handdator

Visa fullständig version : Anslutnigar på äldre bilstereo.



P-plats.se
2008-02-02, 19:26
Håller på med lite stereo-jobb i gammelgolfen...
...om man nu kan kalla det "stereo", de e snarare mono! ;)

Till frågan:
På baksidan av min gamla Blaupunkt så finns det en kontakt med 6st stift + jord.
Vad är detta för kontakt?
Se bild:
http://p-plats.se/golf/golf013.jpg

Det är så att jag vill ha tag i en stereoutgång men jag undrar om det inte är en monostereo pga. endast en högtalarutgång.

Jag är även sugen på att få in ljud i apparaten som ett alternativ till en FM-sändare som jag eftersökt tidigare.
Hittade en produkt här som kanske kan vara nåt:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=932244%20&cart_id=

Sen letar jag efter en lös CD-spelare att ha i bilen...
...alltså endast en CD för att ansluta till prylarna ovan.

ture
2008-02-02, 21:17
troligen en din-kontakt http://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt

mvh
t

P-plats.se
2008-02-02, 21:35
Verkar vara så...
Hörde från en källa som var verksam på tiden det begav sig att Balupunkt hade nån form av vinylspelare som anslöts med en DIN-kontakt.

Jag får fortsätta att försöka få in signalen via antennen.

cisco
2008-02-02, 21:59
Det är ju svårt att göra en bra FM-modulator med stereo. Jag har flera små även Sony E. MMR-70 och dom låter kasst. Någon som vet om en så'n där för fast installation låter bättre.
Vi har funderat på att mäta igenom några såna där små på jobbet.

P-plats.se
2008-02-02, 22:16
Det är ju svårt att göra en bra FM-modulator med stereo. Jag har flera små även Sony E. MMR-70 och dom låter kasst. Någon som vet om en så'n där för fast installation låter bättre.
Vi har funderat på att mäta igenom några såna där små på jobbet.

Tur att min radio är mono då! ;)

christian19
2008-02-03, 10:56
Håller på med lite stereo-jobb i gammelgolfen...
...om man nu kan kalla det "stereo", de e snarare mono! ;)

Till frågan:
På baksidan av min gamla Blaupunkt så finns det en kontakt med 6st stift + jord.
Vad är detta för kontakt?
Se bild:
http://p-plats.se/golf/golf013.jpg

Det är så att jag vill ha tag i en stereoutgång men jag undrar om det inte är en monostereo pga. endast en högtalarutgång.

Jag är även sugen på att få in ljud i apparaten som ett alternativ till en FM-sändare som jag eftersökt tidigare.
Hittade en produkt här som kanske kan vara nåt:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=932244%20&cart_id=

Sen letar jag efter en lös CD-spelare att ha i bilen...
...alltså endast en CD för att ansluta till prylarna ovan.

Tjena äntligen ett ämne som jag kan hjälpa till med :-)

Det är en monoradio du fått tag på så att få ut stereo ljud från den blir ytterssvårt!!

Kontakten bak är en din kontakt för att kunna ansluta tex en Vinylspelare!!!!Också från blaupunkt faktiskt..detta blev dock aldrig någon hit pga av att det hoppade och levde inne i bilen så pickupen hoppade runt värre en värst..

en fm sändare är väl det enklaste sättet att överföra ljud till din blaupunkt spelare men det blir lite dålig ljudkvalite men det funkar!!En lös cd spelare kan du ha nästan vilket som helst med Lågnivåutgång..Beror lite på om fm sändaren har rca in eller 3.5mm in det finns ju över gångar från rca till 3.5mm så hitta en spelare du gillar med lågnivåutgång så är det löst absolut!!

Hör av dej om du behöver hjälp med komponenter då jag jobbar på BRL kan jag fixa det mesta vad det gäller Ljudprylar kablar och kontakter...

Mvh Christian Andersson

P-plats.se
2008-02-03, 11:15
Tjena äntligen ett ämne som jag kan hjälpa till med :-)

Det är en monoradio du fått tag på så att få ut stereo ljud från den blir ytterssvårt!!

Kontakten bak är en din kontakt för att kunna ansluta tex en Vinylspelare!!!!Också från blaupunkt faktiskt..detta blev dock aldrig någon hit pga av att det hoppade och levde inne i bilen så pickupen hoppade runt värre en värst..

en fm sändare är väl det enklaste sättet att överföra ljud till din blaupunkt spelare men det blir lite dålig ljudkvalite men det funkar!!En lös cd spelare kan du ha nästan vilket som helst med Lågnivåutgång..Beror lite på om fm sändaren har rca in eller 3.5mm in det finns ju över gångar från rca till 3.5mm så hitta en spelare du gillar med lågnivåutgång så är det löst absolut!!

Hör av dej om du behöver hjälp med komponenter då jag jobbar på BRL kan jag fixa det mesta vad det gäller Ljudprylar kablar och kontakter...

Mvh Christian Andersson


Jo stereoljud är svårt att få ur den de fattar jag.
Jag vill ha in mer än radion och sen vill jag koppla till ett steg.
Allt ska se och kännas orginal, däför vill jag använda orginalradion.
Sen ska högtalare m.m. bytas och jag har hittat ett par 4X6" hos er på BRL.
Till detta tänkte jag ett litet steg och en baslåda.

Barbapappa
2008-02-03, 14:33
Vinylspelaren från Blaupunkt lät ju spännande, ingen som har nån bild på hur den kunde tänkas se ut?

Faltdach
2008-02-03, 15:07
Självklart att du skall ha en vinylspelare i bilen Patrik!

:D)

GTI-nissen
2008-02-03, 16:16
Men det fanns väl inte vinylspelare till bil på 80-talet????
Det var väl på 60-talet...

Bengan.U
2008-02-03, 20:00
Hej.

Nisse --> Rätt ! Som väl var så dog dom ut redan
före -70talets intåg :-)
Inte dyrekt någon höjdar apparat precis,men men,,,,
Det var iallafall bättre än knastrikt MV-brus
från RadioLuxenburg hehehehe,
Det som följde på den var Philips svar,en rullbandare :-(
Den var deffenetivt ingen höjdare att ha i bilen hahahaha...
Appropå 45:orna så användes de ibland som "frespee" med
god träffsäkerhet,för spela dom kunnde ibland vara
omöjligt på grund av solens värmande effekt på plastmaterial.
Buckliga,vinda och snea så de inte gick att få i en spelare :-)
Många inovationer har det varit under årens lopp,men
man får nog ändå säga att detta var en av de sämre :-)

Peter---> Jag har sökt bild,men tyvärr hade jag ingen kvar
på min fina Buick -57 Special ;-)

Faltdach--> Putte ska ha ett slutsteg och en MP3-spelar :p

MVH/Bengan.U

Barbapappa
2008-02-03, 20:05
Men det fanns väl inte vinylspelare till bil på 80-talet????
Det var väl på 60-talet...Det var det jag tänkte, trodde ju jag hade missat nåt här nu. Kasett och autoreverse i bästa fall, kanske även en 'booster' med eq om man ville vara på topp... ;-) Frågan kvarstår ju fortfarande vad kontakten skulle vara till i så fall.

P-plats.se
2008-02-03, 20:06
Gjorde lite prov med Janis FM-sändare idag och detta kommer bli kanon vill jag säga!

Barbapappa
2008-02-03, 20:08
Gjorde lite prov med Janis FM-sändare idag och detta kommer bli kanon vill jag säga!Okej, tummen upp för det!
Hade du högtalare i dörrarna på den fram eller bara i den spejsade centerkanalen?

P-plats.se
2008-02-03, 20:17
Okej, tummen upp för det!
Hade du högtalare i dörrarna på den fram eller bara i den spejsade centerkanalen?

Endast centerkanal...

Ska kolla i dörrarna för det är galler där.
Som Manny skrev så hoppas jag på 4X6" där och har kollat på dessa:
http://www.brl.se/default.aspx?mc=287&c=287&p=4178

Sen får jag leta steg och hittar jag nåt lämpligt beg. med högnivåingång så löser jag ju lite problem.
Steget ska driva framsystemet samt en liten bas.
(Nån som har nåt liggandes?)

Jag har ett 5-kanals Genesissteg men det är lite väl stort tycker jag...

Manny
2008-02-03, 20:28
har du ett fack i dörrarna med ett galler i framkant så är det garanterat en plats för högtalare, och jag är säker på att det är 4x6 som sitter där, har nämligen funderat på att byta mina egna.

Du kan ju leta upp ett extra handskfack på skroten o såga upp det och sätta en lite modernare huvudenhet i den, och behålla orginalet med centerkanalen o låta den fungera som vanligt. då får du bra ljud till dörrarna oach löser lågnivå o allt sånt. Syns inte, och du sparar orginalhandsfack till framtiden. (om man kan ta loss det förstås, kommer inte ihåg om det gick)

P-plats.se
2008-02-03, 20:31
Ska kolla närmare på dörrsidorna så kör vi som planerat.
Sen ska jag ha i en CD men vill helst köra det genom Radion för den rätta kännslan...