handdator

Visa fullständig version : Borra o gänga i oljefilterhållare?



Manny
2008-02-03, 02:36
I vilka kanaler hamnar man i om man borrar in i dessa "tomma" platser och gängar för givare? Jag kan inte se var dom skulle hamna.

http://images.fotopic.net/yrno8x.jpg

Går dom att använda till givare för oljetemp och tryck? Vilket "hål" lämpar sig bäst för respektive givare?

Är det bättre att hitta en färdig? Passar hållare från 1,8T och har den färdiga hål som man kan sätta givare i?

De tomma hålen är upptagna av orginal hög och lågtryckgivare.
Jag vill helst inte använda mig av diverse vinklar, t-kors eller y-kors. Jag vill göra detta snyggt o seriöst

Motorn är en AGN 1,8 20v.

znabb
2008-02-03, 10:24
I vilka kanaler hamnar man i om man borrar in i dessa "tomma" platser och gängar för givare? Jag kan inte se var dom skulle hamna.

http://images.fotopic.net/yrno8x.jpg

Går dom att använda till givare för oljetemp och tryck? Vilket "hål" lämpar sig bäst för respektive givare?

Är det bättre att hitta en färdig? Passar hållare från 1,8T och har den färdiga hål som man kan sätta givare i?

De tomma hålen är upptagna av orginal hög och lågtryckgivare.
Jag vill helst inte använda mig av diverse vinklar, t-kors eller y-kors. Jag vill göra detta snyggt o seriöst

Motorn är en AGN 1,8 20v.

På de ställen det redan finns hål är det ju mer gjutgods från början för att det just sitter gängade hål där.

Tror hållaren är i alumunium?? om så är fallet är det lite känsligt att borra+gänga i om man har för lite gods.

Dem tomma platserna du under hållaren ser ut som att det ev skulle gå att borra i och "hamna" rätt,men du kan ju lika gärna borra "igenom" något.

Om du har möjlighet att komma över en till hållare billigt kanske det kan vara värt att prova.

P-plats.se
2008-02-03, 10:56
Oljetrycket vill man ha på toppen där du är längst från pumpen och således har minst tryck.
Tempen vill du ta i flödet ut till motorn...
Jag har aldrig kollat närmare på din pryl och kan inte säga om det är en lämplig plats.
Det är ju dock gjutet för att kunna bearbeta upp ett hål där.
Borra hålet är lätt och sedan gänga ett hål inga problem.
Det som kan vara klurigt är att få till en anläggningsyta för packningen till givaren.
Vad det gäller val av gäntapp så funkar en billigt Kromståltapp till detta jobb.
Du har ju en frdel nämligen att du kan gänga rätt gänga och slippa adaptrar m.m.
Är det en eftermarknadsmätare så brukar de ju va NPT 1/8"...
Har du inte rätt storlek så hojta till så kan jag skcika en.

Manny
2008-02-03, 13:51
Ja den är i aluminium. Gods finns det så det räcker då det är tänkt från fabrik att det ska borras o gängas just här.

Det är dåligt med möjligheter att sätta en givare i toppen vad jag har sett.

Den viktigaste frågan är var i oljeflödet hamnar jag om jag använder dessa platser?