handdator

Visa fullständig version : Vento 92 kokar



olle
2008-01-31, 07:21
Har en WV vento som gått varm.

Har bytt vatten pump och termostat, kollat och gjort rent allt. När inte det hjälpte så bytte jag topplock och topplockspackning och även planade toppen. Av någon anledning beter sig motorn exakt lika med den nya toppen trots garanti om att den vart tät. DVS när den börjar att gå upp i temperatur så börjar den direkt att koka eller om det är kompressioner som kommer ut tillsammans med het vatten. Har även provat utan termostat.
Någon som har mera ideer.

Frippe
2008-01-31, 08:53
trycks vattnet ut genom expansionen???

Isof kolla packningen i locket på expansionskärlet.

Jag lurade mig själv gruvligt på just den packningen. Jag böt och renoverade massor utan att det vart nån skillnad, sen fick jag detta tips. och visst var det så enkelt....

olle
2008-01-31, 09:06
trycks vattnet ut genom expansionen???

Isof kolla packningen i locket på expansionskärlet.

Jag lurade mig själv gruvligt på just den packningen. Jag böt och renoverade massor utan att det vart nån skillnad, sen fick jag detta tips. och visst var det så enkelt....

Ja vattnet trycks genom expansionen.
Menar du att packningen har svårt att hålla emot trycket innan det släppar vattnet. För det kokar vilt när locket är bottaget.

Mini_me
2008-01-31, 09:22
Har haft samma symptom på min Corre...då var det O-ringen som sitter i locket som hade hamnat snett.

Kokar när locket är av kan det göra...kokpunkten höjs väl vid tryck? Har du rätt blandning på vatten / Glykol?? Bra blanda glykol kokar inte förens vid 110gr eller nåt.

Stopp i kylare mm?

Startar fläkten? Båda stegen?

olle
2008-01-31, 09:57
Har haft samma symptom på min Corre...då var det O-ringen som sitter i locket som hade hamnat snett.

Kokar när locket är av kan det göra...kokpunkten höjs väl vid tryck? Har du rätt blandning på vatten / Glykol?? Bra blanda glykol kokar inte förens vid 110gr eller nåt.

Stopp i kylare mm?

Startar fläkten? Båda stegen?

Just nu hinner inte fläkten starta innan kokningen startar.
Inget stopp i kylaren.
Som det blir nu så kommer aldrig cirkulationen igång.
Provar en ny o-ring i dag

Mera bra förslag tack.

Junfors
2008-01-31, 10:23
Just nu hinner inte fläkten starta innan kokningen startar.
Inget stopp i kylaren.
Som det blir nu så kommer aldrig cirkulationen igång.
Provar en ny o-ring i dag

Mera bra förslag tack.

Jag hade provat ett helt nytt lock då jag haft liknande sympton som du och då har det varit tryckvakten i locket som gett upp inte packningen.

olle
2008-01-31, 10:40
Jag hade provat ett helt nytt lock då jag haft liknande sympton som du och då har det varit tryckvakten i locket som gett upp inte packningen.

Bra. Jag testar det också

Golf-power
2008-02-01, 09:00
Haft samma problem jag bytte också lock därefter fungerade det perfekt

olle
2009-01-21, 06:49
Tackar.
Det var locket i expansionkärlet som var trasigt. Fick ett nytt gratis på skroten.
Olle