handdator

Visa fullständig version : Kollar intresse:Mäta ljudtryck på Bugrun



christian19
2008-02-02, 13:23
Hejsan!
Kollar intresset av ev att mäta ljudtryck (DB) på Bugrun 2008..
Har ljudmätningsutrustning påväg hem från USA samma som svenska dbdragracing använder (Termlab) Vilket är det bästa mätsystem som finns att tillgå idag!

Tänkte därför höra efter lite om det kunde vara utav intresse??
Följer lite när? var? hur? här nedan för:

När: Bugrun mantorp 2008 Kommer finnas fasta tider när man kan mäta alla 3 dagarna

Var:Kommer att avsättas en liten plats ute på asfaltsplanen var är inte bestämt ännu!

Hur: En mät sensor kommer att placerat inne i din bil på höger sida framrutan!
sen när du har givit klartecken så har du 30 sekunder på dej att föra så mycket oväsen som möjligt med din bilstereo.
Det är valfritt att spela vilken musik och eller bas skiva som du vill!
Du får mäta hur många gånger du vill under dagen som du betalat.

Pris:Runt 150 kr och då får du mäta hur många ggr du vill samt kan även vi bistå med diverse hjälp och inställningar för att få din bilstereo att spela högre...
dom 3 som spelar högst kommer även att läggas upp på bugruns hemsida..

OBS detta ligger bara på planeringsstadiet ännu så saker och ting kan ändras...

Mvh Christian Team BRL Electronics Strömstad

JWO
2008-02-02, 13:28
Hejsan!
Kollar intresset av ev att mäta ljudtryck (DB) på Bugrun 2008..
Har ljudmätningsutrustning påväg hem från USA samma som svenska dbdragracing använder (Termlab) Vilket är det bästa mätsystem som finns att tillgå idag!

Tänkte därför höra efter lite om det kunde vara utav intresse??
Följer lite när? var? hur? här nedan för:

När: Bugrun mantorp 2008 Kommer finnas fasta tider när man kan mäta alla 3 dagarna

Var:Kommer att avsättas en liten plats ute på asfaltsplanen var är inte bestämt ännu!

Hur: En mät sensor kommer att placerat inne i din bil på höger sida framrutan!
sen när du har givit klartecken så har du 30 sekunder på dej att föra så mycket oväsen som möjligt med din bilstereo.
Det är valfritt att spela vilken musik och eller bas skiva som du vill!
Du får mäta hur många gånger du vill under dagen som du betalat.

Pris:Runt 150 kr och då får du mäta hur många ggr du vill samt kan även vi bistå med diverse hjälp och inställningar för att få din bilstereo att spela högre...
dom 3 som spelar högst kommer även att läggas upp på bugruns hemsida..

OBS detta ligger bara på planeringsstadiet ännu så saker och ting kan ändras...

Mvh Christian Team BRL Electronics Strömstad


Jag kan nog testa och se om den reagerar i min bil :)

Jag kör ju med RCD 500, VW storas stereo hehe

christian19
2008-02-02, 15:19
Jag kan nog testa och se om den reagerar i min bil :)

Jag kör ju med RCD 500, VW storas stereo hehe


Hehe ja det vore grymt kul om du ställde upp hade varit kul att se hur högt en sådan stereo egentligen kan spela..Jodå den ger utslag på väldigt låga ljud tror den börjar på 100 db eller så..

ha det gött!!

VWGolIV
2008-02-02, 15:45
Fixa något pris med =)

Janne.M
2008-02-02, 16:10
Fixa något pris med =)

då måste ju folk spela samma skiva också för att det ska bli "rättvist" men är det bara på skojnivå så spelar det ju ingen roll.

T.Gustavsson
2008-02-02, 17:12
Skulle va riktigt kul att testa. Hoppas jag kan göra ett besök på Bugrun i år.

// Tomas

golf666
2008-02-02, 17:59
Nicke G skriver från brorsans användare, inte medlem än :(

hehe låter fint de christian :) jag har prov spelat ljudet i dag, och Jävlar vilken skillnad, fint tryck i basen nu. och det både KÄNNS och HÖRS :)

// Nicke G

VWGolIV
2008-02-02, 18:27
Om det är på skoj så kan man spela vilken skiva man vill, dock kan ju christian ha en skiva som han kan rekomendera och då även hjälpa personen att ställa in stereon och visa lite.

Vill man sen spela högst, ja då får man göra det med vilken skiva man vill. =)

christian19
2008-02-03, 11:00
Om det är på skoj så kan man spela vilken skiva man vill, dock kan ju christian ha en skiva som han kan rekomendera och då även hjälpa personen att ställa in stereon och visa lite.

Vill man sen spela högst, ja då får man göra det med vilken skiva man vill. =)

Exakt teddy :-)

skall det vara Tävling spelar alla samma skiva Db jams vol 1-5 tror jag det är nu..är det lite mera på skoj nivå får man spela både bas frekvens och musik..bara för att kunna veta just jur högt din stereo spelar med både musik och bas frevens!!Skall kolla upp det om man inte kunde få till några priser till 1.2.och 3-an

Ha det bra!

christian19
2008-02-03, 11:02
super kul att det fanns sådant intresse för ljudmätning!!Kommer blir ett kul bugrun detta!!!

P-plats.se
2008-02-03, 11:21
Har du haft kontakt med Bugrunners?

En liten tanke är att man tappar lite om man tar betalt då allt brukar vara gratis när man väl är inne på bug Run.
Nu förstår jag dock att dessa prylar inte är gratis så klar du behöver ha in lite cash...
... bara en tanke.

christian19
2008-02-03, 13:21
Har du haft kontakt med Bugrunners?

En liten tanke är att man tappar lite om man tar betalt då allt brukar vara gratis när man väl är inne på bug Run.
Nu förstår jag dock att dessa prylar inte är gratis så klar du behöver ha in lite cash...
... bara en tanke.

Jag har mejlat bugrunners ja så vi skall ha en liten diskution om detta!!

det är helt riktigt mätutrustningen är inte gratis och det är mina privata grejer men självklart skall vi försöka få till det på bästa sätt priset var bara ett exempel det brukar kosta 300 kr vanligtvis..

Jag vet inte hur killarna i tex Dynomätningen har gjoprt om dom står det gratis i 3 dagar eller om dom får en viss summa av Bugrunners eller hur dom nu glör..

Det är meningen att jag skall diskutera detta med Bugrunners,,,

Ha det bra..

christian19
2008-02-03, 13:24
Har du haft kontakt med Bugrunners?

En liten tanke är att man tappar lite om man tar betalt då allt brukar vara gratis när man väl är inne på bug Run.
Nu förstår jag dock att dessa prylar inte är gratis så klar du behöver ha in lite cash...
... bara en tanke.

Jag har mejlat bugrunners ja så vi skall ha en liten diskution om detta!!

det är helt riktigt mätutrustningen är inte gratis och det är mina privata grejer men självklart skall vi försöka få till det på bästa sätt priset var bara ett exempel det brukar kosta 300 kr vanligtvis..

Jag vet inte hur killarna i tex Dynomätningen har gjort om dom står det idiellt i 3 dagar eller om dom får en viss summa av Bugrunners eller hur dom nu gör..

Det är meningen att jag skall diskutera detta med Bugrunners...

Jag gör absolut INTE detta för att tjäna några pengar utan för att få till en rolig grej på Bugrun 2008 :-9 hoppas ju på en trevlig träff med många roliga aktiviteter

Ha det bra..[/QUOTE]

P-plats.se
2008-02-03, 20:13
Det var absolut inget gnäll Christian så ta det inte så.
Det är inga stora pengar MEN det kan ju bli lite gnäll på plats.
Jag tycker det är ett roligt initsiativ och ju bredare träffen blir ju roligare blir det!!!
Du ska helt klar genomföra detta på ett bra sätt, jobba på!
(Jag ska kontakta dig ang. det i den andra tråden så får vi mäta gammelgolfen kanske. Om det går att mäta så lågt!!!?)

VWGolIV
2008-02-03, 21:16
Ja man är helt klart sugen på att mäta, men om man vill visa för publiken vad man spelar i db är ju en helt annan sak.

Men det vore kul att testa, får man klubbrabbatt ? 10 % ?

christian19
2008-02-08, 17:36
Det var absolut inget gnäll Christian så ta det inte så.
Det är inga stora pengar MEN det kan ju bli lite gnäll på plats.
Jag tycker det är ett roligt initsiativ och ju bredare träffen blir ju roligare blir det!!!
Du ska helt klar genomföra detta på ett bra sätt, jobba på!
(Jag ska kontakta dig ang. det i den andra tråden så får vi mäta gammelgolfen kanske. Om det går att mäta så lågt!!!?)

Det är lungt jag tog det absolut inte som något knäll kritik är alltid välkommet!!

javisst hör av dej så skall jag fixa en bra dal till dej på ljudprylarna

christian19
2008-02-08, 17:37
Ja man är helt klart sugen på att mäta, men om man vill visa för publiken vad man spelar i db är ju en helt annan sak.

Men det vore kul att testa, får man klubbrabbatt ? 10 % ?


det är bara att koma fram så skal du få möta hur mycket du orkar....det är bara jag som ser på min dator vad du spelar så du behöver inte säga eller visa det för någonannan..annars skriver jag det på rutan med sådan där fönster penna .-)

satsar på en rolig träff>!!

JWO
2008-02-10, 21:05
det är bara att koma fram så skal du få möta hur mycket du orkar....det är bara jag som ser på min dator vad du spelar så du behöver inte säga eller visa det för någonannan..annars skriver jag det på rutan med sådan där fönster penna .-)

satsar på en rolig träff>!!

Du är tidigt ute Christian, bra framförhållning :)

christian19
2008-02-11, 13:29
Haha johan!

ja någongång får jag väl pröva att planera något hehe satsar ju på en kanon träff detta året och crazy skall med....

VWGolIV
2008-02-11, 19:01
Christian, ja det ska bli skoj, dock är jag inte hemma på att ställa in ljudet så väldigt bra, ej heller vilken låt m.m man ska använda, men det kan du få prova dig fram.

Vill mest se hur många decibell man kan kräma ut ur systemet.

Så boka du mig om inget annat =)

svedis
2008-02-11, 19:49
om jag får min anläggning av min förhopningsvis sponsor så e jag med annars så får jag se vad ekonomin tilllåter:P

D_Stenlund
2008-02-11, 21:05
ne fy fan inga äckliga basar osv som skriker när man ska höra ljudet från banåkat, kommer ju höra dunk dunk 24 tim i sträck annars räcker inte de, lägger ner min hand på de faktiskt.. tyvär.. bu - för bas skit

Manny
2008-02-11, 21:11
alla har inte samma intressen, o tur är väl det, annars hade det vart smockfullt på banorna..

Rickard.v
2008-02-11, 23:30
Nu tog du väl i christian, det bästa som finns att tillgå idag.

Har du kollat med bruel & kjaer som av många anses som referencen inom mätsystem, men där kan det nog bli 6siffrig prislapp om man har otur.

Mitt enkla system i datorn mäter nivåer från ca 60db och kostar bara några tusen.

Men det du har är väl mera inriktat på höga ljudtryck??

bighen
2008-02-12, 10:05
Nu tog du väl i christian, det bästa som finns att tillgå idag.

Har du kollat med bruel & kjaer som av många anses som referencen inom mätsystem, men där kan det nog bli 6siffrig prislapp om man har otur.

Mitt enkla system i datorn mäter nivåer från ca 60db och kostar bara några tusen.

Men det du har är väl mera inriktat på höga ljudtryck??

Termlab instrumentet mäter mellan 120 dB och ända upp till 183 dB och är utveklat för att mäta linjärt med B&K instrument som referens, Termlab är den globala "standarden" inom mätinstrument ljudtryck i bil.

JWO
2008-02-12, 10:39
Haha johan!

ja någongång får jag väl pröva att planera något hehe satsar ju på en kanon träff detta året och crazy skall med....

Hoppas framrutan håller detta året bara, inte så roligt och byta den alltför ofta :)