handdator

Visa fullständig version : imma på rutorna



ZappA
2008-01-31, 22:01
hej

jag har fått en jobbig imma på mina rutor.
inget på vindrutan men på förar och passagerar dören och bakrutan och den går inte bort i första taget. bilen är torr och fin inne.. kan det va nått som man ska kolla eller bara försöka ha bilen inne i värmen en längre tid så det torkar?

har sökt men hitta inget vettigt.

Henrik.M
2008-01-31, 22:08
har sökt men hitta inget vettigt.

Börja med att tala om vad det är för bil..så kan du få svar. ;-)

tjipp
2008-01-31, 22:24
Kolla så det finns dräneringshål i dörrarna på mitt fina tjeckiska åkdon har dem missat den detaljen så hela innanmätet i dörren blir "uppfyllt". och rinner "igenom" dörrsidan...
Finns det drän hål, kolla så det inte finns skit i dem, eller i botten på dörren.

Men kan ju som sagt vara en väldigt bra början att skriva vad det är för bil det handlar om!

ZappA
2008-01-31, 22:27
jetta 91 gl 1,8

Henrik.M
2008-01-31, 22:34
Brukar oftast var att du har fukt inne i bilen , oftast innanför mattan i bilen.
Detta medför att när det blir halvvarmt i bilen så immar det igen.
Fläkten orkar bara hålla torrt kring vindrutan.

Sen brukar även kroppsvärmen få rutorna att slå igen vid kall/fuktig väderlek.
Låter konstigt men är sant.

Men tipset är att lyfta på golvmattorna och kolla hur mycket fukt du har där...brukar vara en hel del eftersom isoleringen är som en tvättsvamp.
Lägg där till antalet år på bilen så kan man räkna ut vattensamlingen som blivit genom åren.

Annars är det att kolla alla dräneringar i dörrar etc.

ZappA
2008-01-31, 22:36
under gummi mattorna är det iallafall torrt. ska inte vattnet isåfall tränga igenom upp dit? eller har jag fel?

Henrik.M
2008-01-31, 22:41
Under golvmattan. (den som är under gummi mattan).
Tränger alltid in vatten/snö där oavsett hur stor gummi matta man har i bilen. =)

Ta bort gummi mattorna i bilen , sen tar du handen och trycker på golvmattan.
Tryck en liten stund så känner du att handen blir fuktig.
Ett tips....lukta inte på handen sen utan tvätta den. ;-)

Jag är seriös så det är inget svammel.

VWGolIV
2008-01-31, 23:01
Man tror det är torrt under golvmattan men oftast är det inte det.

Så antingen ut med mattan och dyl eller in med en avfuktare.

=)

Jag har ingen fukt i min bil och inte heller nån imma oavsätt väderlek.

Skulle det mot förmodan bli imma så ökar jag bara fläkten 1 steg så försvinner imman igen.

ZappA
2008-01-31, 23:19
Henrik.M

jag mena inte att trampa på dina tår men jag menar. om jag tar bort min gummi matta och sen känner där så är det torrt. om det va vatten under golvmattan borde det väll ha trängt igenom upp under gummimattan right. så måste väll va dörrarna som spökar då.

har 91an friskluft filter?

tack för svaren

Andersson Racing
2008-02-01, 09:46
Nej, inget friskluftfilter.

/ Per

Gti_Dawe
2008-02-01, 23:39
Köp en luftavfuktare på micro för 100 kr funkar skit bra för mig i min bil jag hade också mycket imma på mina rutor, men så köpte jag en sån så har jag ingen imma alls nu längre väldigt bra.
/ David

Dave the brave
2008-02-02, 12:08
Precis som Henrik skriver så kan det vara fuktigt under mattan utan att det känns fuktigt på ovansidan. Jag tog bort massor av halvfuktig illaluktande ljudisolering, tvättade de svarta mattorna å sen så var både lukt å fukt borta.

Boven i dramat var den klassiska dörrplasten som hade lossnat så det sipprade in vatten den vägen.

ZappA
2008-02-02, 12:47
vart sitter denna plasten du pratar om ?

Dave the brave
2008-02-02, 13:04
Den sitter bakom dörrpanelen, klistrad mot plåten. Ofta har denna gått sönder eller släppt i nederkant vilket gör att vattnet rinner på insidan av dörren istället för innuti och ut genom dräneringshålen. Om du ska byta den går det bra med vilken byggplast som helst.