handdator

Visa fullständig version : golfchassi, 75 - 83 vad skiljer?



Eric
2008-02-02, 18:18
Tja! Så snart som besiktgning är gjord på min golf 75a så ska det börjas riva och byggas om! Men jag har lite frågor som jag inte har hunnit med att kolla upp! Vad skiljer en tex en gti83 i upphängningar, styrväxel osv ifrån en 75a?

En bakaxel med k-stag kommer inhandlas, ska man skippa främre k-stag och köra en kraftigare bak eller bör man även ha fram? Alla bussningar, fjäderbenslagrningar ska bytas och coilovers ska på. Skivor bak ska på, då bakbromsarna ifrån min mkII komplett med allt, det passar väl rätt på? Någonslags bromsreduceringsventil, kanske scirocco?

Frambromsarna hade jag tänkt att det skulle bli g60 skivor, passar en sådan adapter som folk säljer på en 75? dvs samma infästing som en 83 tex? Ska man då köra ok ifrån mk1 gti eller ska man ta något annat som går dit? Har nämligen ok ifrån min mkII men misstänker att det inte passar?

Drivaxlar,spindlar osv är det kraftigare saker på en gti?

Vart i framvagnen är det man bör förstärka och hur? Läste något om mellan torpedvägg och ramben? Iom att jag kommer köra på sin höjd med 200hk så vill man ju att bilen håller ihop.

Vill ha lite mer kött på benen och veta vad man ska inhandla för delar och inte. Tacksam för svar!

mvh / Eric

Eric
2008-02-04, 22:43
ingen som vill hjälpa till lite?

Raz
2008-02-04, 23:53
Lite korta svar på dina frågor:
Det som skiljer med styrväxeln är att den är bultad direkt i chassiet på en 75a och sitter med bussningar på en 83a.

Angående krängningshämmare så kör jag med original fram och förstärkt bak. Med polyuretanbussningar överallt givetvis. Jag tycker det fungerar jäkligt bra för mig men jag vet andra som kör utan fram och med original bak och tycker det fungerar bra.
Ett annat tips är toe-stag bak, det ska tydligen hjälpa till rätt bra också (har inga sådana på min mk1a)
Ang bakbromsarna så kan du köra dom från Golf 2 men du behöver byta ut handbromsvajarna och reduceringsventilerna till sådana från Sirocco 16V.

Om du ska köra med G60 skivor fram med adapter till oken så tror jag du måste ha GTI spindlar och GTI ok. Det är samma ok på Golf 1 GTI och Golf 2 GTI.

Drivaxlar och drivknutar tror jag är lite kraftigare på GTIn, själv så kör jag med en Passat 02A låda med drivaxlar från Golf 2 16V. Det passar med lite modifikation.

Ett Y-stag från nedre delen på A-stolpen och framåt mot fjäderbenstornet, på insidan av skärmen så att säga är en bra förstärkning. Även ett nedre undre stag som håller ihop rambenen under motorn är en bra förstärkning, det gjorde under på min bil.

Manny
2008-02-05, 00:12
OM du ska köra adapter och G60 skivor så funkar orginalok från en -83 utmärkt. Byt till Gtins tunnare belägg bara.

Är ganska säker på att det är samma ok och spindlar på alla mk1 oavsett om det är GTI eller GL.
Förutom att det finns både Girling och ATE (tror jag att dom heter) bromsar att välja på. Mina -83or (gti o gl) har iaf likadana ok, även kompisens jetta har samma ok.
Iallafall de senare årsmodellerna runt -83.

Scaramanga
2008-02-05, 11:00
Hur gick det på besiktningen Eric? Du glömmer väl inte att lägga upp bilder i projektforumet?

Eric
2008-02-05, 20:39
Lite korta svar på dina frågor:
Det som skiljer med styrväxeln är att den är bultad direkt i chassiet på en 75a och sitter med bussningar på en 83a.

Angående krängningshämmare så kör jag med original fram och förstärkt bak. Med polyuretanbussningar överallt givetvis. Jag tycker det fungerar jäkligt bra för mig men jag vet andra som kör utan fram och med original bak och tycker det fungerar bra.
Ett annat tips är toe-stag bak, det ska tydligen hjälpa till rätt bra också (har inga sådana på min mk1a)
Ang bakbromsarna så kan du köra dom från Golf 2 men du behöver byta ut handbromsvajarna och reduceringsventilerna till sådana från Sirocco 16V.

Om du ska köra med G60 skivor fram med adapter till oken så tror jag du måste ha GTI spindlar och GTI ok. Det är samma ok på Golf 1 GTI och Golf 2 GTI.

Drivaxlar och drivknutar tror jag är lite kraftigare på GTIn, själv så kör jag med en Passat 02A låda med drivaxlar från Golf 2 16V. Det passar med lite modifikation.

Ett Y-stag från nedre delen på A-stolpen och framåt mot fjäderbenstornet, på insidan av skärmen så att säga är en bra förstärkning. Även ett nedre undre stag som håller ihop rambenen under motorn är en bra förstärkning, det gjorde under på min bil.


Okej tackar så mycket för det, då vet man lite mera! Finns ju rätt mycket ifrån min mk2 jag kan sno med mig då! Ang, styrväxeln, är det något negativt med att den är bultad direkt i chassiet?

Eric
2008-02-05, 20:47
Hur gick det på besiktningen Eric? Du glömmer väl inte att lägga upp bilder i projektforumet?

Tyvärr så har det inte blivit av än faktist =(, men om två veckor är det dags!

Nej då, du kan vara lungt, så fort det börjar hända lite saker så kommer det upp en tråd! =)

Raz
2008-02-06, 09:15
Okej tackar så mycket för det, då vet man lite mera! Finns ju rätt mycket ifrån min mk2 jag kan sno med mig då! Ang, styrväxeln, är det något negativt med att den är bultad direkt i chassiet?

Det är bara positivt om den är bultad i chassiet, mindre flex.

gegge
2009-09-04, 18:29
Önskar följa upp om stryväxeln. Tyvärr har jag inte tillgång till ETKA, men är det samma styrväxel på alla LHD mk1 utan servo, cab som GTI?

Hur många rattvarv är det, 3,75 på alla?