:47
passar golf 3:ans insug på en 16v ifrån en 2:an vet ej motor kod :(?

då vore de bästa att köpa ett eget efter maknads sprut och montera i detta insug så kan man ta ett sånt som man justera tändingen med också :D
måste ju vara ibland de bästa man kan göra
och dom är inte så farligt dyra längre finns riktigt billiga grejjor om man löda lite kretskort eller känner nån, hittade nåt för 1500 då var de bara kontakteringarna som skulle lödas dit...är väll inte dom bästa grejjorna men säkert bättre en ett mekaniskt...

GTI-nissen
2008-02-05, 07:28
Men om du hade tänkt att besiktiga med ett eftermarknadssprut så kan du tyvärr glömma det, även om du får avgasvärden som är bättre än original.

IceMannen
2008-02-05, 11:28
om man sätter på en stor dekal miljöbil på sidan da och lyckas få bidrag för att man gör nått miljö vänligt som dom nästan delar ut nu....

men eftersom de är en 1.8cl från början så ska den motorn i när man besiktar

lite ot, passar gti:ns bromsar?

jooeell
2008-02-05, 22:57
det finns så mycket info om sådant här om du söker! ska du ha en besiktnings motor? isåfall är det väl bara o bygga på o hoppas på det bästa annars så är det väl ombyggt fordon som gäller bromsarna ska nog passa passar de på en mk1a så går det nog o få på dem på en cl! vad gäller tändnign så är det inte alls samma men det går säkert och få det o funka om man vill men varför?!... enklare o ta box o allt som behövs för tändningen från 16v'aren

IceMannen
2008-02-05, 23:04
det finns så mycket info om sådant här om du söker! ska du ha en besiktnings motor? isåfall är det väl bara o bygga på o hoppas på det bästa annars så är det väl ombyggt fordon som gäller bromsarna ska nog passa passar de på en mk1a så går det nog o få på dem på en cl! vad gäller tändnign så är det inte alls samma men det går säkert och få det o funka om man vill men varför?!... enklare o ta box o allt som behövs för tändningen från 16v'aren

om de är så oturligt så att man inte boxen måste ett eftermarknads sprut de bästa som både styr tändningen och sprutet...
har bara hela motorn och grenröret inget på insugs sidan...

jooeell
2008-02-06, 17:42
ja men det beror ju helt på hur mycket pengar du vill lägga ut ett eftermarknadssprut är ju inte gratis direkt! kanske så att du skulle försöka få tag på tändboxen o sen köra på förgasare av nått slag!?

jag har tyvärr ingen tändbox över annars hade du kunnat komma o hämta... jag har dock resten av insugsdelarna! inte isnuget dock hehe bara ett till scirocco kvar resten är sålt! elle rjag har ett men det har en kompis