handdator

Visa fullständig version : poweflex eller DLI "racing"



Svedda
2008-01-31, 21:29
Nu har jag bytt spindlar och satt på större bromsar på mk2:an. Så nu blir jag även tvungen till att byta länkarmarna. Tråkigt nog har jag nästan nya orginal bussningar till mina nuvarande länkarmar.

Nu behöver jag nya bussningar till mk3:ans länkarmar och funderar på om jag ska köra på powerflex eller DLI "racing". För tillfället så kommer bilen att gå på gatan samt möjligtvis lite bana. Jag vill ha så bra väghållning som möjligt dock inte till vilket pris som helst. Har en polare som köpt DLI "racing" och jag vet att bilen blir ruskigt stöttig av dessa, dock tror jag även att han kör med motorfästen från DLI vilket jag även funderar på. Har även tänkt att byta bussningar till krängningshämmaren och bakaxelbussningar. Fjäderbensstag uppe, nere och det bakre är också det framtidsplaner.

Kort & Gott vill jag att bilen ska vara körbar vid gatkörning och för några längre resor per år typ bugrun å andra träffar. Men ändå bra väghållning. Kan det bli för stöttigt med DLI bussningar eller är de acceptabla även för gata?

foffa2002
2008-01-31, 21:33
Är det DLI´s delrin bussningar ?

Dom har säkert 10ggr så lång livslängd som polyuretan varianten power flex säljer.

Så satsa på DLI

Svedda
2008-01-31, 22:10
yes delrin, dock är de för de bakre infäsningen gjord av aluminium om jag inte missminner mig. Har väl förstått att de håller bättre, samt ger bättre väghållning, d enda jag är tveksam till är om bilen blir för stel så att d inte blir roligt att köra. Man vill ju inte känna som man gått en match mot mr "TYSON" å motat hundra njurslag när man kliver ur bilen

Holmgren
2008-01-31, 22:19
Jag tänkte använda delrin bussningar på min Mk1 men efter att last mig till samt råd från andra så blir det inte det. Hade jag kört mer bana så hade jag tagit delrin bussningarna.
Har nämligen sådant material på jobbet och då hade det blivit betydligt biligare än det pris DLI tar... Kanske kan fixa sådana till dig om du är intresserad. Skicka ett PM isåfall.

Svedda
2008-01-31, 22:24
hmm d lät intressant, men vad har du tänkt köra med istället då?

Svedda
2008-02-03, 01:04
valde du att köra med powerflex istället?

foffa2002
2008-02-03, 01:51
Tror han svaravde egna i delring.


Poly är tyvärr junk då dom tappar formen fort.
det gör inte delrin.


Sen om han svarvar själv så blir det självklart billigare än at köpa från DLI.

Men du får ju som sagt en färdig och utprovad produkt som är bättre än styling produkter som powerflex.

Om det nu är bussningar som håller flera år/ ger bättre väghållning du vill ha och inte bara en ny sats pga att orginal är slut eller trasiga

Theo
2008-02-03, 09:35
Tror han svaravde egna i delring.


Poly är tyvärr junk då dom tappar formen fort.
det gör inte delrin.


Sen om han svarvar själv så blir det självklart billigare än at köpa från DLI.

Men du får ju som sagt en färdig och utprovad produkt som är bättre än styling produkter som powerflex.


Vad snackar du om??? Powerflexbussingar är inte så dåliga som du får det att låta!

THeo

Svedda
2008-02-03, 09:58
om vi säger så här då, är det många som kör med delrin bussningar och som använder sin bil även på gatan, kanske inte som vardagsbil men att man använder den en del, t ex till att åka på träffar eller bara ut och åka i stan. Ni som svara ja på denna fråga får gärna nämna lite av vad ni har på bilen i övrigt som kan klassas som "väghållnings produkter", står detta i eran profil så hänvisa till den istället.

Player
2008-02-03, 10:52
Hej alla, Här är en som kör sin framvags med david l bustningar (dli-teknik) Kan säja att väghålningaen blir underbar med dom. Men ljudet i bilen höjs ju ganska skappligt men det är det enligt mig värt. Men ska man kört långt med bilen på dålig väg så räkna med små liten i njurana efter allt skakande och hårda dämpningar efter gropar i vägen.

Ska tilllägga att jag kör med hans motorkuddar och sämkt mig bil 60mm på lågprofils däck så vad kan man räkna med om inte en hård, stutig bil =)

Svedda du har ju åkt med i min bil på kurvig väg och det är ju skoj så sätt i den samma som jag du med, Men powerflex är ju inte något fel på dom häller, Ska faktigt köpa powerflex i till min andra så man har en glidare med =)

Svedda
2008-02-05, 16:12
tack "Player", finns det några fler som kan dela med sig av sin erfarenhet också?

foffa2002
2008-02-06, 09:29
Det är inte powerflex i sig som är dåliga .
Det är deras materialval.

Polybussningar är bling bling stylingprodukt.
Dålig formhållbarhet.
Spricker snabbt.

Läs TECH/FAQ på vortex ang chassie så släpper man tankarna rätt fort från polybussningar.

ALLA mina pollybussningar är numer utbytta mot DLI grejer.
Nu talar inte bara om chassibussningar utan motorupphängning etc också.

Holmgren
2008-02-06, 13:03
Det är inte powerflex i sig som är dåliga .
Det är deras materialval.

Polybussningar är bling bling stylingprodukt.
Dålig formhållbarhet.
Spricker snabbt.

Läs TECH/FAQ på vortex ang chassie så släpper man tankarna rätt fort från polybussningar.

ALLA mina pollybussningar är numer utbytta mot DLI grejer.
Nu talar inte bara om chassibussningar utan motorupphängning etc också.


Här det inte otroligt stumt att åka i bilen till vardags då.
För jag har för mig att du anände din Bora ganska mycket.
/Johan

foffa2002
2008-02-06, 21:24
På 17" är det ok.
Går tillbaka till 18" nu så det blir nog mycket värre.


MEN jag kör dubbelt så hårda fjädrar både fram och bak jämfört med tex eibach eller H&R cup kit så det finns nog ingen i sverige som en kör så hårt.

Har samtidigt nog det värtsa chassiet i sverige inkl långloppsbilar.
Stenhårt men ok.


Och jag har justerbara torn med camber/caster och det gjorde nog störst skillnad i sämre åk komfort då man tar bort hella bussningen upp i tornet.

Har nästan stummonterad motor.
VF fästen och poly var hårt första året sen sprack dom på både daniels bil och min.

lojden
2008-02-07, 13:36
Har kikat på dli's hemsida efter bussningar till min golf 4, men dom verkar inte finnas till min bil.

Raz
2008-02-07, 13:40
Har kikat på dli's hemsida efter bussningar till min golf 4, men dom verkar inte finnas till min bil.

Ring eller maila dom, det är nog inga problem att fixa fram bussningar till Golf 4.

scirocco8v
2008-02-07, 17:33
På 17" är det ok.
Går tillbaka till 18" nu så det blir nog mycket värre.


MEN jag kör dubbelt så hårda fjädrar både fram och bak jämfört med tex eibach eller H&R cup kit så det finns nog ingen i sverige som en kör så hårt.

Har samtidigt nog det värtsa chassiet i sverige inkl långloppsbilar.
Stenhårt men ok.


Och jag har justerbara torn med camber/caster och det gjorde nog störst skillnad i sämre åk komfort då man tar bort hella bussningen upp i tornet.

Har nästan stummonterad motor.
VF fästen och poly var hårt första året sen sprack dom på både daniels bil och min.
behöver man "värsting" chassie för å bara köra rakt fram?!

foffa2002
2008-02-07, 20:02
behöver man "värsting" chassie för å bara köra rakt fram?!

Kör inte bara rakt fram.

Du behöver ett bra chassie för att ens kunna köra 600hk och leka på stan eller på banträffar.

En bil som presterar 300kmh+ behöver ha ett bra chassie var man än kör.

JRJ
2008-02-08, 08:00
Kan vara värt att tänka på att de bakre bussningarna i aluminium/stål sliter väldigt hårt på chassiet i övrigt.
Oavsett tillverkare.